Svar: BH og ble
27. juni 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Simons forældre
Dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)
Skønt med en børnehave som giver ekstra plads til de nye børn og når de så er "kørt godt ind", flytter over i den anden afdeling. Det lyder som om at det er en institution, der har gjort sig mange overvejelser ...
Derfor tænker jeg også at de sandsynligvis har gjort sig nogle tanker om, hvordan, hvor tit osv. man taler med forældrene. Det er rigtigt, at det kan være meget svært at komme fra vuggestue til børnehave, fordi I er vant til at få en overlevering af dagen, når I henter Simon. Sådan er det ikke i børnehaven, her er der færre pædagoger og han vil naturligt på flere tidspunkter være på "egen hånd" og man vil også forvente at han selv kan fortælle jer lidt om dagen .. Men naturligvis vil de fortælle jer, hvis der er noget særligt I skal være opmærksomme på og I vil altid kunne gå til stuepædagogen og spørge om Simon har haft en god dag.
I nogle institutioner har man en tavle, hvor pædagogerne dagligt skriver, hvad de har lavet. Det kan være rigtig rart, fordi I så kan spørge Simon lidt mere ind til dagens oplevelser. Når I henter ham og spørger til dagen, så vil han have svært ved at fortælle om alt det der er sket, men hvis I kan læse at børnene har været med til at skrælle æbler, eller de på stuen har lavet noget bestemt, så kan I tale med ham om det og han vil bedre kunne fortælle jer om sine oplevelser. På tavlen kan også stå beskeder til jer forældre "husk at møde senest kl 9 i morgen, da vi skal på tur" eller lignende. Hvis de ikke har en sådan tavle i børnehaven med beskeder frem og tilbage, så kan I foreslå det :)
At han kommer jer glad i møde, når I henter ham behøver bestemt ikke være udtryk for at han ikke har det godt, hvor han er. Det er mere et udtryk for at han er ved at nå en alder, hvor han er bedre til at skifte situation. Han fornemmer tiden bedre, ved at I kommer igen. Han kan mærke på sit indre ur at det er tid til at mor og far snart kommer og bliver glad, når han mærker det gør I. Det er nyt at være i børnehaven og på en gang både dejligt og også lidt hårdt og svært - og så er det rigtig godt at blive hentet og komme hjem, slappe af og tanke op til en ny dag :)
Med hensyn til renlighed, så er det en forudsætning at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Derudover er det vigtigt at han selv viser lyst til at ville samarbejde om det.
Renlighed har tre faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Når det kan være en idé at udnytte sommeren og tage bleen af barnet, så er det fordi det kan 'skubbe' lidt til faserne og give ham en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis han står i haven i et par badebukser og pludselig tisser så vil han naturligt kigge ned, han vil mærke vandet der løber, måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe ham til at få en bevidsthed omkring det. Det er vigtigt at han ved, hvad det handler om og hvad det er han skal mærke efter.
Ellers er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt i selve renlighedstræningen. Jeg tror på at man kommer længere med den succesoplevelse det er at ha en tør ble, fremfor det nederlag det er, hver gang man står med våde bukser.
Derfor foreslår jeg at man indfører faste toilettider, så han følges på potte eller toilet på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil sige det første når vi står op om morgenen, det sidste vi gør inden vi går i seng (med børn kan det ofte være i forbindelse med aftenbadet), inden vi kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.
Han skal ikke spørges om han skal tisse, for så kan I være sikre på at han siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage ham i hånden og følge med ham på toilettet og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så tisser I som en helt naturlig regel, der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot. Er bleen tør, så er det super godt, så roses han for det, så kan bleen bruges igen (selv små dryp kan ikke mærkes i en ble) så bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Og har han så tisset i bleen og den skal skiftes, så var det jo godt at han havde den på :) Fuldstændig ro på, ingen problemer der, så naturligt som muligt.
Det er vigtigt at han sidder ned, når han skal tisse. Han får ikke tømt blæren godt nok, hvis han står op og tisser (ligesom far). Det kommer hen af vejen, også når han ser de større børn i børnehaven, så vil han gerne gøre som dem :)
Det er vigtigt at han ikke er bange for at sidde på toilettet og et ekstra barnesæde sikrer netop at han ikke kan falde ned. Det kan være en god idé med en lille skammel, som han kan støtte benene på, eller et toiletsæde, hvor der også er et par små håndtag i siden. Man kan også købe et toiletsæde med trappe, som han selv kan kravle op af og som også har håndtag - nogle børn vil synes det er trygt og rart - andre vil synes det er for voldsomt. I må prøve at fornemme, hvordan han vil have det bedst.
Du kan godt finde en lidt højere potte, hvis han er mere tryg ved det. Der er blandt andet modellen Hoppop der findes i to højder og Hoppop Torro Potty er den høje model. Problemet er dog at de høje potter ikke altid er så stabile og det er vigtigt at han føler sig fuldstændig tryg, når han sidder der. Jeg tror heller ikke du kan få modellen i DK, den skal købes over nettet og det kan i forhold til renlighed og netop trygheden nogle gange være en god idé at lade barnet selv vælge. Måske han ser en med nogle farver eller andet, som tiltaler ham mere end andet ... I det hele taget vil det være en rigtig god idé at tale med ham om renlighed og det at skulle til at lære at tisse på toilettet ligesom mor og far og høre hvordan han selv har det med det, hvad han tænker og hvad han har lyst til og er motiveret for ... :)
Med hensyn til sutten, så er det en rigtig god idé at han kun får den, når han skal sove og at I stille og roligt kommer væk fra at han får den om dagen, men kun om aftenen og så skal den helt væk. Det er vigtigt at han ikke bruger den for meget, da den kan påvirke hans tandstilling og også sprog, hvis han har den i munden hele tiden. Hvis han tydeligt har brug for den lige nu, så er det fint at gøre som I gør og så trappe den ud af dagen. Erstat gerne med en puttebamse i børnehaven i stedet og stille og roligt så lad bamsen være trøsten aften og nat. Sutterne kan så sendes til julemanden eller hænges på et suttetræ eller hvad I nu kan finde på :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske