Svar: Børnehave og veninder

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det betyder rigtig meget for børn at have venner og i børnehavealderen er det at have venner, skabe relationer til andre, en meget vigtig læring. Børn skal lære at udsætte deres egne behov, vente på at det er deres tur, modtage en fælles besked osv. Men de skal også lære hvordan man er en god kammerat. De skal lære hvordan man siger til andre, at man ikke har lyst til at lege, hvordan man siger fra, hvis andre ikke taler pænt til en, hvordan man spørger ind til, hvordan den anden har det, hvordan man tager hensyn til, hvad den anden gerne vil eller ikke vil ... Og det er denne læring jeres datter og de andre piger er igang med.

Og nogle gange er det rigtig hård læring. For det gør ondt, smerteligt ondt, hvis de andre ikke gider lege med en - også fordi børn i den alder, naturligt ikke altid kan formulere tingene så pænt, så det bliver let til "jeg gider ikke lege med dig", "du er dum", "gider kun at lege, hvis du vil være hund" eller lignende. Og der ligger en stor pædagogisk opgave i at hjælpe børn med at finde ud af at lege sammen og også sige fra på en god måde, som alle kan være med til, hvis der skal siges fra.

Man skal naturligvis være sikker på at ingen af pigerne systematisk udelukkes fra en leg eller bliver drillet gennem længere tid. Det må ikke være sådan at jeres datter kom hjem hver dag og er ked af det og fortæller at ingen vil lege med hende og at hun går for sig selv hele dagen.

Det er rigtig svært at vide, ud fra det du fortæller, hvad der er "almindelig social læring" og om det kammer over til at blive drilleri på et dybere plan, så det kan grænse til mobning. Du skriver at den ene pige er meget populær og at de kæmper om hendes gunst, hvilket naturligt giver problemer alle tre piger imellem. Du fortæller også at du har forsøgt at tale med den pågældende piges mor uden forståelse - men måske handler det om at hun jo slet ikke hører samme historie fra sin datter, som du hører fra din ... og ...

Annonce

... ikke om at hun ikke gerne vil hjælpe.

Jeg synes du skal bede om at få et møde med lederen af børnehaven og drøfte den problematik du oplever. Den populære pige har måske brug for hjælp og guidning til ikke at udelukke nogen på bekostning af andre og din datter og den anden pige har måske brug for hjælp til at sige fra og guidning i at bede om hjælp. Du fortæller at stuepædagogen selv har nævnt at det ikke er en særlig harmonisk børnehavegruppe og det tyder jo på at de er opmærksomme. Men det kunne godt lyde som om at de skal have ekstra fokus på netop disse piger. Det kunne også være at man fra de voksnes side i institutionen kunne prøve at lave legegrupper for børnene, hvor de tre piger kommer i tre forskellige grupper, så de alle prøver at lege med nogle af de andre og så de på den måde oplever at kunne lege med andre end hinanden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når du har talt med ledelsen om problemet, så kunne det også være en idé at I forældre til de tre piger mødes og taler om hvordan I fælles kan arbejde på at få ændret lidt på tingene. Måske kunne man lade være med at lave aftaler, hvor to af pigerne hentes og en står tilbage og i stedet invitere alle tre .. eller lave legeaftaler i weekenden, så man ikke står tilbage og ser de to andre tage af sted. Det sker nemlig ret ofte, at hvis børn har aftalt at de skal lege sammen om eftermiddagen, så betyder det at de leger sammen hele dagen og at man derfor holdes uden for legen, også i børnehaven "vi skal lege i dag, så det er vores dag og du kan ikke være med" og dermed forstærkes problemet.

At løse det og finde anden måde at lave legeaftaler på kræver dog at alle forældre er klar over problematikken og det er ikke sikkert at det er tilfældet hos jer. Så første skridt vil være at drøfte det med ledelsen i institutionen og derefter med forældrene - gerne et fælles møde, hvor det er pædagogerne og ikke kun dig, der synes der er brug for en ændring ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år