Svar: Mit barn bider stadig

23. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at der hos jer har været rigtig meget fokus på at jeres datter bider og at det, desværre, har medført at hun nu er fastlåst i denne rolle - det er rigtigt synd for alle parter ...

Du skriver at der måske "står 4 voksne og råber at hun skal stoppe" - og det er netop det, som er problemet. For kommer man først dertil, så kan hun ikke stoppe. Det er netop det, som fastlåser hende og som gør at hun reagerer som hun gør. Det forventes jo af hende, alle tænker "nu bider hun" og råber "stop!" ...

Det der er vigtigt er at gribe ind før det sker, ikke ved at råbe eller reagere voldsomt, skælde ud, trække hende væk eller på anden måde sætte stor fokus på det - men derimod ved at aflede hende stille og roligt. Ikke tale om at hun er ved at forløbe sig, ikke spørge om hun har brug for at trække sig væk eller give det nogen opmærksomhed - men blot være der, aflede hende, få hende på andre tanker, så hun ikke kommer dertil hvor det sker. Det kan være at gribe fat i hende, kilde hende, lave sjov med hende. Det kan være at give hende noget at spise, noget at bide i, gumle på, det kan være at kalde på hende og spørge om hun har lyst til at lege osv. Og ja, det kræver at man er opmærksom på hende hele tiden, men reaktionen skal være stille og rolig og fokus skal være på afledning, så man hjælper hende væk fra de situationer hvor det sker, før hun forløber sig. Hun må helst ikke nå dertil hvor hun, som du skriver "lægger an til et angreb eller bid og er umulig at komme i kontakt med" - der skal afledes før.

Det at hun skifter situation lyder til at hjælpe hende. Det at hun kommer i ...

Annonce

... gæstedagpleje har haft en effekt. De nye rutiner, nye børn, en ny måde at tackle det hele på, har været gavnligt for hende. Det har hjulpet hende til at komme ud af de situationer, som normalt får hende til at reagere, hun har ikke været fastlåst på samme måde hos gæstedagplejer, fordi hele situationen jo har været en anden fra starten.

Og på den samme måde tænker jeg at det vil hjælpe hende at komme i børnehave. Her vil hun møde andre børn, andre voksne, andre rutiner, regler - en helt anden måde at gøre ting på, en helt ny dagligdag og dermed en helt ny situation. Og det vil hjælpe hende med at komme ud af den rolle hun er i.

Jeg tror derfor I vil opleve en helt anden pige, når hun starter i børnehave og at hendes reaktionsmønster vil ændre sig ... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Krydser fingre! :)

Det er en rigtigt spændende tanke, at bruge film som pædagogisk redskab - desværre kender jeg ikke til at der er lavet film, som på denne måde kan hjælpe børn der f.eks. bider, slår eller lignende ....

En mulighed for børnehaven, som naturligvis går lidt bredere, er børnehavekufferten "Fri for Mobberi". Det handler naturligvis ikke om at man "ikke må bide", men om at man generelt skal være gode ved hinanden. Det handler om at man har tolerance og respekt og at man også giver andre omsorg ... Og der arbejdes på mange måder med dette. Børnene skal f.eks. "massere" hinanden og det er sådan, at hvis man fysisk rører hinanden på en god måde, så er det naturligt sværere at være "onde" ved hinanden bagefter. Du kan læse mere på friformobberi.dk

Fortsat held og lykke med hende - og tillykke med at I venter en lille ny. Glæder mig til at følge jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor