Flytning til udlandet

26. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 år

Flytning til udlandet

Hej Helen,

ja så har jeg igen brug for dine altid gode råd! :)

Vi har i 2 år nu haft en meget usikker periode, hvor min mands arbejde har været rundt omkring i landet og senest det sidste halve år var vi i Tyskland.
Vi har boet i Tyskland før, Milas var 6 mdr. da vi flyttede hjem i sin tid, så han har haft børnehave og vuggestue i DK.

Fra februar måned blev Milas udmeldt af hans børnehave, for vi flyttede med far til Tyskland, vi vidste det var midlertidigt, men synes det var vigtigt at vi var sammen trods udmelding af mit studie og børnehave(det skal siges at vi har været væk fra hinanden som familie seks måneder før og det var bestemt ikke sjovt.

Milas tog det egentlig rigtig pænt at være i Tyskland, vi var turister og fik hurtigt nogle playdates som fungerede rigtig godt.

I marts dør Milas' farmor og vi er meget frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland. Jeg synes ikke rigtig at Milas reagere nu på at undvære sin farmor (da det skete var han ked og vi forklarede at farmor var blevet en engel), men nu er det ligesom okay? - vi besøger gravstedet og taler åbent omring hendes død, skal jeg forvente senere reaktion eller???

Vi skal nu flytte til en anden by i Tyskland, men min mand har kontrakt der i 2 år. Så her har jeg tilmeldt Milas i den europæiske skole, jeg er ...

Annonce

... selvfølgelig nervøs for han kan hverken tysk eller engelsk, men forstår en del! Milas savner at lege med børn, han er også lidt træt af mig tror jeg:) - eller rettere det er han helt sikkert, det sagde han lige ud til mig for en måned tids siden! hehe... ja ærlighed kommer man længst med! ;)

Han kan begynde i sin børnehave 1. juli (i DK), (da jeg havde holdt hans plads åben, da vi ikke vidste om vi skulle tilbage til dk eller til udlandet) .

Vi skal først til Tyskland i midten af august og han vil formentlig begynde i kindergarten i midten af september. Vil du anbefale at han kommer på "sommerferie" i sin danske børnehave? (det skal siges at han skal være i en anden afdeling af børnhaven da det er midt i sommerferie perioden, hvad vil du tro er bedst for ham? Er der for meget rykken frem og tilbage eller? (det var netop det vi prøvede at undgå ved ikke at tilmelde et sted hvor vi vidste at vi ikke skulle være i Tyskland i foråret).
Vi har besøgt børnehave i DK næsten hvergang vi har været i landet, så han vil ikke føle sig fremmed.

Han er et følsomt barn og utrolig eftertænksom, men er rigtig social begavet, jeg er absolut ikke bekymret for ham, hvad angår nye venskaber, det er mere sproget der bekymrer mig.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Mor til Milas 5 år

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor