Svar: Splittet mellem ballade og autoritet

22. september 2012

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)

Du har fuldstændig ret i at det nok er første gang William står i en situation, hvor han er meget på egen hånd og selv skal finde ud af at handle - og det er rigtig svært, både for ham og for dig. Men han lyder faktisk til at klare det utrolig godt og han har jo ret, - han gør det rigtige, når han vælger at høre efter de voksne - også selvom det betyder at nogle af "ballademagerne", så måske ikke gider lege.

Og det er rigtig rigtig hårdt, - og du gør det helt rigtige. Nemlig at fortælle ham at du forstår ham, lytte til ham og anerkende, at han har det svært, at det er en svær situation og samtidig også rose ham for de kloge valg han træffer.

Du skriver "Jeg vil bare så gerne ruste ham til at tro på sig selv og turde være den han er." Det handler om selvværd og faktisk lyder det som om at han har en stor portion selvværd, netop fordi han kan stå imod. Han kan godt mærke på sig selv, hvad der er rigtigt og forkert, og han føler sig ikke forkert, fordi han ikke følger de andre. Han ved godt, at han er god nok, selvom han ikke laver ballade. Men det betyder naturligvis ikke, at han ikke vil synes at det er svært, og ja der kommer mange sådanne situationer fremover.

Det gør det naturligvis ekstra svært for ham lige nu, fordi mange er startet i skole og de relationer, han tidligere har haft, er der ikke. Han skal skabe nye relationer og det er svært og tager tid - især når man ved at de andre børn laver ballade og han ved at det er forkert. Han er som du skriver meget splittet.

Ud over alt det du gør med at lytte, tale med ham, rose ham og også gentagende gange fortælle ham at du elsker ham og at han er noget helt særligt - siger det igen og igen og igen - så kunne I prøve at tale om, hvorvidt en eller to af drengene kunne være mulige legekammerater. Det kunne være en idé at invitere en hjem. Når man leger hjemme privat, så skabes relationen på en anden måde, så lærer man hinanden at kende på en ny måde. Man har en anden rolle hjemme end i børnehave og når børnene leger sammen hjemme, så finder de måske ud af at de har samme interesser, godt kan lide at lege samme typer lege, har noget af det samme legetøj osv. Og det kan gøre at de også i børnehaven vil lege anderledes med hinanden, så fokus igen bliver på et lege samme og ikke på at lave ballade sammen.

Det kunne også være at nogle af pigerne legede nogle lege, som din dreng kunne tænke sig at være en del af. Og det kunne ...

Annonce

... være udmærket at tale med institutionen om at lave små legegrupper, hvor børnene også på kryds og tværs af køn og alder kunne lege sammen. Netop nu, hvor de jo er opmærksomme på at rollerne ændrer sig, fordi mange af de ældste er startet i skole. Det betyder at nye børn jo også er startet og når nogen går ud og andre kommer til, så gør det naturligt noget ved hele børnegruppen - og man kan godt hjælpe alle børn ved at lave "gruppe-leg" der er lidt organiseret fra de voksnes side ...

Og så tænker jeg også at det vil være en rigtig god idé at lade William gå til noget uden for børnehaven, hvor han kan møde andre og have et andet socialt fælleskab. Det kan være meget berigende at have sociale kontakter uden for den hverdag, som han normalt har. Det er rigtig dejligt at have en ven uden for børnehaven, her bliver der leget på en helt anden måde. Han kan gå til fodbold, svømning, gymnastik, musik eller lignende. Det kan også være at der er andre børn på vejen, som I kan opfordre til at lege med :) Det at have venner og et social liv uden for børnehave og skole kan være med til at give den styrke der skal til netop for at stå imod.

Jeg tænker også at det måske kan hjælpe ham, hvis I læser bøger om "sociale spilleregler". Maaholms Forlag (Nu Borgen) har udgivet en bogserie om følelser og sociale regler. Den er lavet til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år og kunne fint bruges til din dreng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør", "Jeg er noget særligt", "Jeg viser respekt", "Jeg er høflig", "Jeg tager ansvar" og "Jeg er ærlig".

Måske har de bøgerne i børnehaven eller kender dem, det kunne også være oplagt at de i børnegruppen tog nogle af disse emner op - også fordi du naturligvis kan tale med din dreng derhjemme, men for ham, vil det sandsynligvis også være rigtig rart at høre at nogle af de ting han går og tumler med og som er svære, er noget de voksne i børnehaven også er opmærksomme på. Det kunne også være at det kunne anspore nogle af de andre børn til at bakke op og turde sige fra.

Hver bog er netop lavet, sådan at der lægges op til samtaler med flere børn og indeholder et afsnit til forældrene og et afsnit til pædagoger og lærere med forslag til, hvordan der kan arbejdes med emnet i børnehave og i skole.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder