Brev:
Lære at falde i søvn selv - 6 mdr.
10. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Lære at falde i søvn selv - 6 mdr.
Kære Helen
Vi vil gerne lære vores søn på nu 6,5 måneder korrigeret at falde i søvn selv (han er født 14 uger for tidligt, men har det fantastisk godt). Indtil nu har vi vugget/hoppet ham i søvn på pilatesbold, når han skulle lægges, og når han er vågnet om natten. Det kan jo ikke blive ved.
Vi har aldrig rigtig givet det andet en reel chance, men føler begge, at vi har brug for rimeligt tydelige retningslinjer for at kunne gennemføre projektet.
Linus spiser tre gode måltider samt to mellemmåltider om dagen. Derudover får han 6 flasker, den sidste omkring midnatstid i alt ca. 800 ml væske. Han virker da også kun sjældent sulten, når han vågner op om natten.
Både når vi lægger ham, og når han vågner om natten, er det svært at berolige ham, imens han ligger i sin seng og på den måde få ham til at falde i søvn. De par gange vi har forsøgt at lægge ham, sagt god nat og har forladt rummet, kører han sig selv op. Han starter med at være glad og ligger og pludrer, men bliver efterhånden mere og mere utilfreds for til sidst at ende med at græde. Det er selvfølgelig fordi han er vant til, at vi plejer at tage ham op på bolden ved det mindste grynt, tænker jeg. Hvis jeg bliver hos ham når han vågner, og har en fast hånd liggende på ham og giver ham sutten igen og igen, er han til sidst faldet i søvn (efter 1 til 1,5 timer).
Kan du hjælpe med nogle retningslinjer for, hvordan vi helt konkret skal gribe det an, når han skal vænnes til at falde i søvn selv? Hvor tit/i hvilke situationer skal vi gå ind til ham? Hvordan skal vi forholde os til ham, når vi er der, og hvornår skal vi gå fra ham igen?
Han bruger sut. Når han prøver at falde i søvn/ligger og er træt, bliver han ved med at tage sutten ud, hvilket bare får ham til at vågne mere op. Er det dumt at lade ham beholde den, og hvilke andre redskaber/tiltag kan vi bruge for at få ham til at slappe af og føle sig tryg i sin seng uden at vi skaber nye dårlige vaner/søvnassociationer?
Skal vi også køre efter de nye retningslinjer, hvis vi lægger ham til at sove i sin egen seng om dagen?
Ser frem til dit svar, så vi kan komme i gang, og jeg også kan få lov til at sove lidt igen.
Hilsen
Gunver