Stadig skrøbelig

29. maj 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 2 mdr.

Stadig skrøbelig

Hej Helen

Har jo skrevet til dig før omkring min store skønne dreng. Han er nu blevet 5 år og er bare (som enhver objektiv mor synes) ikke mindre end vidunderlig. Han er som person jo ikke særlig udfarende og en vildbasse, mere tænksom og vidende, og ja kan fremstår skrøbelig.

Som jeg før har skrevet til dig, ville han nok helst holde mor i hånden resten af livet. Ikke at han ikke tør noget eller virker genert (mere i hvert fald) Kan sagtens snakke med alle både børn og voksne, men jeg skal gerne være i nærheden, og hvis jeg skal noget en dag eller han skal passes, bryder han ofte sammen. Heldigvis går det over igen ret hurtigt, og han er glad og fro der hvor han nu er. Han tør dog stadig ikke have legeaftaler hjemme hos nogen uden mig. Det siger han selv han tør, når han bliver 8 år. Håber dog det kommer lidt før.

Nå men lidt beskrivelse igen. M er jo som sagt en skøn dreng. Han er meget fantastifuld og vil allerhelst lege rollelege (f.eks. far, mor og børn), optræde med hjemmedigtede sange, musik og historier han opdigter. Han er godt med motorisk, kan både hinke, cykle på tohjulet og stå på ski. Han kan være lidt nervøs ved nye ting han skal prøve, og har her også stor behov for at vi er i nærheden. Han har et kæmpestort behov for at vide alting, og spørger om de vildeste ting, og ved derfor rigtig meget om alting. Også meget undrerne spørgsmål om liv og død. Han kan alle bogstaver og tal, også skrive, og skriver ofte lange breve til folk og herhjemme hænger der små sedler med alt vi skal huske osv. Han kan selv stave en del småord og kan med støtte stave og skrive de der lange breve til folk (kan sagtens høre de forskellige bogstavslyde). Han elsker simpelthen sådanne "skoleopgaver".

Han er desuden en meget opmærksom og kærlig storebror til bedstevennen lillebror, som han ...

Annonce

... deler alt med. Han passer på ham, viser ham alting og selvfølgelig driller ham og skændes med ham, når det hele bliver for meget.

Vi synes jo han er vidunderlig, meen han er nu ikke helt som flertallet af drenge i denne alder. Han siger også selv, at han helst vil lege med piger, og drengene er vilde og det gider han ikke være. Det virker nogle gange på os, som om han ikke forstår den der lidt vilde drengeverden, og hvis han endelig prøver, så begynder han istedet at fjolle foran dem. Når han er til fodbold, som han jo spiller og er glad for. Han er ikke helt så meget med som de andre, fordi han, når der skal trænes tacklinger osv. ikke tør, giver op og begynder at græde og ja trækker sig. Det kan være svært at finde ud, af hvordan vi støtter ham her, fordi han er glad for at gå til fodbold, og han er med til det meste.

Vores dilemma er jo, at pt kan vi se at flere og flere 5 årige piger hellere vil lege med piger og selvom M er god at lege med, frygter vi lidt at han ender uden venner, fordi han ikke helt forstår den der drengeverden. Derfor synes vi også fodbold er så godt for ham, og som skrevet han er meget glad og stolt af, at han spiller, men han græder også bare mere end de andre til træning. Vi vil absolut ikke lave om på ham, for han er virkelig en fantastisk dreng, men måske mere give ham selvtillid til at være den han er og måske får en større forståelse for ham selv også som dreng. Og det skal altså siges, det er ikke fordi han er meget piget. Han virker bare meget mere følsom og tænkende end de drenge vi kender og som er i bh.

Så spørgsmålet er, - Hvad gør vi med en følsom dreng, der vil vide alting (og hvor vi nu ofte må gå på nettet, for at finde svar på de spørgsmål han stiller), men som ofte græder, når tingene bliver for svære eller for vilde.

Med venlig hilsen
mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)