Svar: Aflevering i skole
14. oktober 2012
Alder:
5 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det må være en kæmpe omvæltning for jeres dreng - at flytte til et nyt land, starte i skole, skulle forholde sig til flere sprog, samtidig med nye børn, nye voksne, nye regler og nye måder at omgås på. Intet er som det plejer og det er klart at han er utryg ved situationen. Derfor tænker jeg også at det er klart at han søger at I skal være der, for I er jo det eneste trygge han har, I er hans trygge base og netop det der giver ham sikkerheden og troen på at han kan klare det.
Samtidig er det jo en balance, for I skal også give ham følelsen af at kunne selv og det er rigtig vigtigt at I ikke, hvis I er der og bliver hos ham, påvirker ham i en retning, hvor han bekræftes i at det også er "svært for ham", "synd for ham" eller lignende, så det på sigt kan blive sværere endnu. Hvis han virkelig har brug for jer, for at kunne og turde, så skal I naturligvis være der, men modsat, hvis han kan selv, så skal I også bakke ham op i at han kan og vise ham at I tror på ham. Det at blive der kan altså godt signalere, at det her er en meget svær situation og derfor kan det være fornuftigt nok at I gør som skolen har sagt - siger farvel i skolegården og lader ham gå ind sammen med de andre børn. Hvis det er sådan de gør, hvor I er.
I danske skoler vil børn ofte have madpakke med, den skal kommes i køleskab, overtøjet skal hænges på gangen osv. og mange forældre er med til dette og siger herefter farvel. Så alt efter hvordan rutinerne er hos jer, skal I forsøge at finde ud af, hvornår og hvordan han bedst kan sige farvel. Det kan nogle gange være en idé at forsøge at gøre som de fleste andre gør, netop for at signalere at det er sådan det er her, sådan er det for alle børnene, så han ikke føler sig anderledes. At sige farvel i skolegården og han selv skal finde ind i skolen er et stort skridt, men lykkes det, vil han sandsynligvis vokse en halv meter og efter et par gange, vil han forhåbentlig mærke en succesoplevelse.
Det kan være en god idé at tale med ham om, hvordan han bedst vil kunne sige farvel og hvad der vil hjælpe ham. Han kan sagtens sætte lidt ord på de tanker og følelser han har. For nogen hjælper det at have en lille ting i lommen, som de kan knytte eller holde om, når han f.eks. tænker på jer og savner jer.
I skal naturligvis bekræfte ham i at I er der, at I kommer og henter ham igen, at I tænker på ham og savner ham, når I ikke er sammen, men at I så glæder jer til I atter ses. Ligesom I skal lytte til ham og de følelser han har, anderkende at det er svært, at I forstår det og også kender det fra jer selv. Fortæl ham gerne om situationer, som I også har oplevet svære, så han ved at det er helt normalt og helt okay at have det som han har det.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske