Brev:
Klæder sig ud som pige
8. juli 2012
Alder:
5 år, 5 mdr.
Klæder sig ud som pige
Hej Helen
Vores søn er i større grad begyndt at klæde sig ud som pige. Jeg vil tro det begyndte for et halvt års tid siden. Først var det bare en gang eller to. Men nu er det oftere og han har tøjet på længere tid af gangen. Jeg har købt noget pigehår og nogle kjoler også for at vise åbenhed og kærlighed, men han vil vist helst have noget af mit tøj og jeg tager ham ofte i at gå i mine skuffer og lign og finde tøj han så tager på. Specielt er han er begejstret for en badedragt jeg har. Og det udvikler sig hele tiden. Han vil have pige undertøj og i dag spurgte han om han vi ikke kunne lave en drengekæreste til ham. Altså af bamser, dukker og lign. Og hvis ikke, skulle vi købe en stor dukke, sagde han.
Når han er udklædt leger han mest inde på sit værelse med lukket dør. Men når han skal have hjælp til noget tøj eller andet, kommer han ud til mig. I starten ville han ikke vise sig for sin far fordi han troede at hans far ville grine af ham. Men det har jeg sagt at ingen af os gør. Jeg prøver at være åben og positiv, men forholde mig neutral. Altså se og høre ham og hjælpe ham med tøj og lign, men ikke booste og begejstre hans leg. Jeg har set at han nogen gange får rejsning når han er udklædt/leger, og jeg har efterhånden meget svært ved at være afslappet og rolig omkring det. Ærligt talt, jeg er virkelig bange for at min søn er homoseksuel eller transvestit. Min fornuft fortæller mig at det er helt normalt og han bare lytter efter sit behov og sin naturlige udvikling, men min angst fylder mere. Forleden spurgte han om han også kunne tage det her tøj når han blev stor og var en far. Jeg svarede at man kan klæde sig ud i alle aldre, mens jeg indvendig rystede.
Jeg har søgt info og viden og har læst at det er normalt at nogle børn klæder sig ud og leger og ”prøver det andet køn på”. Men det er så tit nu og min viden er begrænset i forhold til dette. Jeg kender ingen andre hvis børn gør det, men det taler man nok heller ikke om. Hans far og jeg taler om det, og jeg fornemmer nu at han også er ved at blive lidt bekymret. Jeg er da også bekymret for at vores søn kan mærke når jeg er utilpas. Men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre andet end det jeg gør. Men jeg er lidt trist omkring det nu fordi det er så tit. Det er nok mest i perioder, men lige nu er det flere gange om ugen.
Han er ellers en rigtig dreng, vil man nok kalde det. Lidt vild i sin leg, elsker toge, biler, både og computerspil til drenge. Ønsker sig altid drengelegetøj og kan godt lide at kæmpe og lege slåslege. Særligt med sin far. Han er ligeglad med sit tøj og om han spilder og bliver lidt snavset. Fingrene tørrer han af i tøjet når han spiser mad, osv.
Vi har talt om hvorfor han gør det (når vi nu ikke hører om eller kender andre der gør det). På den ene side er der bekymringen i om han er homoseksuel. Det er dog kun når han leger pige og klæder sig ud, at vi tænker det. Ellers kan jeg ikke komme i tanke om noget der ellers kunne få os på disse tanker. Vi – jeg er en meget følelsesladet og åben person der interesserer sig for personlig udvikling, sjælen, gode og alternative vilkår for børn (fx omkring opdragelse, osv) og lidt hippe-boheme type nok. Vi tænker på om den energi og tilgang til følelseslivet der er i vores hjem, har gjort at vores søn har ”set og mærket behovet for at prøve det andet køn af” – at der har været plads og rum til det. Eller om det er noget vi i kraft af dem vi, min kæreste og jeg er, har fået frem i vores søn. Jeg har som sagt ret udtryksfuld og følelsesladet, min kæreste er mere rolig og introvert. Kan vores søn have fået et virret billede af hvordan mænd er og kvinder er?
Buttom line er: hvad er normalt og hvordan og hvor længe? Og ser du noget her, der gør du tænker, jo måske er han homoseksuel? Er der noget helt andet, jeg skal være opmærksom på her – tyder denne adfærd på noget andet – måske noget han har set? Jeg er meget forvirret og trist og håber du kan hjælpe os med at forstå det.
Jeg glemte lige at skrive at han nogle gange bare går rundt i den badedragt og nogle gange gerne vil sove i den. Men det er kun herhjemme han virker interesseret i at klæde sig ud som pige (og lege pige). Han gør det vist ikke i børnehaven eller sammen med sine legekammerater og han tager altid pigetøjet af hvis vi skal ud eller vi får gæster. Det er ikke noget vi beder ham om, men noget han selv gør.
Tænker også om den badedragt kan have noget med mig at gøre? Jeg har brugt den de gange jeg har været til svømning med ham, ellers ikke. Og han spurgte selv efter om han måtte låne den. Han kunne simpelthen huske hvad jeg havde haft på de få gange vi har været afsted.
Måske skulle jeg også fortælle at vi har et afslappet forhold til nøgenhed. Forstået således, vores søn kan se os nøgne eller bare hvis vi har været i bad, på toilettet eller skifter tøj. Og siden han var spæd har jeg en gang i mellem badet med ham. Og så går gerne han nøgen eller uden bukser, hvis han har lyst. Tror det begyndte med at han selv tog sine bukser af, og jeg sagde at han skulle tage dem på igen. Det ville han ikke, og så blev det dét. Ofte har det også været rart for ham, når det var varmt. Men det er kun herhjemme eller i sommerhuset. Og kun når vi er os selv. Det betyder også at den lille tissemand er blevet holdt, trykket, mast, aet, undersøgt og hvad han ellers har kunne finde på. igen har vi ønsket at være åbne og afslappet omkring noget som vist er meget naturligt for børn, men som alle måske ikke får plads og lov til.
Tak/hilsen
Eva