Far har svært ved at trøste

15. juni 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Far har svært ved at trøste

Hej Helen

Min mand har svært ved at trøste vores søn Theodor. Det er især svært for ham, når Theo vågner op om aftenen.

Siden Theo blev født, har min mand haft lidt svært ved at håndtere hans gråd. Han har hurtigt givet op og overgivet ham til mig, med den forklaring, at Theo nok var sulten og derfor skulle ammes. Det var nok også rigtigt i de fleste tilfælde, da han kun var nogle få måneder gammel, men det er ikke længere tilfældet. Han er nu 7 måneder gammel.

Problemet er nu, at Theo søger mig til trøst, hvilket selvfølgelig er naturligt, da han ikke har været vant til andet, men det er efterhånden til stor frustration for både mig og min mand. Min mand er selvfølgelig ked af, at han ikke "er god nok" til at trøste og jeg synes det er hårdt, at jeg ikke kan tage afsted en aften og lade dem alene hjemme. Han er dog blevet passet af sine bedsteforældre flere gange om aftenen uden problemer, ...

Annonce

... mærkeligt??

Hvis Theo vågner efter at han er blevet lagt til natten går min mand gerne ind til ham og giver i første omgang sutten, hvilket nogen gange virker. Er det ikke nok tager han ham op og svøber ham i dynen, han vugger ham og gør egentlig det samme som jeg, men resultatet er desværre altid, at Theo vågner mere og mere op, hans gråd bliver mere hysterisk i takt med at han vågner og det ender altid med, at jeg må derind og Theo må herefter ammes i søvn igen, da han har kørt sig selv helt op. Det betyder at han nogen gange ammes igen, selv om der kun er gået 1 time, siden han blev lagt i seng.

Vi er i tvivl om hvorledes vi bedst griber det an, så far bliver lige så god til at trøste som mor. Da min mand lige er startet på barsel og er hjemme sammen med os de næste 3 mdr, så syntes vi det var et godt tidspunkt, at forsøge at ændre mønstret. Men hvordan?

Håber du kan hjælpe

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder