Svar: Gråd ved gensyn ...

31. maj 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Hvor dejligt at du skriver og at høre at du var til mit foredrag :) Dejligt at du fik noget ud af det og man kan ikke spørge for meget ... :)

Faktisk tror jeg at jeres dreng græder af glæde og lettelse. Det er ikke fordi han har det dårligt sammen far eller ikke nyder at de to er sammen, leger og har det sjovt, men han bliver bare så glad for at se dig, at han ikke kan holde tårerne tilbage. En slags "Åh, der er min mor, så er hun ikke forsvundet".

Han har en alder lige nu, hvor han begynder at få lidt mere farefornemmelse, altså fornemmelse for at verden kan være farlig. Han møder mere og mere modstand i løbet af dagen - I siger mere og mere "Nej!", holder fast i ham, så han ikke løber ud på gaden, når han leger med andre børn skubber de til ham, tager legetøjet fra ham osv. Og alt dette reagerer han naturligt på.

Når I har mulighed for det, så skal I naturligvis være omkring ham begge to og det vil være rigtig fint at I hjælpes ad, når han skal skiftes, have bad, puttes osv. så han fornemmer at det er noget I begge har styr på og sagtens kan tage jer af. Det er også rigtig fint at far og søn laver ting sammen uden mor, så han mærker at far gerne vil ham og ikke får fornemmelsen af at ...

Annonce

... far trækker sig og at han kan få en særlig reaktion fra far ved at afvise ham ...

Det er også rigtig vigtigt at I forældre viser at I er glade for hinanden, at I knuser og krammer, kysser, holder i hånd og holder om hinanden, så han kan se at I vil hinanden og er trygge ved hinanden. I er glade for hinanden ligesom I er glade for ham og han er glad for jer. Og når han så kommer dig løbende i møde, så tag ham op, sæt ord på det du tror han føler "Hej skat, er du bare så glad for at se mig, jeg er også rigtigt glad for at se dig!", give ham et stort kram, så han mærker at du også har savnet ham og at det er helt okay, nu er I sammen igen og hjælp ham så videre, så han ikke hænger fast i gråd og savn, men styrkes i at han sagtens kan lege igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når far har været ude og kommer hjem så prøv at reagerer positivt "hov nu kommer far", skynd dig ud til ham, giv ham kys og knus osv. så han også ser at du savner far og er glad, når far kommer. At du viser din glæde, dit savn, at det er dejligt at mødes, når I har været adskilt og at I så også her kommer videre igen. Det er helt naturligt at mødes, give et knus og så videre, uden at bryde sammen ... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder