Slår og sparker

27. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Slår og sparker

Hej Helen.

Min skønne livsglade pige på 4 år er blevet meget vred. Hun kan være i strålende humør og pludselig bestemmer hun sig for at jeg skal hjælpe med noget hun vanligvis selv klarer. Siger jeg så, at enten må hun vente til jeg er færdig med det jeg er i gang med eller hun må selv klare det, så flipper hun, råber at hvis ikke jeg gør som hun siger så sparker hun mig, og det gør hun så. Jeg har selv et temperament som jeg har arbejdet med i mine børne- og ungdomsår og kan næsten mærke hvad der sker indeni hende. Jeg forsøger at bevare roen og fortælle hende at jeg bliver både vred og ked af det når hun slår og sparker.

Hun gør det i mange sammenhænge, næsten altid herhjemme når vi ikke har gæster. Det sker at jeg mister fatningen og råber af hende, hvilken så bare inddrager lillebror på 16 måneder som grædende underlægning til farcen.

Hun reagerer i mange forskellige sammenhænge og i situationer hvor vi gør som hun beder om, det er som om det er konflikten hun går ...

Annonce

... efter?

Hun reagerer fysisk overfor både min mand og jeg, ellers oplever jeg ikke at hun slår, sparker eller aler grimt til andre.

Hun er et fremmeligt barn, der bl.a. Ofte korrekser pædagogerne når deres udtale eller grammatik er forkert. Hun er fysisk aktiv, cykler friskt uden støttehjul og har gjort det nogle måneder nu, hun har en fantastisk balance og forståelse for mange begreber, kan lave lidt hovedregning, kender alle bogstaver i alfabetet, kender de 4 Ole Lund Kirkegård historier vi læser, udenad, så når jeg læser forkert så retter hun mig.

Hun og lillebror er gensidig glade for hinanden, og vi prøver at de hver især får fridag alene hjemme ca. 1 gang i ugen.
Jeg er på nedsat tid og arbejder ca 2 aftner i ugen og hver 3. Weekend, så vi har en god og struktureret hverdag med plads til hinanden.

Hvor bekymret skal jeg være over at hun reagerer som hun gør? Hvordan skal jeg og min mand reagere når hun bliver voldelig?

Hilsen Anne
mor til de skønneste og mest fantastiske 2 børn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor