Brev:
Stadig skrøbelig
29. maj 2012
Alder:
5 år, 2 mdr.
Stadig skrøbelig
Hej Helen
Har jo skrevet til dig før omkring min store skønne dreng. Han er nu blevet 5 år og er bare (som enhver objektiv mor synes) ikke mindre end vidunderlig. Han er som person jo ikke særlig udfarende og en vildbasse, mere tænksom og vidende, og ja kan fremstår skrøbelig.
Som jeg før har skrevet til dig, ville han nok helst holde mor i hånden resten af livet. Ikke at han ikke tør noget eller virker genert (mere i hvert fald) Kan sagtens snakke med alle både børn og voksne, men jeg skal gerne være i nærheden, og hvis jeg skal noget en dag eller han skal passes, bryder han ofte sammen. Heldigvis går det over igen ret hurtigt, og han er glad og fro der hvor han nu er. Han tør dog stadig ikke have legeaftaler hjemme hos nogen uden mig. Det siger han selv han tør, når han bliver 8 år. Håber dog det kommer lidt før.
Nå men lidt beskrivelse igen. M er jo som sagt en skøn dreng. Han er meget fantastifuld og vil allerhelst lege rollelege (f.eks. far, mor og børn), optræde med hjemmedigtede sange, musik og historier han opdigter. Han er godt med motorisk, kan både hinke, cykle på tohjulet og stå på ski. Han kan være lidt nervøs ved nye ting han skal prøve, og har her også stor behov for at vi er i nærheden. Han har et kæmpestort behov for at vide alting, og spørger om de vildeste ting, og ved derfor rigtig meget om alting. Også meget undrerne spørgsmål om liv og død. Han kan alle bogstaver og tal, også skrive, og skriver ofte lange breve til folk og herhjemme hænger der små sedler med alt vi skal huske osv. Han kan selv stave en del småord og kan med støtte stave og skrive de der lange breve til folk (kan sagtens høre de forskellige bogstavslyde). Han elsker simpelthen sådanne "skoleopgaver".
Han er desuden en meget opmærksom og kærlig storebror til bedstevennen lillebror, som han deler alt med. Han passer på ham, viser ham alting og selvfølgelig driller ham og skændes med ham, når det hele bliver for meget.
Vi synes jo han er vidunderlig, meen han er nu ikke helt som flertallet af drenge i denne alder. Han siger også selv, at han helst vil lege med piger, og drengene er vilde og det gider han ikke være. Det virker nogle gange på os, som om han ikke forstår den der lidt vilde drengeverden, og hvis han endelig prøver, så begynder han istedet at fjolle foran dem. Når han er til fodbold, som han jo spiller og er glad for. Han er ikke helt så meget med som de andre, fordi han, når der skal trænes tacklinger osv. ikke tør, giver op og begynder at græde og ja trækker sig. Det kan være svært at finde ud, af hvordan vi støtter ham her, fordi han er glad for at gå til fodbold, og han er med til det meste.
Vores dilemma er jo, at pt kan vi se at flere og flere 5 årige piger hellere vil lege med piger og selvom M er god at lege med, frygter vi lidt at han ender uden venner, fordi han ikke helt forstår den der drengeverden. Derfor synes vi også fodbold er så godt for ham, og som skrevet han er meget glad og stolt af, at han spiller, men han græder også bare mere end de andre til træning. Vi vil absolut ikke lave om på ham, for han er virkelig en fantastisk dreng, men måske mere give ham selvtillid til at være den han er og måske får en større forståelse for ham selv også som dreng. Og det skal altså siges, det er ikke fordi han er meget piget. Han virker bare meget mere følsom og tænkende end de drenge vi kender og som er i bh.
Så spørgsmålet er, - Hvad gør vi med en følsom dreng, der vil vide alting (og hvor vi nu ofte må gå på nettet, for at finde svar på de spørgsmål han stiller), men som ofte græder, når tingene bliver for svære eller for vilde.
Med venlig hilsen
mor til 2