Svar: Hvornår bør man sætte grænser?
17. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din datter er naturligt interesseret i at undersøge, at finde ud af hvordan alting fungerer og hvordan du reagerer på de ting hun gør er en indre drivkraft i hende. Hun begynder at have fokus på "nærvær" og "fravær" ikke bare i forhold til dig, om du er der eller går i et andet rum, men også i forhold til ting. Hun fascineres af ting, der forsvinder og nyder at putte noget ind i æsker, åbne låget og pille det ud. Hun synes det er spændende og sjovt at lege f.eks. "borte-tit", ligesom hun også elsker at lege med maden, komme det i glasset eller se hvordan det falder ned over bordkanten og ned på gulvet. Lige nu skal alting pilles ved og undersøges.
Det er rigtig vigtigt at du sørger for at give hende madro og at du giver hende få hapsere af gangen. Hvis der er for meget mad på tallerkenen, kan hun ikke overskue det og 2-3 hapsere af gangen er fint. Nogle gange kan det faktisk være for meget at overskue tallerkenen og så kan det være en god idé at lægge hapserne på et lille underlag på bordet i stedet.
Det er også en rigtig god idé at du varierer de hapsere du giver hende, så hun hele tiden får lidt forskelligt, så det er mere interessant at spise det end at lege med det. Og med den alder hun har nu må hun få stort set alt.
Det kan hjælpe at du nu forsøger at lære hende at spise med en gaffel. I starten skal du hjælpe hende med at få maden på gaflen og hun kan sagtens finde på at pille den af gaflen og med fingrene putte den i munden, men efterhånden lærer hun, at hele gaflen med mad skal føres til munden. Det kan igen gøre det lidt sovere at spise og det at spise - stadig skal du naturligvis hjælpe og også meget gerne følge efter med lidt på en ske. I skal skiftes, så hun får en gaffel i hånden og spejler sig i dig og det du gør og du supplerer så med lidt ved siden af.
Hun skal naturligvis stille og roligt lære, hvordan man opfører sig ved bordet og at maden skal blive på tallerkenen og ikke skubbes på gulvet, ligesom hun skal lære putte maden i munden i stedet for op i glasset. Hun er dog stadig for lille til at man kan forvente bordskik. Det bedste du kan gøre er at fortælle hende, hvad hun skal gøre i stedet for at holde fokus på det hun gør forkert. Altså i stedet for at sige at hun ikke må smide maden på gulvet, så er det bedre at sige "ind i munden skat, ind i munden". Hun forstår små ord og sætninger nu, og vil godt kunne forstå, hvad det er du mener.
Måltidet vil være et stort eksperiment og nogle dage vil du oplever at hun kun spiser en ting, og andre dage vil det ikke have interesse, så spiser hun noget andet. Giv hende så varieret et tilbud som muligt :)
Sørg også for at hendes lyst til at "leg med vand", "komme i, tage op" osv. stilles uden for middagsbordet, så du anerkender at hun udviklingsmæssigt har lyst til at udforske disse ting nu, men viser hende, hvor hun kan lege og med hvad i stedet :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg skriver meget mere om de forskellige udfordringer som børn kan give, om at sætte grænser og samtidig anerkende barnet og barnets naturligt udforskningstrang. Bogen går helt op til 3 år :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske