Svar: Jeg vil flytte
31. maj 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg er ked af at høre at det ikke kan fungere mellem jer og at du derfor har valgt at I skal flytte fra hinanden.
Hvor meget børn skal bo hos henholdsvis den ene eller den anden forældre afhænger helt af, hvordan barnet vil trives bedst og der er mange faktorer, der spiller ind her. For det første har barnets alder noget at sige, det har også betydning hvordan forældrenes arbejdsmæssige og personlige forhold er, det har betydning om I kan arbejde sammen, hvordan I rent geografisk bor i forhold til hinanden mv.
Det kan være rigtig svært at give slip på sit barn og dele forældremyndigheden og det er vigtigt at man et eller andet sted er i stand til at se lidt væk fra sine egne behov og så fokusere på, hvad der er bedst for barnet.
Du skriver at I er flyttet for 5 måneder siden og at jeres datter i den forbindelse har flyttet vuggestue, hvilket naturligt har været en stor omvæltning. Du skriver også at I nu skal flytte igen, men at du regner med at hun ikke skal flytte vuggestue. Og det er vigtigt. Det er godt for hende, hvis hendes hverdag kan ligne sig selv så meget som muligt, uanset om hun bor hos mor eller far. Det er vigtigt at hun således afleveres det samme sted, hentes det samme sted, på samme måde - dog med den forskel at nogle gange henter/afleverer mor, andre gange er det far. Og nogle dage er hjem så hos den ene og andre dage hos den anden.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan samarbejde så meget at I begge deltager i de aktiviteter der foregår i institutionen. Det vil være rigtig godt, hvis I bor så tæt på hinanden at hun på sigt stadig kan have legekammerater med hjem, deltage i fødselsdage osv. uanset om hun er hos den ene eller anden af jer ... Jo mere stabilitet på denne måde, jo bedre vil det være for hende.
For nogle fungerer det godt med en ordning, hvor barnet er 7 dage, hvert sted, for andre fungerer det bedre at barnet er f.eks. 9 dage et sted og 5 dage et andet sted. Det er meget individuelt.
I kan selv lave aftale om samvær. I kan også søge hjælp og rådgivning i statsforvaltningen. Der er i Statsforvaltningen også mulighed for at få børnesagkyndig rådgivning, hvor man sammen med en rådgiver finder ud af, hvad der vil være bedst for barnet. Du kan læse mere på statsforvaltning.dk
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske