Svar: Aflevering i skole

14. oktober 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det må være en kæmpe omvæltning for jeres dreng - at flytte til et nyt land, starte i skole, skulle forholde sig til flere sprog, samtidig med nye børn, nye voksne, nye regler og nye måder at omgås på. Intet er som det plejer og det er klart at han er utryg ved situationen. Derfor tænker jeg også at det er klart at han søger at I skal være der, for I er jo det eneste trygge han har, I er hans trygge base og netop det der giver ham sikkerheden og troen på at han kan klare det.

Samtidig er det jo en balance, for I skal også give ham følelsen af at kunne selv og det er rigtig vigtigt at I ikke, hvis I er der og bliver hos ham, påvirker ham i en retning, hvor han bekræftes i at det også er "svært for ham", "synd for ham" eller lignende, så det på sigt kan blive sværere endnu. Hvis han virkelig har brug for jer, for at kunne og turde, så skal I naturligvis være der, men modsat, hvis han kan selv, så skal I også bakke ham op i at han kan og vise ham at I tror på ham. Det at blive der kan altså godt signalere, at det her er en meget svær situation og derfor kan det være fornuftigt nok at I gør som skolen har sagt - siger farvel i skolegården og lader ham gå ind sammen med de andre børn. Hvis det er sådan de gør, hvor I er.

I danske skoler vil børn ofte have madpakke med, den skal kommes i køleskab, overtøjet skal hænges på gangen osv. og mange ...

Annonce

... forældre er med til dette og siger herefter farvel. Så alt efter hvordan rutinerne er hos jer, skal I forsøge at finde ud af, hvornår og hvordan han bedst kan sige farvel. Det kan nogle gange være en idé at forsøge at gøre som de fleste andre gør, netop for at signalere at det er sådan det er her, sådan er det for alle børnene, så han ikke føler sig anderledes. At sige farvel i skolegården og han selv skal finde ind i skolen er et stort skridt, men lykkes det, vil han sandsynligvis vokse en halv meter og efter et par gange, vil han forhåbentlig mærke en succesoplevelse.

Det kan være en god idé at tale med ham om, hvordan han bedst vil kunne sige farvel og hvad der vil hjælpe ham. Han kan sagtens sætte lidt ord på de tanker og følelser han har. For nogen hjælper det at have en lille ting i lommen, som de kan knytte eller holde om, når han f.eks. tænker på jer og savner jer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal naturligvis bekræfte ham i at I er der, at I kommer og henter ham igen, at I tænker på ham og savner ham, når I ikke er sammen, men at I så glæder jer til I atter ses. Ligesom I skal lytte til ham og de følelser han har, anderkende at det er svært, at I forstår det og også kender det fra jer selv. Fortæl ham gerne om situationer, som I også har oplevet svære, så han ved at det er helt normalt og helt okay at have det som han har det.

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!