Brev:
Mit barn bider stadig
23. august 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Mit barn bider stadig
Hej Helen.
Tak for dit svar tilbage i marts måned. Jeg bliver bare nødt til at have din hjælp igen, da vi endnu ikke har fået problemet omkring vores datters bideri løst. Vi har virkelig forsøgt at flytte fokus væk og i de tilfælde, hvor vi har været sammen med børn afledt, mæglet osv.. Vores datter bliver selv ked af det når uheldet sker og ved udemærket det er forkert.
Vi havde hende i sommerferien i 3 ugers gæstedagpleje hvor problemet umiddelbart ikke synes så stort - gæstedagplejemoren som kender vores barn fra fælles legestue mm fik en helt anden oplevelse af hende end den hun var vant til og var overrasket over hvor dygtig og klog hun var (hun husker alt).. En rigtig positiv oplevelse for os! Gæstedagplejemoren fortalte hun talte en del med vores datter om leg med andre osv.. En af de første dage kom vores datter hjem og sagde "mor, vi har leget godt i dag".
Efter hendes ophold i gæstedagplejen har vi selv haft 3 ugers skøn sommerferie. Vi forsøgte at forberede vores datter på at nu skulle vi være sammen med mange børn og alle måtte være der osv - fx på legepladser, hoppepuder, vandland mm.. Hun forstår udemærket konsekvens, så kunne vi se optræk til noget hjalp det ofte at tage det i opløbet, og nogle gange spørge, om hun hellere ville hjem igen, ell.lign hvorefter hun vendte på en tallerken. Skete uheldet alligevel valgte vi at sætte hende væk og lade hende surmule/græde indtil hun var parat til at "opføre" sig pænt igen.. Herefter var der som regel ingenting.
Tilbage hos vores egen dagplejer efter ferien fortalte vi om vores oplevelser og opfordrede hende til at gøre det samme.. Den første uge gik super - her var de mest hjemme, men da de så skulle i legestue opstod problemet igen! Siden har de haft en episode næsten hver dag!
Hun elsker andre børn og elsker at komme over i dagplejen. Herhjemme taler hun meget om alle de andre og har dårligt nok tid til at sige farvel, når vi afleverer om morgenen. Det er dybt frusterende og vi føler os enormt magtesløse (det er ganske forfærdeligt at gå hjem med beskeden om at hun igen har bidt et af de andre børn). Som regel opstår konflikten omkring et stykke legetøj eller hvis hun ikke lige kan komme ud af den pågældende situation, men det kan også opstå ud af det blå.. Har hun først lagt an til at angreb eller bid et hun umulig at komme i kontakt med, medmindre man står lige ved siden af og kan tage hende væk.. Det er uagtet at vi måske står 4 voksne og råber at hun skal stoppe og at det andet barn har trukket sig væk, der står blot "hævn" i hovedet på hende.
Pædagogen som er tilknyttet dagplejemorens har udover at observere vores datter i legestue, fælles samlinger mm også været hjemme hos os efter vores eget ønske for at se om hun kunne give en forklaringen på adfærden - hendes umiddelbare mening var, som dit sidste svar, at hun var blevet fastlåst i rollen som den der bider og at hun tilmed var meget livsglad og klog og nogle børn derfor virkede meget umotiverende på hende? Dertil savnede hun at børnene i dagplejen ind i mellem selv havde fået lov at tage nogle konflikter.
Hun skal starte i børnehave om godt en måneds tid så måske problemet løser sig selv her - omvendt kan jeg også have ondt i maven over, at 3 voksne skal passe 20 børn herunder vores datter som jo umiddelbart kræver dagplejemorens fulde opmærksomhed!
Herudover skal hun være storesøster om 2 måneder, måske det også ændrer på situationen.
Er der noget du tænker vi skal/kan gøre?? Hun bliver meget nemt fanget af en film og jeg tænker om der måske fandtes nogle med adfærd, leg, venner osv. som man måske kunne vise hende?
På forhånd tak for din hjælp..