Svar: Indkøringen er startet. Og moren føler hun svigter

17. oktober 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lidt triste mor

Tak for dit brev :)

Det er for de fleste rigtig svært at skulle aflevere sit barn og der er rigtig mange tanker som spiller ind: "Vil de kunne aflæse ham?", "Vil han kunne gøre sig forståelig?", "Hvad nu hvis han bliver ked af det, vil de så kunne trøste ham?", "Hvordan vil han reagerer overfor de andre børn?", "Vi de være søde ved ham?" osv.

Mange forældre har også svært ved at skulle aflevere barnet til en anden. Det kan være svært at overgive sit barn til en fremmed. Nogle forældre føler at de svigter, andre forældre føler at de mister noget eller risikerer at gå glip af noget - tænk nu hvis det er pædagogen og ikke en selv, der ser barnet tage det første skridt, eller hører barnet sige det første rigtige ord ...

Mange tanker, mange følelser og det er helt normalt :)

Ingen børn har brug for at være i institution flere timer hver dag. Små børn har brug for deres forældre og når vi vælger at lade dem passe ude, så er det ofte fordi vi er nødt til det, så er det fordi vi økonomisk er nødt til at arbejde, så hverdagen kan hænge sammen. Og derfor er det et voksent behov og ikke et barnebehov. Derfor er det også vigtigt at vi lader vores børn passe et sted, hvor barnet kan være tryg. Hvor barnet bliver mødt kærligt, omsorgsfuldt og hvor der er gode voksne, som tager sig af det, når vi ikke er der til det - og det lyder som om at din dreng er i en god vuggestue, hvor man ser ham, giver ham tid til at blive kørt ind og lytter meget til både dine og hans behov :)

Når et lille barn bliver født, så vil det knytte sig særligt til en person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette ...

Annonce

... for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer eller en pædagog i vuggestuen. Når børn skal passes, så er det vigtigt at de har en god tilknytningsperson hos sig. Og hvis mor og far ikke er der, så er det vigtigt med en sekundær tilknytning, som barnet kender godt og føler sig tryg ved.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tilknytningen til pædagogerne kommer ikke med det samme, det tager lidt tid. Men stille og roligt vil du mærke, at din dreng føler større og større tryghed ved dem og at han netop kan bruge dem, når du ikke er der. Og jo mere tryg du er ved at aflevere ham, jo bedre er det. Han bruger dig som et spejl og hvis du signalerer at det her er super fint og rigtig godt for ham, så vil han naturligt føle sig mere sikker og okay med situationen end hvis du virker utryg og ked af at gå. Derfor er det rigtig godt, hvis du udadtil forsøger at signalere hvor super du synes det er - også selvom du indvendig synes det er rigtig svært. Og det lyder som om at du er rigtig god til dette.

Du skal være forberedt på at han godt kan reagere senere - så at han lige nu glider ind i hverdagen sammen med de andre børn, men om f.eks. 3 uger, så bliver han pludselig ked af det. Det vil være helt normalt og det er okay. Det er fordi det pludselig går op for ham at det her er hverdag og at det ikke kun er "sjov i en periode" og det kan han godt reagere på. Derfor er det rigtig godt at du har 1-1½ måned at køre ham ind i, så du kan være fleksibel i forhold til hvordan han reagere og hvad signaler han sender :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.