Når børn er bange

17. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Når børn er bange

Kære Helen.

Ja så er jeg tilbage vedr et spørgsmål om min skønne lille dreng. Han udvikler sig fint og starter i børnehave til August.

S fungere fint i dagplejen og kommer godt ud af det med de andre børn. Han kan stadig græde når jeg går om morgenen, men oftest kun hvis han afleveres for hurtigt. Han er et ugle barn, har svært ved at vågne, komme igang, spise morgenmad og bryder sig på ingen måde om stress, specielt om morgenen. Heldigvis går jeg hjemme så han møder oftest ikke tidligere end 9.00 men nogengange kan det ske jeg skal hurtigt afsted og de dage bliver han ked af det. Det er dog ovre inden jeg er helt ude af døren ;-).

Han er en meget social velfungerende dreng der dog skal bruge lidt hjælp til at sige fra ved de mere frembrusende børn. Han slår ALDRIG andre børn, vores hunde eller katte. Han tager som oftest ikke andres legetøj, men finder noget andet osv. Han skal bruge tid på at se andre mennesker an (ikke noget der ellers ligger til hans mor og far) og skal bruge lidt tid til at at falde til i nye omgivelser. Ex da de havde Bedsteforældredag og han pludselig blev stillet overfor en masse fremmede, sad han længe bare og kiggede inden han gik igang med at lege. Alt sammen noget som jeg ikke ser problematisk, men mere som en del af ham... Det skal siges at jeg selv som barn var meget ængstelig, bange og forsigtig.... alt sammen noget jeg ikke er nu.

Nå men mit egentlige spørgsmål omhandler faktisk en spirrende angst hos den lille fyr. Han har i en lang periode ikke ville gå ind på sit værelse da han var bange for en teletubbies bamse (som han tidligere forgudede). Vi gemte den væk men problemet løste sig ikke før end jeg fandt ud af at han også var bange for et billede hans mormor havde malet. I højre hjørne havde hun malet en ...

Annonce

... teletubbie. Vi tog billedet ned og nu leger han igen derinde, men han nævner det ofte "der er ikke nogen Teletubbies her mor?" "S blir bange for teletubbies" osv.

Han er endvidere blevet bange for de fleste mænd, hvis de vel og mærke henvender sig til ham. Igen har han meget brug for at se tingene an og skal nok tø op hvis bare de giver ham tid (men det er ikke alle voksne der besidder den tålmodighed ;-) og forståelig nok for han er da også skøn)

I aften da jeg puttede ham måtte jeg ikke gå, da der så ville komme en bjørn??? Selvfølgelig bliver jeg så og betrygger ham i at der ikke er nogle bjørne osv....

Han er enorm facineret af motorcykler og græsslåmaskiner (slågræs-maskiner som han kalder dem), men kan blive hunderæd hvis vi de kører i nærheden af ham. Ikke almindelige græsslåmaskiner men havetraktorer bliver han hunderæd for..... De larmer selvfølgelig også.

Han er også MEGET forsigtig når vi færdes i trafikken. Han siger ofte "as på mor, as på bilerne" ;-). Jeg har ikke selv gjort noget stort nummer ud af at han skulle passe på. Skal egentlig kun sige tingene en gang så passer han virkelig på ;-)

Dog er jeg opmærksom på ikke at sige "pas på" for meget, netop fordi han at han nemt går i den modsatte grøft og ikke tør noget så...

Spørgsmålet til dig er egentlig bare om det er normalt for alderen eller om du ser noget bekymrende i hans adfærd. Jeg har jo ikke meget at sammenligne med men synes da umiddelbart at mange af hans jævnaldrende er lidt mere frembrusende ;-).

Hvordan støtter jeg ham bedst? Som det er nu giver jeg ham tid til at se tingene an men viser også at jeg er fuldstændig tryg ved situationen. Vi snakker også om at det er okay at være bange og at mor sommetider også kan blive bange....

Kærlige hilsner og knus herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.