Brev:
Børnehave og veninder
4. juni 2012
Alder:
4 år
Børnehave og veninder
Kære Helen
Dette spørgsmål drejer sig om storesøster på 4 år (5 til oktober)! Hun er en meget rolig, omsorgsfuld, dybt tænkende, følsom pige. Hun er desværre havnet i en ikke så harmoniske børnehavegruppe (pædagogens ord). Hun leger med to andre piger, hvoraf den ene styrer min datter og den anden pige. Bestemmer, hvem der er inde i varmen den ene og anden dag. Min datter og den anden pige kæmper om hendes gunst, hvilket betyder, at de to efterhånden ikke bryder sig så meget om hinanden, omend det var de to der startede med at være veninder og rykkede op sammen.
Problemet er, at det går min datter meget på. Forleden skulle de to andre lege sammen efter børnehaven og min datter brød fuldstændig sammen, og vi talte om det i flere dage!! Omvendt er hun også begyndt at være lidt "led" mod den anden "undersåt" :) - noget hun aldrig har været før. Hun plejer at trække sig og give de andre børn, hvad de vil have, for at der fortsat er ro og harmoni (hvilket selvfølgelig heller ikke var ideelt:))!
Hun siger ting til os om hende, som prøver at udelukke hende fra fællesskabet med hende og den styrende og virker generelt ikke til, at hun længere bryder sig så meget om hende. Det er ikke fordi vi vil have de skal blive ved at lege sammen, men synes bare, det er en uheldig udvikling. Synes vi gør alt for at hun skal have god selvtillid og selvværd, så hun ikke burde ligge under for nogen i sådan en situation som nu, og vi bruger meget tid på at have pigerne hjemme og lege efter børnehave, også de andre piger fra stuen i håb om, at vores datter derved kan komme til at føle, at hun har andre at vende sig til, når de to andre ikke vil have hende med. Men hun virker spimpelthen så forhippet på bare at få hende der styrers gunst!
Har du nogle foreslag til, hvad vi kan gøre? Vi har talt med pædagogerne, der giver os ret, men ikke rigtig gør noget andet. Jeg prøvede at nævne for den styrendes mor, at de 3 tøser kunne være nogle værre finker over for hinanden... Hun svarede, at hun ikke havde fornemmelsen af, at det var så slemt... Jeg sagde så ikke mere, da jeg var bange for at formærme nogen...
Nå, håber du har et par tanker at dele med os :)
Kærlig hilsen
C