Mit barn bider stadig

23. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Mit barn bider stadig

Hej Helen.

Tak for dit svar tilbage i marts måned. Jeg bliver bare nødt til at have din hjælp igen, da vi endnu ikke har fået problemet omkring vores datters bideri løst. Vi har virkelig forsøgt at flytte fokus væk og i de tilfælde, hvor vi har været sammen med børn afledt, mæglet osv.. Vores datter bliver selv ked af det når uheldet sker og ved udemærket det er forkert.

Vi havde hende i sommerferien i 3 ugers gæstedagpleje hvor problemet umiddelbart ikke synes så stort - gæstedagplejemoren som kender vores barn fra fælles legestue mm fik en helt anden oplevelse af hende end den hun var vant til og var overrasket over hvor dygtig og klog hun var (hun husker alt).. En rigtig positiv oplevelse for os! Gæstedagplejemoren fortalte hun talte en del med vores datter om leg med andre osv.. En af de første dage kom vores datter hjem og sagde "mor, vi har leget godt i dag".

Efter hendes ophold i gæstedagplejen har vi selv haft 3 ugers skøn sommerferie. Vi forsøgte at forberede vores datter på at nu skulle vi være sammen med mange børn og alle måtte være der osv - fx på legepladser, hoppepuder, vandland mm.. Hun forstår udemærket konsekvens, så kunne vi se optræk til noget hjalp det ofte at tage det i opløbet, og nogle gange spørge, om hun hellere ville hjem igen, ell.lign hvorefter hun vendte på en tallerken. Skete uheldet alligevel valgte vi at sætte hende væk og lade hende surmule/græde indtil hun var parat til at "opføre" sig pænt igen.. Herefter var der som regel ingenting.

Tilbage hos vores egen dagplejer efter ferien fortalte vi om vores oplevelser og opfordrede hende til at gøre det samme.. Den første uge gik super - her var de mest hjemme, men da de så skulle i legestue opstod problemet igen! Siden har de haft en episode næsten hver dag!

Hun elsker andre børn og elsker at komme over ...

Annonce

... i dagplejen. Herhjemme taler hun meget om alle de andre og har dårligt nok tid til at sige farvel, når vi afleverer om morgenen. Det er dybt frusterende og vi føler os enormt magtesløse (det er ganske forfærdeligt at gå hjem med beskeden om at hun igen har bidt et af de andre børn). Som regel opstår konflikten omkring et stykke legetøj eller hvis hun ikke lige kan komme ud af den pågældende situation, men det kan også opstå ud af det blå.. Har hun først lagt an til at angreb eller bid et hun umulig at komme i kontakt med, medmindre man står lige ved siden af og kan tage hende væk.. Det er uagtet at vi måske står 4 voksne og råber at hun skal stoppe og at det andet barn har trukket sig væk, der står blot "hævn" i hovedet på hende.

Pædagogen som er tilknyttet dagplejemorens har udover at observere vores datter i legestue, fælles samlinger mm også været hjemme hos os efter vores eget ønske for at se om hun kunne give en forklaringen på adfærden - hendes umiddelbare mening var, som dit sidste svar, at hun var blevet fastlåst i rollen som den der bider og at hun tilmed var meget livsglad og klog og nogle børn derfor virkede meget umotiverende på hende? Dertil savnede hun at børnene i dagplejen ind i mellem selv havde fået lov at tage nogle konflikter.

Hun skal starte i børnehave om godt en måneds tid så måske problemet løser sig selv her - omvendt kan jeg også have ondt i maven over, at 3 voksne skal passe 20 børn herunder vores datter som jo umiddelbart kræver dagplejemorens fulde opmærksomhed!
Herudover skal hun være storesøster om 2 måneder, måske det også ændrer på situationen.

Er der noget du tænker vi skal/kan gøre?? Hun bliver meget nemt fanget af en film og jeg tænker om der måske fandtes nogle med adfærd, leg, venner osv. som man måske kunne vise hende?

På forhånd tak for din hjælp..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder