Brev:
Flytning til udlandet
26. juni 2012
Alder:
5 år
Flytning til udlandet
Hej Helen,
ja så har jeg igen brug for dine altid gode råd! :)
Vi har i 2 år nu haft en meget usikker periode, hvor min mands arbejde har været rundt omkring i landet og senest det sidste halve år var vi i Tyskland.
Vi har boet i Tyskland før, Milas var 6 mdr. da vi flyttede hjem i sin tid, så han har haft børnehave og vuggestue i DK.
Fra februar måned blev Milas udmeldt af hans børnehave, for vi flyttede med far til Tyskland, vi vidste det var midlertidigt, men synes det var vigtigt at vi var sammen trods udmelding af mit studie og børnehave(det skal siges at vi har været væk fra hinanden som familie seks måneder før og det var bestemt ikke sjovt.
Milas tog det egentlig rigtig pænt at være i Tyskland, vi var turister og fik hurtigt nogle playdates som fungerede rigtig godt.
I marts dør Milas' farmor og vi er meget frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland. Jeg synes ikke rigtig at Milas reagere nu på at undvære sin farmor (da det skete var han ked og vi forklarede at farmor var blevet en engel), men nu er det ligesom okay? - vi besøger gravstedet og taler åbent omring hendes død, skal jeg forvente senere reaktion eller???
Vi skal nu flytte til en anden by i Tyskland, men min mand har kontrakt der i 2 år. Så her har jeg tilmeldt Milas i den europæiske skole, jeg er selvfølgelig nervøs for han kan hverken tysk eller engelsk, men forstår en del! Milas savner at lege med børn, han er også lidt træt af mig tror jeg:) - eller rettere det er han helt sikkert, det sagde han lige ud til mig for en måned tids siden! hehe... ja ærlighed kommer man længst med! ;)
Han kan begynde i sin børnehave 1. juli (i DK), (da jeg havde holdt hans plads åben, da vi ikke vidste om vi skulle tilbage til dk eller til udlandet) .
Vi skal først til Tyskland i midten af august og han vil formentlig begynde i kindergarten i midten af september. Vil du anbefale at han kommer på "sommerferie" i sin danske børnehave? (det skal siges at han skal være i en anden afdeling af børnhaven da det er midt i sommerferie perioden, hvad vil du tro er bedst for ham? Er der for meget rykken frem og tilbage eller? (det var netop det vi prøvede at undgå ved ikke at tilmelde et sted hvor vi vidste at vi ikke skulle være i Tyskland i foråret).
Vi har besøgt børnehave i DK næsten hvergang vi har været i landet, så han vil ikke føle sig fremmed.
Han er et følsomt barn og utrolig eftertænksom, men er rigtig social begavet, jeg er absolut ikke bekymret for ham, hvad angår nye venskaber, det er mere sproget der bekymrer mig.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Mor til Milas 5 år