Brev:
Bad og mad
17. oktober 2012
Alder:
16 mdr.
Bad og mad
Hej Helen
Jeg håber du kan hjælpe mig med lidt af dine gode råd vedr. min søn på 1 år og 4 måneder.
Han er en meget bestemt lidt mand, men for det meste, så finder vi på en eller anden måde et kompromis, så vi undgår alt for mange konfrontationer. Der er dog 2 ting, som jeg ikke ved hvordan jeg skal takle. Den ene er, at han ikke vil i bad, og det har han ikke ville i over 2 måneder, så han bliver etage-vasket. Han elsker vand - jeg har faktisk ikke oplevet nogen anden før der har været så vild med at lege med vand. Og på vores sommerferie, boede han næsten i vandkanten. Men såsnart vandet kommer op over knæene, så vil han ikke være med. Når jeg tager ham i bad, står han ved siden af karret, og leger med vandet nede i karret. Men når jeg prøver at løfte ham op, stejler han fuldstæding. Jeg har prøvet at sætte ham op i karret mens det er tomt og så fylder vi det sammen, jeg har også prøvet med forskellige mængder af vand, temperaturer, med og uden legetøj og vi har også prøvet med bruser, og forsigtigt bruse ham eller hvor han selv holder bruseren, men det går slet ikke. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til at ville være i badekarret, så han kan blive ordentligt vasket.
Den anden ting er når vi spiser. Han har en rigtig god appetit og er meget glad for mad. Og han spiser stort set alt vi serverer for ham. Men han leger med maden og smider det hele tiden på gulvet, også selvom han slet ikke er færdig med at spise. Vi prøver selvfølgelig at være meget bestemte og fortæller ham, at det må han ikke, men så kigger han os bare lige ind i øjnene og smider maden på gulvet samtidig. Hvis jeg for et kort øjeblik tager maden fra ham, så bliver han noget så tosset. Og jeg ønsker jo ikke helt at fjerne maden, for så får han ikke noget at spise. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til ikke at lege så meget med maden - han kører det ud over hele bordet, putter det ned i koppen, smider det på gulvet, spytter det ud og spiser det igen. Han spiser som sagt rigtig godt, så i løbet af måltidet, skal han nok få spist nok.
Jeg håber du har nogle idéer til, hvordan jeg kan takle de her 2 situationer.
På forhånd mange, mange tak.