Svar: Storebror og opstart i børnehave

13. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære snart mor til 2

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Velkommen tilbage og tillykke med at I nu venter en lille ny, der kan komme når som helst ... :)

Det ville naturligvis have været rigtig dejligt, hvis storebror var kørt ind i børnehaven, før den lille kom ... men sådan er det ikke og heldigvis har I et rigtig godt netværk, søde bedsteforældre, der vil være der og samtidig tænker jeg også at det at du har barselsorlov naturligt vil kunne give ham kortere dage og mere frihed. Jeg tænker derfor at det ikke behøver være problematisk, at han skal starte børnehave, samtidig med at han bliver storebror, - det kan sagtens lykkes på en god måde :)

Det er rigtig godt at bedsteforældrene og jeres dreng har det så godt sammen og at de har valgt at tage sig af ham i den periode, hvor du er indlagt med den lille. Det der er vigtigt er, at han ikke på noget tidspunkt må føle, at han ikke har plads derhjemme. Det er meget vigtigt at han ikke føler at han "sendes væk", fordi der nu kommer en lille og at han ikke føler at den lille tager hans plads. Selvom han er glad for sine bedsteforældre og er tryg og glad for at være hos dem, så er det rigtig vigtigt at han får lov til at komme hjem og være derhjemme, hvis han på nogen måde giver udtryk for at det vil han gerne.

Hvor længe han skal være hos dem, må derfor afhænge af hvordan han reagerer på og oplever hele situationen. Det kan godt være at han har brug for at være derhjemme i starten, for netop at fornemme at der stadig er plads til ham, og at det så vil være dejlige befriende for ham senere at kunne være hos bedsteforældrene, som så kan give ham den ekstra nærhed og kontakt, som han naturligt også vil have brug for. Det kan være en slags frirum at være hos dem, og det er dejligt at have den mulighed, men det kan godt være at det frirum først er nødvendigt efter lidt tid. I må som sagt se, hvordan han reagerer på det hele.

Det vil være godt hvis bedsteforældrene og jeres dreng kan besøge dig og lillesøster på hospitalet, så ...

Annonce

... han kan se hende, se hvor I er og hvad I laver og så kan de tage ham med hjem eller lave noget særligt sammen med ham, hvor de så hygger sig sammen, så det er ligeså dejligt, faktisk dejligere det han skal, end det du og lillesøster laver. Og når han så er hos bedsteforældrene, så må I vurdere fra dag til dag, hvad han har brug for. Selvom han er glad for dem og det lyder som om at de har et tæt og nært forhold og generelt bruger meget tid sammen, så er det jo ikke det samme som at have sin mor. Og netop behovet for mor kan godt vokse, når der kommer en lillesøster ind i billedet, hun er jo en konkurrent til den kærlighed han får fra dig ..

Jeg synes det vil være fint at køre ham ind i børnehaven forholdsvist hurtigt, men dog med hensyn til at han er i en lidt stresset periode i forvejen. Det betyder at det vil være rigtig godt at give ham korte dage og nogle gange også lade ham være derhjemme, give ham en fridag en gang imellem. På den måde vil han også opleve at det der foregår derhjemme er kedeligt, han kan finde ud af, hvad du og lillesøster laver, og at det trods alt sjovere at være i børnehaven og lege med de andre. Det at være hjemme en gang imellem kan altså være med til at give lysten til også at komme i børnehave og nyde at være der :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bedsteforældrene kan nogle gange hente ham tidligere, så han stadig oplever deres tætte kontakt, som han er glad for og de kan f.eks. også være hjemme hos jer sammen med ham, så I er sammen alle sammen. Igen så han får den kontakt han har brug for og også mærker at han ikke sendes væk - og samtidig vil det også være dejligt for dig, at de er der og kan træde lidt til, når du er nødt til at tage dig af den lille ny.

Det vil være en rigtig god idé at læse bøger om at få en lille i huset. Det at læse og høre om andre i samme situation kan hjælpe med at få sat lidt ord på de følelser man måske synes er lidt svære :) Der findes mange gode børnebøger om emnet :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og glæder mig til at følge jer igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39