Svar: Uren hud og svedlugt

25. juni 2012

Kategori:
Alder:
7 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære L

Det er helt naturligt at børn i skolealderen begynder at lugte lidt mere af sved og også kan få uren hud i ansigtet - og da din datter ikke har antydning af behåring eller hævede bryster, så tænker jeg umiddelbart at det er helt normalt.

Det kan være en rigtig god idé at du nu er opmærksom på at lære hende, hvordan hun vasker sig rigtigt. Ofte vil, hun når hun går i bad, sandsynligvis stå under bruseren og lade vandet løbe på kroppen, men hun vasker sig ikke grundigt i ansigtet, under armene eller forneden. Og derfor skal hun informeres om og gerne vises, hvordan hun skal vaske sig, - meget gerne med en vaskeklud og noget sæbe.

De dage, hvor hun ikke kommer i bad, vil det være en rigtig god idé at lære hende, hvordan hun skal etagevaske sig :) ...

Annonce

...

Du kan købe en klud og en sæbe der er hendes og som er god til børn og til intimpleje. Ingen parabener og parfume og med den rette pH. Og så tale med hende om at nu hvor hun er en stor pige og går i skole osv. så er det vigtigt at passe huden ekstra godt og være særligt opmærksom, når hun er i bad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Maaholms Forlag, nu under Borgen, har lavet en bogserie der hedder "Få det bedre". Her er forskellige titler f.eks. "Ren og Sund". Den handler netop om hvorfor man skal gå i bad, hvorfor og hvordan man vasker sig, om hvorfor man ikke må pille næse, hvorfor håret skal redes osv.

Hvis du ikke synes at ekstra opmærksomhed på vask, hygiejne osv. hjælper, så synes jeg at du skal drøfte det med jeres læge.

Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.