Brev:
Hjælp til at få min dreng til at sove
14. oktober 2012
Alder:
8 mdr.
Hjælp til at få min dreng til at sove
Kære Helen!
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for hjælp til at få min 8 mdr. gamle dreng Sofus til at sove. Både Sofus' far og jeg er meget trætte og jeg er bare desperat.
Sofus er vores 3. barn. Sofus har en storebror på 8 år og en storesøster på 5 år.
Sofus blev født 9 dage før termin ved planlagt kejsersnit (planlagt, fordi fødslen af storebror og storesøster også endte i kejsersnit).
Han vejede 3560 gr. og var 53 cm. Kejsernittet forløb uden komplikationer, men Sofus udviklede gulsot og var sløv, så jeg fik at vide, at jeg skulle vække ham hver 3. time for at amme. Efter 10 dage havde han ikke genvundet sin fødselsvægt og jeg supplerede med modermælkserstatning, hvorefter han ligesom vågnede op og kunne sutte ofte, så der kom godt gang i amningen.
Jeg ammede fuldt ud, indtil han var 4 1/2 mdr, hvor jeg startede med at give rismelsgrød, fordi han begyndte at vågne oftere og oftere om natten til trods for, at jeg havde ham liggende hos os i sengen og ammede ham så ofte han havde lyst til for at mætte ham og øge mælkeproduktionen.
Så jeg tænkte, at det med at give grød kunne afhjælpe de mange amninger om natten, men nej. Ved 5 måneders undersøgelsen vejede han 9 kg og var lige som han skulle være.
Fra Sofus var spæd har, han været en lille ugle: sovet tidligst kl. 22 og nogle gange først ved midnat og vågnet 3-4 gange om natten for at amme og vågnet endeligt kl. 10 om formiddagen og nogle gange senere. Om dagen sov han mange korte lure selv når han sov i barnevogn.
Den måde han typisk faldt i søvn på om aftenen var ifm amning. Hvis jeg så prøvede at lægge ham i sengen, vågnede han med det samme, hvorefter jeg tog ham op og prøvede lidt senere og så skete det samme igen. Han var dødtræt og grædende og urolig og virrede med hovedet, hvorfor jeg prøvede at svøbe ham i babydynen eller voksiposen og vugge ham og amme ham, når han var faldet til ro og derefter lægge ham i Leandervuggen. Det hjalp et stykke tid.
Da han var 6 1/2 mdr og lige havde lært at bruge sut og vågnede hver halve time efter at være blevet lagt om aftenen og siden hver time om natten, var jeg desperat, træt, udmattet og rigtig ked af det. Jeg ringede til min sundhedsplejerske og spurgte hende til råds. hun sagde, at far kunne tage Sofus om natten, men det var svært og mange forældre gav op.
Velvidende, at jeg ville blive ked af det om natten over at høre Sofus græde og intervenere med "Måske har han ondt i ørerne eller er forkølet, ved at få tænder" osv, så besluttede jeg at sove ude hos min søster 3 nætter.
Far tog så Sofus om natten i 3 nætter fra kl. 23 - 06. Første nat blev far hos Sofus hele natten og gav ham sut og tale beroligende til ham. Hvis det ikke var nok, så tog far Sofus op, hver gang han græd, vuggede ham og lagde ham først ned i sengen igen, når han var faldet til ro. Sofus vågnede mange mange gange og ville slet ikke sove mellem kl. 2-4.
Jeg foreslog, at jeg så ammede ham på det tidspunkt. Jeg tænkte, at han måtte være sulten og tørstig. På det tidspunkt var han kommet rigtig godt igang med skemad og meget interesseret i at drikke at kop. Han spiste måske 1 dl grød/mos 2-3 gange om dagen. Til gengæld ville han overhovedet ikke die om dagen hverken efter skemåltiderne eller imellem kun til aften (inden han skulle sove) og så hele natten og om morgenen.
Det, synes far, var en dårlig idé. Han var bange for, at Sofus så også ville amme de andre gange, at han vågnede.
2. nat. Far var ved Sofus hele tiden og gav ham sut og trøstede Sofus medens han lå i sin seng og tog ham kun op, hvis han var helt utrøstelig. far tilbød Sofus flaske, da han ikke kunne sove igen mellem 2-4, hvor Sofus tog 50 ml..
3. nat var Sofus kun vågen én gang og fik sin sut, hvorefter han sov videre og så var han vågen et godt stykke tid mellem kl. 2 og 4, hvor far tog ham op og gik rundt med ham i soveværelset og gav ham 70 ml på flaske..
Bortset fra Sofus' vågenperiode om natten, hvor han fik lidt på flaske (i mit fravær), så var den i vinkel, tænkte vi. Jeg følte virkelig, at vi havde fået løst vores problem og kunne mærke "lyset for enden af tunnellen".
Der gik knap 1 uge, hvor Sofus sov kl. 20.30 tiden og måske vågnede 1 gang om natten og jeg ammede ham midt på natten og kl. 5.30, hvorefter han sov videre til ml. 7 og 8, så begyndte han at vågne rigtig meget igen.
Men han var begyndt at få tænder: det myldrer frem og her 1 1/2 måned efter og tilbage i søvnhelvedet igen, har Sofus 3 tænder, der brudt igennem i undermunder, 2 tænder, der er brudt igennem overmunden og 2 fortænder i overmunden på vej.
Han er tydeligvis generet af det: gnider sig over læben.
Jeg har glemt at fortælle, at han har børneeksem på kinderne. Aktuelt er det helt slået ned med Locoidcreme og han har aldrig set ud som, at det har kløet. Han gnider sig i hvert fald ikke på kinderne.
Nu er mit spørgsmål så til dig Helen:
Hvornår kan vi gå igang igen med at lære Sofus at sove, når nu han er ved at få tænder (det har stået på i 1 1/2 måned)?
Hvordan kan vi lære ham at falde i søvn i sin egen seng og ikke vågne så ofte?
Sofus' storebror og storesøster sover kl. 19.30 /20tiden om aftenen og jeg kunne godt tænke mig, at Sofus sov på samme tid, hvordan bærer jeg mig ad med det?
Lige for tiden vågner Sofus kl. 5.30, hvor jeg tager ham over i vores seng og ammer ham liggende. Han sover videre til kl. 8 8.45. Han får først grød kl.9 eller 9.30 tiden og nogle gange senere hvis han ikke er sulten. Han sover lur de sidste par dage 2 -3 timer fra kl. 10.30 /11.30 til et sted mellem kl. 13 og 14. Han får grøntsagsmos og sødmælk. Vi går ned og henter storebror og storesøster. Han får grød + mælk igen kl. 16/16.30. Sofus er mange gange rigtig træt igen og kan ikke holde sig vågen og sover kort 30 minutter mellem 17 og 18.30. Jeg forsøger mig med grøntsagsmos med lidt kød og mælk på kop, når han vågner efter den sidste lur. Det er ikke altid, at han har lyst.
Han er rigtig træt igen fra ved 20tiden. Han får skiftet ble og får nattøj på. Jeg prøver at amme ham, men han sutter og slipper og hiver tilbage i brystvorten. Han virrer med hovedet, er urolig, grædende. Jeg stopper med at amme og holder ham fast i min favn og vugger ham.
Han er så træt og hans øjne er lige ved at glide i, så prøver jeg at lægge ham i seng, men straks vågner han op, virrer med hovedet og bevæger sig rundt og begynder at græde, hvis jeg ikke tager ham op. Så tager jeg ham op igen og jeg ammer meget kort, hvorefter han falder i søvn medens jeg ammer. Derefter lægger jeg ham ned i hans seng ml. 21 og 22. Nu vågner han så efter en halv time. Jeg giver ham sutten og vender ham på siden og giver ham dynen, men så bliver han endnu mere ked af det. Jeg tager ham op og han virker sulten, hvorfor jeg lægger ham til og han dier lang tid og jeg lægger ham, når han sover. Nu vågner han så igen og igen med ca. 30 minutters interval, skrigende. Vi tager ham op og snart holder han op, så lægger vi ham ned. Han sover og det starter forfra.
Jeg har spekuleret på, hvorfor det er så svært for os at lægge ham til at sove i sin egen seng og hvorfor han vågner så ofte.
Udover at have ondt for tænder, kunne han så også have ondt i ørerne for han tager fat i øreflipperne. Det der taler imod ondt i ørerne er, at han har sovet 2 -3 timer i rap om dagen og er vågnet glad.
I barnevognen har jeg også de sidste par dage kunnet lægge ham ud og nærmest ikke skulle trille med barnevognen før han er faldet i søvn.
Måske er det fordi han er tørstig, men jeg nøder ham med kop og bryst alt det jeg kan om dagen og flaske vil han ikke have.
Jeg håber, at du kan hjælpe os.
Mange hilsner
Gitte