Bad og mad

17. oktober 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Bad og mad

Hej Helen

Jeg håber du kan hjælpe mig med lidt af dine gode råd vedr. min søn på 1 år og 4 måneder.

Han er en meget bestemt lidt mand, men for det meste, så finder vi på en eller anden måde et kompromis, så vi undgår alt for mange konfrontationer. Der er dog 2 ting, som jeg ikke ved hvordan jeg skal takle. Den ene er, at han ikke vil i bad, og det har han ikke ville i over 2 måneder, så han bliver etage-vasket. Han elsker vand - jeg har faktisk ikke oplevet nogen anden før der har været så vild med at lege med vand. Og på vores sommerferie, boede han næsten i vandkanten. Men såsnart vandet kommer op over knæene, så vil han ikke være med. Når jeg tager ham i bad, står han ved siden af karret, og leger med vandet nede i karret. Men når jeg prøver at løfte ham op, stejler han fuldstæding. Jeg har prøvet at sætte ham op i karret mens det er tomt og så fylder vi det sammen, jeg har også prøvet med forskellige mængder af vand, temperaturer, med og uden legetøj og vi har også prøvet med bruser, og forsigtigt bruse ham eller hvor han selv holder bruseren, men det går slet ...

Annonce

... ikke. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til at ville være i badekarret, så han kan blive ordentligt vasket.

Den anden ting er når vi spiser. Han har en rigtig god appetit og er meget glad for mad. Og han spiser stort set alt vi serverer for ham. Men han leger med maden og smider det hele tiden på gulvet, også selvom han slet ikke er færdig med at spise. Vi prøver selvfølgelig at være meget bestemte og fortæller ham, at det må han ikke, men så kigger han os bare lige ind i øjnene og smider maden på gulvet samtidig. Hvis jeg for et kort øjeblik tager maden fra ham, så bliver han noget så tosset. Og jeg ønsker jo ikke helt at fjerne maden, for så får han ikke noget at spise. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til ikke at lege så meget med maden - han kører det ud over hele bordet, putter det ned i koppen, smider det på gulvet, spytter det ud og spiser det igen. Han spiser som sagt rigtig godt, så i løbet af måltidet, skal han nok få spist nok.

Jeg håber du har nogle idéer til, hvordan jeg kan takle de her 2 situationer.

På forhånd mange, mange tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor