Brev:
Splittet mellem ballade og autoritet
22. september 2012
Alder:
5 år
Splittet mellem ballade og autoritet
Hej Helen
Denne gang drejer det sig som min skønne dreng, William der lige er blevet 5 år.
William har været en del af en rigtig god drengegruppe ovre i børnehaven, men desværre er mange af dem begyndt i skole her til august.
Vi oplever at William får nogle hidsighedsanfald som bare slet ikke passer til den dreng vi ellers kender som er rolig, tålmodig og blid. Så jeg spurgte primær pædagogen i børnehaven om de havde lagt mærke til noget derovre. Hun sagde at William har lidt svært ved at finde sin plads i det nye "hieraki" og han går lidt langs væggene. Det var jeg selvfølgelig ked af at høre, men det tager vel lige lidt tid at vænne sig til at være en af de store.
I dag blev William så usædvanlig ked af at lillebror på 3 hele tiden sidder ved mig. Han gik ind på væreslet og lukkede døren og græd og græd. Jeg gik ind til ham, men han ville ikke snakke.- Jeg lod ham vide at jeg elsker ham og at jeg altid gerne vil have ham hos mig også, men han ville slet ikke høre, så jeg gik ind i stuen. Han blev ved og ved med at græde og jeg gik ind til ham igen efter lidt tid, og tog ham op til mig. Jeg fortalte ham igen at jeg elsker ham og altid gerne vil have ham ved mig når han har lyst. Efterhånden stoppede han med at græde og jeg spurgte ham om han synes det er svært at være en af de store ovre i børnehaven, hvortil han svarede at ja, det synes han.
Der er 3-4 drenge som han gerne vil lege med, og som er jævnaldrende, men jeg tror han føler sig lidt udenfor. De er nogle livlige drenge som ofte laver fis og ballade når de voksne giver instruktioner, og jeg kan mærke at William er splittet imellem, gerne at ville være en del af deres sjov, men også gerne at ville gøre som de voksne siger. Han har så valgt at gøre som de voksne siger og derfor tror jeg han føler sig lidt udenfor. Jeg fortalte ham at jeg godt kan forstå han måske føler sig lidt udenfor når de laver ballade, men roste ham rigtig meget for at vælge at følge det han synes er mest rigtigt.
Men jeg kan bare så godt forstå hans dilemma, det er jo aldrig sjovt at være udenfor.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal støtte ham i det han går igennem lige nu. Jeg vil jo gerne have at han har gode venner og har det godt i børnehaven, men jeg er også bare så stolt af at han har modet til at være den der vælger at lytte efter de voksne.
Jeg føler at det her er første gang William står i en situation hvor jeg ikke kan være der 100%, og at han må klare meget af det selv, og jeg ved at der kommer mange lignende situationer fremover. Jeg vil bare så gerne ruste ham til at tro på sig selv og turde være den han er.
Mange hilsener
Mor