Svar: Opdragelse - lege selv

29. maj 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anja

Tak for dit brev :)

Selvom jeres dreng nu er blevet 4 år, så nyder han naturligt stadig at lege sammen med jer forældre. Den type leg han leger kaldes socialleg, netop fordi det er leg der lærer ham sociale færdigheder, det kan være lege som "far-mor-børn" lege "bustur" eller lege "Købmand".

Det kan være rart at lege med jer voksne, for legen er lidt anderledes, når det er jer der leger, end når han leger med alderssvarende børn. Når han leger med jer, så har han sandsynligvis mulighed for at bestemme mere og kan sætte regler op for legen. Normalt er det ofte os voksne som bestemmer det meste i hverdagen, men i legen har han mulighed for at bestemme over jer. Han kan sige "Du skal være barnet, så er jeg moderen" eller "nu skal du sige sådan, så siger jeg det". Han kan sikkert godt lide at have en rolle, hvor han bestemmer lidt mere :)

Det vi være en god idé at han har legekammerater med hjem en gang imellem og at han leger hos andre. Det skal ikke være i meget lang tid, bare et par timer vil være fint, det er vigtigt at de leger godt og at legen stopper imens de begge er glade og synes det har været sjovt og rart. Der er ingen idé i at lege så længe, at de bliver trætte og risikerer at blive uvenner. For det er vigtigt for ham også at lege med andre børn fordi de giver ham et andet modspil end I voksne gør.

Det kan være en god idé at hjælpe ham med at sætte en leg igang, men hvor I ikke er aktive i legen hele tiden, men hvor I er deltagende på afstand. Det kan f.eks. være en lege som at lege købmand. Her kan du begynde at samle emballage fra forskellige ting i køkkenet, som kan bruges til at lege købmand. Han kan have en butik, hvor du kommer og køber, eller du har en butik, hvor han så kommer på besøg. Den lege kan lege i årevis og han vil elske det og vil også kunne lege det med sine venner uden mor eller far :) Og har I gæster på besøg, så kan han stille op i sin butik, ordne varer, tælle legetøjsmønterne osv. og gæsterne kan så en gang imellem på skift, gå hen og købe et par varer af ham.

Det vil være fair, at han på den måde stadig får lidt opmærksomhed, for det er dræbende kedeligt, når voksne sidder og snakker i timer ...

Nogle gange handler det ikke om at I skal lege sammen, men om at I skal være sammen og der er intet i vejen for at I sammen laver nogle af de huslige pligter. Når din dreng efterspørger din kontakt og gerne vil lege med dig, så kan du invitere ham med i det praktiske arbejde du skal have lavet. I stedet for at signalere "jeg gider ikke lege med dig" så kan du signalere "jeg vil gerne være sammen med dig, vi kan hjælpe hinanden med at lave mad ..." eller lignende. Han kan sagtens deltage i madlavning, borddækning, vaske tøj, gøre rent osv. Og I kan på den måde godt være sammen og lave noget praktisk. Det behøver ikke være dig, der sætter dig og leger på gulvet hver gang :)

Nogle gange vil du naturligvis også have brug for bare at slappe af, kunne sætte dig og se en film, læse et blad, avisen eller noget andet og det skal der naturligvis også være plads til. Og han må faktisk gerne en gang imellem komme og sige at han "keeeder sig" uden at du springer op og underholder ham med det samme.

Når han er af sted i ...

Annonce

... børnehaven, så sker der rigtig meget hele dagen. Han får masser af stimuli både fysisk og mentalt og når han så kommer hjem og der skal falde ro over dagen, når I har nogle fridage, hvor aktivitetsniveauet naturligt er anderledes end til hverdag, ja så mærker han pludselig rastløsheden i kroppen, så skal der ske noget og så kommer "jeg keeeeder mig!".

I skal naturligvis være sammen med jeres dreng, bruge tid på ham og prioritere ham højt i hverdagen, så han ikke tvivler på at I vil ham og er der for ham. Men det er tilladt at være forældre og ikke pædagog - så når I har fri, så skal I ikke nødvendigvis fortsætte der, hvor pædagogerne i børnehaven har sluppet. I skal ikke lege og lave ting på samme måde som de gør i institutionen ... Når man er forældre, så indebærer det nogle gange at der ikke bliver leget og det er helt okay, netop fordi I kan være sammen på mange andre måder.

Det kan være en god idé at sætte rammerne tydeligt op, I kan f.eks. sige "jeg vil gerne hjælpe dig med at bygge togbanen, men bagefter skal jeg ud at lave mad". På den måde forberedes han på at legen slutter og ved at du har andre ting der skal gøres. Hvis han bliver sur og frustreret, når togbanen så er bygget, så må du holde fast i at sådan er det. Det var præmissen for at lege. Han kan lege med toget selv, eller han kan alternativt gå med dig ud og hjælpe med at lave mad (du vil jo stadig gerne være sammen med ham).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også helt okay at han hellere vil bygge end lege, det er helt fint, det må han gerne. For mange børn er det meget mere spændende med processen end det endelige resultat og hvis jeres dreng synes det er mere spænde at bygge legohuse end at lege med dem, så lad ham bygge huse. Så lad ham bygge en hel by, som I så kan komme og kikke på sammen med ham.

Hvis han generelt er glad for at bygge, så skulle I overveje at købe magnetiske byggesæt til ham, det vil være mere interessant end perler .. Det kunne f.eks. være GeoMac eller lignende. Der findes forskellige produkter til mange forskellige priser og i mange kvaliteter. I skal vælge noget, der ikke er for svært endnu, for så mister han interessen og bliver ked af at det ikke lykkes og vil så ikke bruge det. Danfoss Universe sælger blandt andet ZOOB som er et prisvindende byggesystem, det kunne også være en mulighed. Eller måske en kuglebane, hvor han selv skal bygge banen for at kuglerne kan trille igennem.

I skal ikke regne med at han kan sidde stille og bygge med ting i mere end ½ times tid af gangen, sidder han stille i en time vil det være rigtig flot, så vil han naturligt have brug for igen at komme ud at røre sig, spille bold, løbe rundt i haven osv. Han har naturligt rigtig meget brug for at bruge sin krop og være udenfor. Derfor kan det også være en idé at tænke på udendørs leg og ting han kan lave selv, når og hvis han er i haven. Det kan være at bygge vandbaner, en gravemaskine til sandkassen, som han kan sidde på - grave, læsse på en vogn, køre et sted hen og læsse af ... og tilbage igen. Det kan være et telt i haven, som han kan have hule i, få en madpakke med ud og sidde og spise i teltet osv. Udover de ting han allerede laver, når han er udenfor nu :)

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla