Svære morgener

31. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Svære morgener

Hej Helen,

Mange tak for dine tanker for et par uger siden, omkring Sofia på 4 som er stresset ved børnehavestart. Vi har fulgt dine råd og gjort en ekstra indsats mht. både spisevaner og søvn, og det har gjort en forskel derhjemme. Dog har hun stadig meget, meget svært ved at styre morgenen på vej til børnehave, og jeg ved snart ikke, hvordan vi skal hjælpe hende.

Sådan gik det i morges: Sofia bliver vækket kl. 7 og båret halvsovende ned i stuen, hvor hun bliver sat foran børnefjensyn – ikke ideelt, det ved jeg godt, men nu en del af hendes morgenrutine som giver hende ro til selv at vågne helt. Vi spiser morgenmad sammen, grovbrød med mælk, grød, yoghurt eller hvad vi nu har. Hygger os meget fint, ofte er hendes far allerede på arbejde så det er kun hende og jeg der sidder og gasser sammen :)

Så snart det er tid til at få tøj på, ordne toiletbesøg osv. så kører det af sporet, tårerne triller og hun bliver ved med at gentage, ”jeg vil ikke i skole, jeg vil blive hjemme hos min mor”. Hver eneste skridt mod hoveddøren, støvler og jakke på osv. er en kamp, så vil hun skifte tøj, så skal hunden luftes, et andet hårbånd og hvad ved jeg. Hvis jeg skønner, at det er en lille ting får hun lov, f.eks. kom hunden med i bilen i morges og det distraherer lidt fra tårerne. Dog holder jeg fast i, at vi skal afsted, at hun skal i skole og at vi derfor ikke har tid at skifte tøj eller rydde op eller hvad hun kan finde på. I bilen kunne hun distraheres med tågen, se hvor flot osv, men det minut vi holder ved børnehaven begynder hun igen at græde, mor jeg vil ikke, om og om igen. Hun vil ikke skifte sko, græder højlydt og bliver til sidst sat ind i lokalet, får sit knus og pædagogen holder i hende så hun ikke løber efter mig. Hun får at vide igen og igen at jeg altid, altid kommer tilbage, at de ringer til mig hvis hun bliver syg eller ked, og at jeg godt kan ...

Annonce

... forstå, det er hårdt om morgenen.

Pædagogerne er søde til at komme og distrahere, fortælle om dagen og hvad hun kan glæde sig til derhenne, dog har de også sagt til hende, at hun er en stor pige som ikke kan skrige sådan om morgenen, og at hun så forstyrrer deres rundkreds de dage, vi har været for sent på den. I går var det helt galt på den, hun var nærmest ikke til at komme i kontakt med, så meget græd hun og det stod på i næsten 1 1/2 time. En rigtig dårlig start på dagen.

Jeg kan ikke få hende til at fortælle, hvad hun er ked af. Hun leger med de andre børn derhenne, og snakker med pædagogerne, fortæller hvis hun er sulten eller skal på toilet. Har jo været glad for at skulle derhen tidligere. Det eneste, som kommer igen er, at hun vil være hjemme hos sin mor, at hun savner mig og helst bare vil være sammen med mig. Vi har snakket om, at der ikke sker mig noget selvom hun ikke er her, at jeg altid kommer tilbage, og at jeg holder af hende også når jeg ikke er der.

Jeg har prøvet dit råd med en lille ting, som er hendes og min hemmelighed og som hun kan have med i lommen, men det vil hun ikke. Jeg prøver at være tålmodig og vise forståelse, men det lykkes ikke altid og jeg synes jo ikke, vi kan bruge en time hver morgen på at komme fra huset og i børnehaven. Allermest er det dog synd for hende, at hun skal være så stresset, at jeg ikke kan tage det fra hende og give hende nogle værktøjer så hun kan føle sig mere tryg.

Hjælp! Hvordan tackler vi morgenen, så hun slet ikke når helt derud hvor det hele er kørt i hårdknude? Og hvordan kan jeg dog få hende til at fortælle, helt præcist hvad hun er så ked af? Jeg overvejer efterhånden en børnepsykolog, bare for at være sikker på, vi ikke har overset et eller andet vigtigt, selvom hun virker veltilpasset på alle andre områder.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Mange hilsener
Sofia og familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år