Brev:
Hjem til Danmark og børnehavestart
27. juni 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hjem til Danmark og børnehavestart
Hej Helen,
Det varer ikke længe, før vi vender hjem til Danmark, til ny lejlighed, familie og venner. For os forældre er det med blandede følelser, fordi vi selvfølgelig glæder os til at kunne være mere sammen med familie og venner, men vi er også blevet utroligt glade for at være her. US. Vi forsøger at tale med S. om at vi skal hjem til Danmark, men da han ingen erindring har om Danmark og hvad det egentlig er for noget, er det svært at gribe an. Vi har fortalt ham, at mormor, moster osv. er i Danmark, at vi skal flyve med flyvemaskine til Danmark, at hans legesager er på vej til Danmark (vi sendte vores ting hjem for et par uger siden), og at der er nogle ting, som han får i Danmark, f.eks. et legekøkken.
Vi har slet ikke talt med ham om, at han ikke skal se sine legekammerater og specielt sine højtelskede reservebedster mere (i lang tid, hvert fald). Jeg har tænkt mig at lave et album med billeder af de mennesker, som vi har lært at kende her, som vi kan kigge i sammen med ham, og vi vil forsøge at holde kontakten ved lige med Skype med dem, som det er muligt.
Han er så småt begyndt at mærke forandringerne, fordi vi er flyttet ud af vores hus og bor hos hans reservebedster i en kort periode. De sidste 14 dage skal vi bo på hotel, men forsøger at have hverdagen så normal som muligt.
Er det overhovedet muligt at forberede en to-årig på denne type omvæltning? I så fald, hvordan? :)
Vi kommer hjem i midten af juli, og S. skal starte i børnehave d. 1. august. Jeg har passet ham hjemme herovre, men han har været vant til at blive passet af reservebedster/gode venner herovre, samt i fitnesscentrets børnepasning hvor han har været et par gange om ugen i maks. to timer ad gangen. Børnehavelivet bliver jo dog noget helt andet, han skal være der flere timer inkl. middagslur og måltider, og han får ikke så meget opmærksomhed, som han er vant til :)
Hvordan er den bedste måde for ham at starte op? Han skal være storebror ca. halvanden måned senere, så det kunne være rigtigt dejligt, hvis han er faldet til i børnehaven inden da.
På forhånd tak :)
Mette
PS. Er det rigtigt, hvad de alle sammen siger, at det sikkert bliver værre for mig end for ham, at han skal starte i børnehave? Jeg synes hvert fald ikke, at det er sjovt at tænke på, at jeg ikke skal være så meget sammen med ham, som jeg plejer!