Brev:
Dreng med uro
31. oktober 2012
Alder:
5 år, 10 mdr.
Dreng med uro
Hej Helen.
Så har jeg brug for dit råd igen.
Det handler om min søn, som om et par mdr. bliver 6 år. Han har yderst svært ved at sidde stille, når vi sidder ved bordet for at spise. Han sidder og siger lyde og mærkelige ting og hænderne banker i bordet og kører rundt. Siger vi til ham han skal lade være gør han også det. Hans søster som er på samme alder hører vi faktisk ikke, hun sidder pænt og spiser.
Problemet er at min mand og jeg er ved at brænde sammen indeni over hans uro ved bordet. Vi er så frustreret og magtesløse overfor hvad vi skal gøre og det ender efterhånden ofte med, at en af os skælder ud! Synes vi har prøvet alt synes vi - at ignorere hans larm, snakke pæn til ham, bede ham gå ind på værelset til han er færdig med det babysnak, skælde ud o.s.v.
Samtidig er han begyndt at lyve, hvilket han aldrig har gjort før. F.eks. Væltede han nogle små perler den anden aften. Vi fik det værste væk, men ikke dem alle. Næste morgen sagde min mand, at støvsugerne lige skulle findes frem når de kom hjem og hvem der egentlig havde kommet til at vælte perlerne. Min søn nægtede at det var ham og min datter sad med tårer i øjnene og fortalte hvordan det var gået til, men kunne ikke komme til ret, fordi min søn blev ved med at sige det ikke var ham. Man kunne tydelig se, at hun var frustreret over at han løj om situationen. Til sidst sagde min mand, at det ville vi ikke snakke mere om. Aftenen forinden havde jeg jo set det hele, men der havde der ikke været noget, jeg havde ikke sagt noget og han var selv gået ud og hente en kost. Han har altid været god til at sige sandheden, men hun lyver han tit for os.
Han kan jo tydelig se, at hans søster sidder pænt og hun gør bare ikke særlig mange ting "forkert", hvis man kan sige det sådan. Og lige for tiden hader han sin søster - siger hun noget pænt til ham, skaber han sig overfor hende, begynder hun at lege med noget legetøj (f.eks. når de bliver afleveret i børnehave) vil han overhovedet i lege med det, fortæller hun noget gider han ikke høre på hende og giver tydelig udtryk for at han ikke hører efter hende og han er begyndt at drille hende ud over alle grænser. Jeg er bange for, at alt det her og vores måde at reagerer på er ved at ødelægge deres forhold til hinanden, ikke fordi de nogensinde har været afhængige af hinanden trods de er tvillinger, men de har da snakket pænt til hinanden og aldrig drille hinanden. Jeg ved ikke om det ellers kan være alderen?
Han er en meget viden og nysgerrig dreng. Han hører alt og snakker min mand og jeg sammen spørger han altid "hvad for noget"? Staver vi et ord, de måske ikke lige skal høre er han der med det samme og bliver rasende over at vi staver så han ikke forstår det. I børnehaven siger de, at sidder han urolig og man ikke tror han hører efter, er han altid den der har hånden oppe, hvis de stiller et spørgsmål, så han hører altså hvad der bliver sagt selvom han er urolig. Søsteren er overhovedet ikke så tænkende som ham og hun hører ikke efter hvilken samtale min mand og jeg har gang i.
Alt bliver brugt imod os, hvis vi f.eks. Har lavet en regl om noget og vi skælder ud, så argumentere han altid mod os, at nu følger vi ikke reglerne og vi sagde dit og dat o.s.v.
Samtidig er han også en dreng som vi sagtens kan sidde og skrive og løse opgaver sammen med uden problemer og uden uro samt ligge puslespil. Han elsker fysiske lege, som f.eks. slåskamp og at komme ud i naturen.
I morges skete det så igen. Larm og bankende hænder i bordet og efter at have sagt til ham 3 gange at han skulle sidde stille med de hænder, blev jeg sur. Han blev selvfølgelig ked af det og jeg fortryder med det samme. Men vi sidder og er ved at brænde sammen indeni og kan man ikke af en dreng på snart 6 år forlange at man sidder stille med armene de 8-10 min. det tager at spise morgenmad?
Jeg har så ondt af ham og hader mig selv for at eksplodere over den megen uro. Jeg står tilbage med et knust hjerte, når jeg sender ham i børnehave og han lige har været ked at det og lover mig selv - aldrig mere. Men jeg er på herrens mark og ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op længere!! :-(
De er for 1 mdr. Siden blevet storesøster og storebror, men problemet var der også længe før det. De er begge den bedste storesøster og storebror deres lillebror ku øndke sig, det klarer de virkelig godt!! Samtidig er de startet i ny børnehave for 3 mdr, siden, hvilket er gået ud over alt forventning og problemet var der også i den Gl. børnehave, hvor han blev indstillet til ergoterapeut, som vi har haft et møde med i sommers og skal ikke have flere.
Undskyld det lang, måske lidt indviklet, brev.
Men håber virkelig du har et råd, der kan sende os i den rigtige retning igen!!