Brev:
Aftenputning - 2 år, 10 mdr.
31. maj 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Aftenputning - 2 år, 10 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da vi efterhånden har en del problemer med vores knapt 3-årige dreng omkring puttetid. Hans dag mht. søvn ser således ud:
- Vågner omkring kl. 6 af sig selv – senest kl. 6.30
- Sover til middag fra ca. 12-13 (max en time) For det meste vil han gerne sove længere, men vi eller vuggestuen vækker ham efter en time af hensyn til aftenputningen
- Bliver puttet ca. kl. 19.30-20.00
Middagsluren elsker han, og han lægger sig gerne til at sove efter ganske kort tid. Problemet opstår om aftenen, hvor putningen kan trække ud i flere timer. For at give dig lidt et indblik i vores aftener, så ser de ud noget a la dette:
- Aftensmad kl. 17.30
- ”Fri leg” som kan bestå af bad (han kommer ikke i bad hver dag, da jeg endnu ikke synes, det er nødvendigt), leg, læse bog eller se tegnefilm
- Natgrød sammen med lillebror kl. 19
- Herefter børste tænder og generel klargøring til at blive puttet
- Inde i sengen får han lov til at læse en bog (selv eller få læst op), eller se 10 min. tegnefilm på Ipad’en – alt afhængigt af hvad han selv har lyst til
- Herefter siger vi godnat med kys og kram – og så opstår problemerne.
Han kravler ud af sengen konstant, og vi har efterhånden forsøgt os med vidt forskellige måder: bare at følge ham i seng igen og kun sige godnat og intet andet. Vi har også forsøgt at forklare ham, at nu er det tid til at sove, for at han kan være frisk til dagen efter. Han har en sovebamse (som kun bruges, når han skal sove), og vi har indimellem sagt, at vi tager den fra ham, hvis ikke han lægger sig til at sove nu, fordi det jo så må betyde, at han ikke er træt, når han bliver ved med at kravle ud af sengen. Det virker måske som en trussel, men jeg synes egentligt, det er fair nok, eftersom han heller ikke får lov til at løbe rundt med bamsen om dagen.
Når han så kravler ud af sengen efter at have fået den besked, tager vi bamsen fra ham, og han bliver ked af det. Han får lov til at få den igen, når han mener, han er træt og klar til at sove. Det siger han ofte, han er med det samme, for blot at kravle ud igen. Et par gange er det endt med, at han må falde i søvn uden bamsen, fordi vi til sidst har sagt, at bamse går sin vej og først kommer igen, når han sover, hvis ikke han lægger sig til at sove nu. I disse tilfælde må jeg dog nusse ham i søvn, fordi han er så ked af det. Det skærer naturligvis i mit hjerte, at han bliver så ulykkelig, men omvendt har jeg det også sådan, at han ikke skal have lov til at få bamsen, når nu vi har givet ham den besked, for så ville han jo få sin vilje.
Jeg ved ikke, om det er fuldstændig upædagogisk den måde, vi har håndteret det på. Vi forsøger at gøre putningen så hyggelig som mulig, men efter 50 gange er det altså knapt så hyggeligt længere, og irritationen er ved at være til at føle på. Han virker på ingen måde utryg ved sin seng eller værelse, så jeg tror slet ikke det er årsagen – tror mere han synes, det er en leg, og at det bare ikke er sjovt at sove nu. Han virker for det meste egentlig træt, og eftersom han står så tidligt op, tænker jeg, at det vel ikke kan handle om, at han skal vækkes tidligere om morgenen? Jeg synes heller ikke, han kan undvære sin middagslur endnu, for de dage han ikke har fået den, er han godt nok meget træt i løbet af eftermiddagen. Det har i øvrigt ingen betydning, hvordan selve putningen er forløbet (om det er med bog eller tegnefilm), og heller ikke om det har været den samme måde flere uger i træk.
Jeg håber, du har nogle input til, hvordan vi kan takle denne situation, for synes godt nok det er træls, at bruge så langt tid på det om aftenen.
Med venlig hilsen
Helle