Svar: Hjem til Danmark og børnehavestart

27. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå det giver en masse tanker om hvordan det hele skal blive og måske det er værre for dig, netop fordi du kan tænke en masse om det hele på forhånd og dermed også blive bekymret på forhånd og det bliver din dreng ikke. Han er ikke gammel nok til at kunne bekymre sig på samme måde som du .. Der er dog ingen tvivl om at det vil være en meget stor omvæltning for ham og at han vil reagerer på det på en eller anden måde og I skal naturligvis holde øje med ham og de signaler han sender.

Han kan reagere voldsomt med fysisk uro, gråd, utilfredshed, pylren osv. Virke til at gå lidt tilbage i udvikling, kan pludselig ikke de samme ting som før, protesterer højlydt over små ting i hverdagen og tydeligt mangle overskud. Han kan også reagere modsat, trække sig ind i sig selv, blive meget stille, ikke søge andre, men holde sig på afstand og måske pludselig græde stille ... Alt sammen en reaktion på at verden lige nu overvælder ham for meget. Og så kan han måske også være af en sådan støbning at han profiterer rigtig godt at det hele og vil nyde børnehavelivet i Danmark fra første dag og ikke lade sig mærke af særlig meget ...

En reaktion kommer der dog sandsynligvis på et eller andet tidspunkt, for der er rigtig mange skift i det jeres dreng nu skal opleve. Han skal flytte hjem, land, starte i børnehave og også være storebror ... Det positive er dog, at han jo hele tiden har jer og dermed sin trygge, faste base, og han vil spejle sig rigtig meget i jer. Når han mærker at I virker glade, forventningsfulde og har det godt med alt det der sker, så vil han også have det godt. Han bruger jer som et spejl, så hvis I er rolige og glade så er han også mere rolig og glad og hvis han oplever jer stresset og til at mangle overskud, så vil han også blive påvirket af dette og virke mere stresset selv.

Positivt er også at du jo skal på barsel og du vil derfor have god mulighed for at køre ham ind i børnehaven. Du vil kunne give ham korte dage, så han nogle dage afleveres lidt senere og hentes lidt tidligere og du vil nogle dage kunne lade ham være ...

Annonce

... hjemme, når du mærker at han har særligt brug for dette. Det kan være rigtig dejligt at komme væk hjemmefra, fordi den lille ny også fylder hjemme, men det kan også være rigtig dejligt at få lov til at være hos mor og den lille baby og opleve at det er ret kedeligt og netop sjovere at være i børnehaven ...

Det lyder også som om at bedsteforældrene vil bo i nærheden af jer, når I kommer til Danmark og måske vil de nogle gange kunne hente ham eller lave hyggelige ting sammen med ham, så han på den måde også mærke det gode ved alt det nye der sker.

Det kan være en god idé at køre ham ind i børnehaven ved at besøge børnehaven først, så han ved at han skal derhen, lige har mødt stedet, talt med de voksne, set sin plads/hylde hvor hans ting skal være osv. I kan købe en "børnehavetaske", hvor han kan have sin madpakke, indesko, skiftetøj osv. så I på den måde forbereder ham og gør ham parat. Når I besøger børnehaven vil det være godt at du er med og er der sammen med ham, lader ham prøve lidt af tingene på legepladsen osv. Og så skal du naturligvis aftale med pædagogerne, hvordan I skal gøre fremover. Alt efter hvordan han virker og reagerer, så må du vurdere om du skal være der sammen med ham de første gange eller om du skal gå og aflevere ham. Naturligvis fortælle ham at du kommer igen, når han har spist frokost eller lignende, så han har lidt fornemmelse af hvornår du kommer. Og du skal naturligvis holde hvad du lover :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt hvis du kan lave en aftale med en fast pædagog, der tager sig af ham og som du afleverer ham til, som han vinker farvel sammen med osv. Det vil være vigtigt for ham at mærke at du er tryg ved hende og når du går, så er det hende der tager sig af ham. Hvis han har brug for hjælp, så kan han henvende sig til hende. Så han på den måde ved, hvad han skal :)

Og så er det en rigtig god idé med et billedealbum af familie, venner osv. som han også kan have med i børnehaven og netop vise pædagogen, hvis han savner jer eller savner de ting han tidligere har haft i sit liv :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre