Nok søvn? - 2 mdr.

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Nok søvn? - 2 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig vedr vores søn på 10 uger, da vi er i tvivl om, om han sover nok. I gennemsnit sover han ca 13 -14 timer i døgnet fra 12 til 15 timer. Vi har allerede fra han var ca 3 uger gammel indført en fast putte-rutine med amning og sang, hvilket fungerer godt. Det er ca kl. 19, hvorefter han sover ca. 3 timer. Derefter tager han igen ca 2 timer efter at være blevet skiftet og ammet. Så aftenerne fungerer godt og ret regelmæssigt.

Vores bekymring går på resten af døgnet. Når han vågner efter de to lure som beskrevet ovenfor omkring midnat/kl 1 går resten af natten med korte lure - fra ca. 50 min til 1,5 time (sjældne gange 2 timer). Når han vågner græder han (vi har prøvet at give ham sutten men det fungerer ikke), og er sulten, så typisk ammer jeg ham mellem 8 - 15 minutter, skifter ham og forsøger at få ham til at spise igen, men det lykkes sjældent, da han falder i søvn. Jeg lader ham altid spise til han ikke længere er interesseret.

Vores dag begynder ca 7 - 8 og vi prøver at få ham til at sove igen ca kl. 9 - 10 afhængig af, hvornår han sidst sov. Generelt forsøger vi at han ikke er vågen mere end 2 (maks 2.5) timer af gangen.

Om dagen er det rigtig svært at få ham til at sove. Vi prøver både hans seng (som er hægtet på vores seng) barnevogn, vippestol og den svingende vugge fra NatureSway. Barnevogn, vippestol og vugge lykkes bedst, men ofte efter meget lang tid. Han har de seneste uger været meget aktiv - arme og ben kører rundt, hvilket synes at være med til at holde ham vågen. Han virker dog træt - gaber og gnider sine øjne. ...

Annonce

...

Når han så endelig falder i søvn, vågner han oftest efter de berømte 40 minutter. Sjældne gange kan vi vugge ham i søvn igen, men langt de fleste gange kan vi ikke - oftest fordi han skal skiftes eller er sulten. Nogle dage tager han en lur på 2 timer, men det er undtagelsen.

Jeg ammer ham 100 procent og har rigeligt mælk. Sundhedsplejersken siger han spiser fint (og hurtigt), og det er derfor jeg ikke kan få ham til at spise mere per gang (og så ikke så hyppigt). Han spiser mellem 8 - 14 gange i døgnet. Jeg har flere gange forsøgt med længere måltider men han er ikke interesseret efter maks 20 min - nogle gange kun 6-8 min. Han tisser ca 10 - 12 i døgnet og har afføring 3-4 gange i døgnet.

Det virker som om, at jo mere træt han bliver, jo større bliver hans øjne og jo mere farer hans arme rundt og han sparker løs med benene. Han tager godt på og vejede 6,2 kg, da han var knap 10 uger gammel (fødselsvægt var 3230), og er bortset fra søvnen en let og glad baby. Men når han bliver for træt, bliver han naturligvis pylret og græder mere.

Vores spr er altså

- sover han nok overordnet set?

- har han ikke brug for længere søvn-perioder end beskrevet ovenfor ila et døgn?

- nogle gange føles det som om vi bruger hele dagen på at få ham til at sove. Kan det være, at vi prøver for meget/tidligt og han ikke er træt efter at være vågen i 2 timer?

- Har du råd til hvordan vi:

- nemmere kan få ham til at falde i søvn
- give ham længere lure ila dagen
- få ham til at sove mere/længere ila natten??

Vi ser frem til dit svar.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Inge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder