Lære at falde i søvn selv - 6 mdr.

10. juli 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Lære at falde i søvn selv - 6 mdr.

Kære Helen

Vi vil gerne lære vores søn på nu 6,5 måneder korrigeret at falde i søvn selv (han er født 14 uger for tidligt, men har det fantastisk godt). Indtil nu har vi vugget/hoppet ham i søvn på pilatesbold, når han skulle lægges, og når han er vågnet om natten. Det kan jo ikke blive ved.

Vi har aldrig rigtig givet det andet en reel chance, men føler begge, at vi har brug for rimeligt tydelige retningslinjer for at kunne gennemføre projektet.

Linus spiser tre gode måltider samt to mellemmåltider om dagen. Derudover får han 6 flasker, den sidste omkring midnatstid i alt ca. 800 ml væske. Han virker da også kun sjældent sulten, når han vågner op om natten.

Både når vi lægger ham, og når han vågner om natten, er det svært at berolige ham, imens han ligger i sin seng og på den måde få ham til at falde i søvn. De par gange vi har forsøgt at lægge ham, sagt god nat og har forladt rummet, kører han sig selv op. Han starter med at være glad og ligger og pludrer, men bliver efterhånden mere og mere utilfreds for til sidst at ende med at græde. Det er selvfølgelig fordi han er ...

Annonce

... vant til, at vi plejer at tage ham op på bolden ved det mindste grynt, tænker jeg. Hvis jeg bliver hos ham når han vågner, og har en fast hånd liggende på ham og giver ham sutten igen og igen, er han til sidst faldet i søvn (efter 1 til 1,5 timer).

Kan du hjælpe med nogle retningslinjer for, hvordan vi helt konkret skal gribe det an, når han skal vænnes til at falde i søvn selv? Hvor tit/i hvilke situationer skal vi gå ind til ham? Hvordan skal vi forholde os til ham, når vi er der, og hvornår skal vi gå fra ham igen?

Han bruger sut. Når han prøver at falde i søvn/ligger og er træt, bliver han ved med at tage sutten ud, hvilket bare får ham til at vågne mere op. Er det dumt at lade ham beholde den, og hvilke andre redskaber/tiltag kan vi bruge for at få ham til at slappe af og føle sig tryg i sin seng uden at vi skaber nye dårlige vaner/søvnassociationer?

Skal vi også køre efter de nye retningslinjer, hvis vi lægger ham til at sove i sin egen seng om dagen?

Ser frem til dit svar, så vi kan komme i gang, og jeg også kan få lov til at sove lidt igen.

Hilsen
Gunver

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.