Svar: Konflikter med 3-årig

9. juli 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære A´s mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Der er ingen tvivl om at flere af de ting du skriver spiller ind og det lyder faktisk som om at I tackler det hele rigtig godt og det er nogle fine overvejelser I gør jer.

Jeg ved fra dine tidligere breve og også det du skriver idag, at jeres datter på mange måder er en stor pige, en moden pige i forhold til hendes alder. Hun har et godt sprog og det er meget flot at hun er så dygtig til at sætte ord på, hvor meget hun egentlig tænker over at der er en lillesøster på vej. Jeg tænker at hendes frustrationer og voldsomme reaktioner på at gå igennem selvstændighedsfasen lige nu, handler meget om at hun har rigtig svært ved at finde sin rolle. Hun har svært ved at være den yngste i børnenhaven og samtidig være den store pige derhjemme og ja, jeg tror at du på den måde har ret, når du skriver, at hun et eller andet sted har brug for at "markere sig på hjemmefronten".

Det er helt normalt at jeres datter bliver både frustreret og utroligt vred over ting, som du synes er småting eller bagateller. I denne alder er følelserne ikke særligt nuancerede og hendes reaktioner kan virke meget urimelige i forhold til hvad der udløser dem. Det kan godt nogle gange skabe en situation, hvor du synes hun må tage sig sammen og opføre sig som den store pige hun er, men hvor hun på grund af alle de ting der sker i hende, faktisk har rigtig svært ved at leve op til de krav. For i visse situationer er hun netop stadig meget lille ...:)

Hendes selvstændighedstrang er dominerende og det er helt normalt at sige Nej! eller at gøre det modsatte af hvad I beder hende om. Det er også helt normalt at børn i denne alder kan overdrive deres følelser, så hun græder højere og mere voldsomt, når I forældre er i nærheden, end hun gør, når I ikke er der. Hun kan også godt føle skam og skyld med den alder hun har og hun begynder naturligt at kunne få lidt dårlig samvittighed, hvis en anden f.eks. får skæld ud over noget, som hun har gjort. Hun begynder på den måde at få lidt forståelse for hvad der er rigtigt og forkert. Og det er rigtig godt, for det kan I jo så netop tale med hende om, naturligvis med et sprog og et niveau, hvor hun kan være med og hvor I stadig anerkender hende :)

Når hun f.eks. sidder og siger "tissemand" igen og igen, så skal I naturligvis fortælle hende at det sprog vil I ikke høre. Og I må godt bede hende om at gå fra bordet, hvis hun ikke taler pænt. Andre gange vil det være en bedre idé at sige "okay, så siger du alle de grimme ord du kan og bagefter så spiser vi" og så lade hende sige det hun vil og når det så er gjort, så er det slut med det og så kan I komme videre ...

Når hun leger med maden og ikke spiser den, så er det fint at gøre hende opmærksom på at det vil I ikke have og at hun skal stoppe. Hvis hun ikke stopper, så kan I give hende en advarsel "jeg vil ikke have du putter maden op i mælken, gør du det igen, så flytter jeg maden" og så må du naturligvis fjerne tallerkenen med mad og afslutte hendes måltid. Og ja så bryder verden sammen for hende og det er okay ...

Annonce

... - for det hun mærker er naturligvis frustrationen over at du ikke lader hende lege, men samtidig mærker hun også at du jo holder hvad du lover. Du siger ikke nej, nej, nej, jamen så gør det da - et nej er et nej og hun kan regne med dig.

Og siger hun så at hun er sulten, så kan hun naturligvis få sin mad igen, men med besked om at den skal spises og ikke leges med. Og gør hun det så igen, så er måltidet helt slut.

Konflikter er en del af hverdagen med børn i denne alder og det hører med. Men det har stor betydning, hvordan man kommer igennem konflikterne og her har I forældre en vigtig rolle. Der er mange følelser på spil og det der er vigtigt er at når I sætter grænser, så er det fordi jeres datter gør noget forkert, det er ikke fordi at hun er forkert. Det er derfor meget vigtigt at I ikke kritiserer hende, men i stedet det hun gør. For det handler om selvværd og det er det vigtigste vi kan give vores børn - følelsen af at de har værdi, fordi de er som de er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når jeres datter bliver påvirket af graviditeten og at der kommer en lillesøster, så er det fordi hun bliver usikker på om I nu vil elske lillesøster mere end hende. Hun bliver usikker på om der vil være ligeså meget plads til hende, som før. Nogle sammenligner det med at vores mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hende elsker jeg, er hun ikke dejlig?! og sad og nussede og kyssede og kælede med hende, og sågar lod hende sove i dobbeltsengen. De følelser det ville frembringe i os ville være enorme og mange af de samme følelser kommer naturligt op i det lille barn, der skal være storebror eller storesøster ...

Nogle gange er det derfor en rigtig god idé at prøve at se verden med barnets øjne og forsøge at gennemskue, hvad tanker hun gør sig, hvad det er hun går og rumsterer med inde i sig. Og nogle gange skal der sættes ord på, men andre gange skal det vises med kropssprog og nærhed. Måske skal I lige nu ikke stille for mange krav til hende, ikke have for store forventninger men i stedet gøre lidt flere ting for hende, nurse hende lidt mere, så hun får lov til at være lidt lille. Hjælpe hende med tøjet, skoene, maden osv. selvom hun godt kan selv. Ligesom det vil være en rigtig god idé at lade hende sidde lidt mere på skødet, give hende ekstra mange knus og kys og nogle gange måske også sige "nej altså, jeg kan slet ikke få nok af dig, jeg kan kysse dig hele tiden" så hun både hører og mærker, hvor meget hun betyder:)

Fie Hørbys bog er en rigtig fin bog, som jeg vældig godt kan lide og som også lægger sig op af det menneskesyn jeg har og den måde jeg opdrager mine børn på. Den viser med fine eksempler hvordan vi kan gå fra at kritisere og være efter børnene til i stedet at give dem det frirum, de også har behov for. Den giver også gode eksempler på, hvordan vi nogle gange formulerer ting og hvordan vi kan formulere os anderledes og mere anerkendende og med respekt for barnet. Mange af tingene ved jeg at du allerede gør, så alt vil ikke være nyt for dig, men det er stadig en rigtig fin bog :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger