Børnehave og veninder

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år

Børnehave og veninder

Kære Helen

Dette spørgsmål drejer sig om storesøster på 4 år (5 til oktober)! Hun er en meget rolig, omsorgsfuld, dybt tænkende, følsom pige. Hun er desværre havnet i en ikke så harmoniske børnehavegruppe (pædagogens ord). Hun leger med to andre piger, hvoraf den ene styrer min datter og den anden pige. Bestemmer, hvem der er inde i varmen den ene og anden dag. Min datter og den anden pige kæmper om hendes gunst, hvilket betyder, at de to efterhånden ikke bryder sig så meget om hinanden, omend det var de to der startede med at være veninder og rykkede op sammen.

Problemet er, at det går min datter meget på. Forleden skulle de to andre lege sammen efter børnehaven og min datter brød fuldstændig sammen, og vi talte om det i flere dage!! Omvendt er hun også begyndt at være lidt "led" mod den anden "undersåt" :) - noget hun aldrig har været før. Hun plejer at trække sig og give de andre børn, hvad de vil have, for at der fortsat er ro og harmoni (hvilket selvfølgelig heller ikke var ideelt:))!

Hun siger ting til os om hende, som prøver at udelukke hende fra fællesskabet ...

Annonce

... med hende og den styrende og virker generelt ikke til, at hun længere bryder sig så meget om hende. Det er ikke fordi vi vil have de skal blive ved at lege sammen, men synes bare, det er en uheldig udvikling. Synes vi gør alt for at hun skal have god selvtillid og selvværd, så hun ikke burde ligge under for nogen i sådan en situation som nu, og vi bruger meget tid på at have pigerne hjemme og lege efter børnehave, også de andre piger fra stuen i håb om, at vores datter derved kan komme til at føle, at hun har andre at vende sig til, når de to andre ikke vil have hende med. Men hun virker spimpelthen så forhippet på bare at få hende der styrers gunst!

Har du nogle foreslag til, hvad vi kan gøre? Vi har talt med pædagogerne, der giver os ret, men ikke rigtig gør noget andet. Jeg prøvede at nævne for den styrendes mor, at de 3 tøser kunne være nogle værre finker over for hinanden... Hun svarede, at hun ikke havde fornemmelsen af, at det var så slemt... Jeg sagde så ikke mere, da jeg var bange for at formærme nogen...

Nå, håber du har et par tanker at dele med os :)

Kærlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder