Svar: Vil ha'!

24. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at din dreng siger "vil ha´!" og det skal ikke opfattes negativt eller som om at han ikke kan bede pænt om tingene. Derimod skal du se det som udtryk for at han begynder at blive bevidst om sig selv og sine behov - hvilket er positivt.

Jeres dreng er igang med at udvikle sin selvstændighed og er igang med at skulle forholde sig til hvem han selv er og hvordan han påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og ud over at han siger "vil ha´!", så siger han ganske givet også "Nej!", "Vil selv!" eller "Det er min!". Han siger ganske givet også "jeg" om sig selv i stedet for "mig" og det er altsammen udtryk for at han er godt igang med at blive bevidst om, hvem han selv er.

For at udvikle sin selvstændighed, så er han nødt til at træffe egne valg og det betyder at han er nødt til nogle gange at være uenig med jer forældre. Han er nødt til at gøre det modsatte af hvad du vil og derfor vil der naturligt opstå små konflikter i hverdagen. F.eks. situationer, hvor han siger "jeg vil!", "Nej!" osv. og hvor der således kan opstå situationer hvor du føler at han irriterer dig eller opfører sig forkert eller dårligt. Men det er helt normalt.

Selvom hans ordforråd er stort lige nu, så er det stadig begrænset, hvor ...

Annonce

... meget han kan formulere sig og naturligvis kan du lære ham at sige "be om" og det er rigtig fint at du gør det, gentager det, så han hører hvordan du taler. Børn spejler sig i os og lærer naturligt af det vi gør og af det vi siger. Og ja - han skal også lære at være høflig overfor folk omkring ham.

Det stikker dog lidt dybere end at kunne sige pænt tak for en gave, sige undskyld, når han gør noget forkert, eller sige pænt tak for mad, be om eller lignende. Det er i princippet ikke så svært at lære børn dette, netop fordi de lærer af at høre os gøre det og spejler sig i os - det tager dog lidt tid :) Det jeres dreng skal lære handler om hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. Han skal lære, hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. Og det kan han ikke lære af at få det at vide, det kan han kun lære ved at opleve det og se det og ved at du taler med ham om det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hans selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Han har brug for ros, det gør ham stolt og glad og når han bliver irettesat så bliver han naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Og når han siger "vil ha´!" i stedet for "be om", så er det helt naturligt for hans alder.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor