Svar: Far har svært ved at trøste

15. juni 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå det er svært at være far. Det er naturligt rigtig hårdt, hvis man føler sig sat ud på sidelinjen og hele tiden skal have fornemmelsen af at "mor du" og det man selv gør, virker ikke ...

Der er dog flere ting der spiller ind og noget af det første jeg vil sige, er at det jo et eller andet sted er naturligt. Det er mor der ammer, mor der har gået hjemme de første mange måneder og derfor naturligt mor, som jeres dreng søger og falder bedst til ro hos - fordi mor og søn har tilbragt mest tid sammen.

Det betyder dog ikke at far ikke er ligeså vigtig eller ligeså god og det er super dejligt at far nu holder barselsorlov, det giver jo netop mulighed for at de to kan lære hinanden bedre at kende og at far kan komme mere på banen.

Det er rigtig vigtigt at I ser forholdet mellem jer forældre og jeres søn, som noget meget bredt og at det ikke kun handler om at "far skal kunne putte ligeså godt som mor". At far kan putte er naturligvis dejligt, men for at komme dertil er det rigtig vigtigt at far kan alt mulig andet. Og det betyder at putteritualet f.eks. skal bredes ud. Det handler ikke kun om at amme og putte i seng, det starter allerede der, hvor jeres dreng efter aftensmaden kommer i bad, får ren ble og nattøj på osv. Jo mere far gør disse ting sammen med jeres dreng, jo lettere vil han også have ved at putte, hvis mor en dag ikke er hjemme.

Da du ammer, så er det helt naturligt at du indgår som en fast del af jeres drengs putteritual og det er helt naturligt at han skal ammes af mor, når han skal sove. Hvis I vil ændre på dette og far skal kunne ligeså godt som mor, så er løsningen at jeres dreng får en flaske. Det er ikke sikkert at jeres dreng vil acceptere en flaske med den alder han har nu, det kan ...

Annonce

... godt være at han vil foretrække den ægte vare, men så må det være sådan. Men erstatningen for brystet, som far kan give er en flaske :)

Jo mere far skifter ble, leger med jeres dreng, kører ture med ham i barnevognen, tumler med ham, giver ham mad, spiser sammen med ham, synger for ham osv. jo mere vil jeres dreng naturligt også acceptere at blive trøstet af sin far, når han er ked af det. Så jo mere far gør det hele i de næste tre måneder, jo mere vil forholdet mellem far og søn naturligt styrkes :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det er også rigtig vigtigt at du medtænker, hvordan du virker. For hvis der har været tendens til at du altid har taget over, så vil det naturligt godt kunne signalere til jeres dreng at mor har styr på det, hvilket far ikke har, og så vil det naturligt kunne gøre ham mere utryg ved far. Derfor er det også vigtigt at du bakker op om at far kan, at du f.eks. holder dig i nærheden når far giver ham mad og siger f.eks. "jeg er lige her, nu giver far dig mad" eller lignende, så han kan spejle sig i mor og se at du synes det er super fint at far fører skeen, at du godkender det og synes det er godt. Hvis du retter på far eller signalerer at far gør det forkert, så vil jeres dreng naturligt kunne mærke dette.

Og det er også rigtig vigtigt at far siger til sig selv at måden han gør det på kan være ligeså god som det mor gør. At far ikke trækker sig, bliver ked af det, såret eller lignende for den vil naturligt signalere usikkerhed overfor jeres dreng og hvis far er usikker, så bliver jeres dreng det også. Børn spejler sig i os forældre og de signaler vi sender og hvis far virker som en fast og rolig klippe, der har helt styr på det, så er sandsynligheden for at jeres dreng vil acceptere far også større :)

Jeg håber I kan bruge dette videre, forstsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor