Svar: Klæder sig ud som pige

8. juli 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Eva

Tak for dit brev og din åbenhed og ærlighed. Jeg tror som du, at der er andre forældre der oplever det sammen, men at det er et stort tabu og derfor er det rigtig godt at du skriver og fortæller din historie :)

Børn skal naturligt som en del af deres udvikling lege forskellige roller og her også lege det modsatte køn. Børn er nødt til at lege med hvad det vil sige at være det modsatte køn, ligesom de også skal lege deres eget køn. Det er gennem legen at børnene får kønsidentitet og derfor er det naturligt at børn leger med "kønsroller".

Og det er rigtig dejligt at I er så åbne i jeres familie og lader jeres dreng lege de lege han leger. Det lyder umiddelbart som om at I gør det rigtig godt, anerkender ham og er meget omsorgsfulde og åbne i jeres tilgang til ham og hans behov for at lege.

Jeg tror bestemt ikke man kan sige noget om hvorvidt han bliver homoseksuel eller ej, men jeg kan godt forstå du har tanken. Men er det ikke lige meget? Det er jo stadig jeres dreng og I vil naturligt stadig elske ham ligeså højt. Det allervigtigste er at I altid er der for ham og han kan komme til jer, uanset hvad og jeg synes det er så dejligt at I netop ikke er fordomsfulde, men giver ham plads.

Jeg tror jeres dreng på mange måder er et meget rummeligt menneske og det er rigtig vigtigt at anerkende dette. Og et eller andet sted er der jo ikke noget at sige til at han kan blive ligeså fascineret af strutskørt, pailletter og glimmer som piger i den alder er. Mange børn, mange drenge, vil naturligt i børnehavealderen have en interesse for piger og den verden og det er okay. Nogle klæder sig ud som pige, nogle vil have langt hår, andre går med neglelak, hårspænder og hårbøjler.

Nogle drenge oplever at blive drillet i børnehaven, hvor andre får lov til at være som de er og I skal naturligvis være opmærksomme på hvordan der generelt reageres på ham og hvad meldinger I får fra børnehaven. Det lyder dog som om at jeres dreng selv godt fornemmer, hvor og hvornår det er okay at "lege pigelege". ...

Annonce

... Du fortæller at han gør det hjemme, men aldrig når I er ude og du fortæller også at han leger "drengelege", hvor han slås og leger mere vildt, har drenge legetøj osv.

I skal naturligvis vurdere hvor jeres grænser går og hvad I synes er okay. Du må godt med den alder han har stille lidt krav, hvis du synes det er nødvendigt, f.eks. omkring hvorvidt han går nøgen rundt. Hvis du synes det er upassende at han går rundt med bar numse, så må du godt sige til ham at han nu er så stor, at han skal tage et par underbukser eller badebukser på. Det er helt okay at have nogle regler, som han skal agere indenfor. På samme måde hvis du oplever at han rører sig i skridtet, får rejsning eller lignende, så må du gerne forklare ham at det er helt okay, men at det er noget man gør, når man er sig selv og ikke ved bordet eller når man er sammen med andre.

Jeg tænker også at det måske vil hjælpe dig at tale med en børnepsykolog. Ikke fordi jeg tænker at der er noget galt i det jeres søn gør, men mere fordi en psykolog er uddannet i at gennemskue de forskellige mekanismer og måske kan give jer en forklaring på hvad det handler om, ligesom du også vil kunne få lidt redskaber til hvordan du / I støtter jeres dreng bedst.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er i alle kommuner en PPR afdeling, hvor man kan kontakte en børnepsykolog.

Og så tænker jeg også at du med den alder han har, godt kan prøve at tale med ham om, hvorfor han gør det. Hvad betyder det f.eks. for ham at have din badedragt. Ligesom du også kan prøve at spørge lidt ind til, hvad det giver ham at klæde sig ud, om han oplever at de andre drenge og piger også gør det - og hvorfor / hvorfor mon ikke det .. Du fortæller jo at han havde en idé om at far ville grine af ham - hvad handler det om .. Hvis du kan prøve at få ham til at sætte lidt ord på, hvad det er han leger og hvorfor, så vil det måske også give dig lidt mere viden om, hvad det er han søger og hvad det hele betyder, og måske vil det også give dig lidt ro :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder