Svar: Trusler - opdragelse

7. juli 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det er bestemt ikke nogen god idé at bruge trusler, når man opdrager sit barn. Du kommer langt længere med anerkendelse og ved at forsøge at inddrage ham, når der er noget du gerne vil have at I gør ...

Det handler meget om hvordan du formulerer de ting du siger. Hvor du lige nu ofte siger "hvis du ikke børster tænder, så får du ikke læst godnathistorie", så kunne du i stedet sige "hvis du skynder dig at børste tænder, så har vi tid til godnathistorie", så det er noget positivt det der skal ske og I har et fælles mål, som I glæder jer til :)

At du anerkender din lille dreng er meget meget vigtigt. Det er med til at styrke hans selvværd og den største gave vi kan give vores børn er et højt selvværd. Og når I har jeres konflikter i dagligdagen, så er det en rigtig god idé at du prøver at medtænke dette og overvejer, hvordan du formulerer tingene, hvad det egentlig er du siger og hvordan du i stedet kan sige tingene med anerkendelse for det lille menneske han er.

Der opstår mange daglige konflikter med børn i 3 års alderen, det kan være konflikter omkring tøjet, om tandbørstningen, om sengetider, om hvordan han spiser, sidder ved bordet eller lignende. Det kan f.eks være at han løber væk fra dig når du vil have han skal tage tøj på. Her vil du måske være tilbøjelig til at sige "tag så de bukser på, nu gider jeg ikke sige det mere, det er da utroligt at du ikke kan høre efter!". Prøv i stedet at sige "kom og lad mig hjælpe dig med bukserne" og anerkend at han den morgen måske ikke lige har overskuddet til at gøre det selv eller måske netop bare har brug for at du ser ham ...

Annonce

... og hjælper ham :)

De anfald af raseri du oplever handler om at hans hjerne stadig er umoden og at han derfor har svært ved at bevare roen og det er naturligt svært for ham at mærke at du og omgivelserne ikke altid vil det han vil. Han skal naturligvis ikke slå dig eller ødelægge ting, men det er vigtigt at du prøver at sætte ord på de følelser du fornemmer han har, samtidig med at du også prøver at sige fra og får sagt nej, i de situationer, hvor det er vigtigt. At du lytter til ham, anerkender det han vil og de følelser han har, at du viser ham omsorg og nærhed osv. er netop ikke ensbetydende med at han ikke skal have grænser, men det er vigtigt at grænserne sættes på den rigtige måde, så han ikke føler sig forkert.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du f.eks. siger nej og han bliver frustreret og ked af det, så må du godt anerkende den følelse. Det er okay at han bliver ked af det over at få nej og du kan f.eks. sige "Det er også dumt, at du ikke må få is, kom og sid lidt her hos mig, indtil du får det lidt bedre, skat". På den måde anerkender du ham, du viser ham, at du forstår at det er frustrerende at få nej og f.eks. ikke må få en is, du holder fast i at I ikke skal have is nu og du tilbyder at han kan sidde og putte lidt hos dig, du er der for ham :)

En god bog at læse, hvis du gerne vil have en guide til hvordan du kan sige ting anderledes, blive opmærksom på hvordan du formulerer dine nej, sætter grænser osv. på en anerkendende måde overfor din dreng, vil være bogen "Drop opdragelsen - vis hvem du er og bliv hørt" af Fie Hørby. Du finder den i min bogguide under 'børneopdragelse'.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina