Svar: Uren hud og svedlugt
25. juni 2012
Alder:
7 år
Kære L
Det er helt naturligt at børn i skolealderen begynder at lugte lidt mere af sved og også kan få uren hud i ansigtet - og da din datter ikke har antydning af behåring eller hævede bryster, så tænker jeg umiddelbart at det er helt normalt.
Det kan være en rigtig god idé at du nu er opmærksom på at lære hende, hvordan hun vasker sig rigtigt. Ofte vil, hun når hun går i bad, sandsynligvis stå under bruseren og lade vandet løbe på kroppen, men hun vasker sig ikke grundigt i ansigtet, under armene eller forneden. Og derfor skal hun informeres om og gerne vises, hvordan hun skal vaske sig, - meget gerne med en vaskeklud og noget sæbe.
De dage, hvor hun ikke kommer i bad, vil det være en rigtig god idé at lære hende, hvordan hun skal etagevaske sig :) ...
...
Du kan købe en klud og en sæbe der er hendes og som er god til børn og til intimpleje. Ingen parabener og parfume og med den rette pH. Og så tale med hende om at nu hvor hun er en stor pige og går i skole osv. så er det vigtigt at passe huden ekstra godt og være særligt opmærksom, når hun er i bad.
Maaholms Forlag, nu under Borgen, har lavet en bogserie der hedder "Få det bedre". Her er forskellige titler f.eks. "Ren og Sund". Den handler netop om hvorfor man skal gå i bad, hvorfor og hvordan man vasker sig, om hvorfor man ikke må pille næse, hvorfor håret skal redes osv.
Hvis du ikke synes at ekstra opmærksomhed på vask, hygiejne osv. hjælper, så synes jeg at du skal drøfte det med jeres læge.
Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske