Brev:
Opdragelse - lege selv
29. maj 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Opdragelse - lege selv
Hej Helen (igen)
Dette spørgsmål handler om, at vores ældste søn på 4 år, meget sjældent leger med sit legetøj - og slet ikke alene. Vi har altid leget meget med vores børn, - og den ældste kan ofte ikke finde på noget at lege selv. Han vil have os med, og kan blive ked af det/sur hvis vi ikke kan.
Han efterspørger aldrig at spille et spil, lægge puslespil, tegne, lave perler mv. Han leger mere sådanne rollelege, lister rundt, klipper ting ud og laver/bygger ud af pap og papir. Han bygger et hus i lego (men leger ikke ret meget med det - legen er at bygge det). Han vil gerne lege med kammerater og elsker at være ude, cykle, løbe på løbecykel, bygge huler mv.
Når vi er ude eller har gæster, er han ret svær at have med (hvis du forstår :-)) Han kan slet ikke sidde med noget - og vil ofte gerne hjem/have gæsterne går, så vi kan lege med ham. Når jeg sammenligner med andre børn, er det tydeligt at mærke på ham, at han er vandt til at vi altid leger med ham.
Ofte spiller han en del op - driller, siger grimme ord mv., når vi er ude/har gæster. Når han besøger kammerater er der aldrig noget - hvilket får mig til at tænke på, at det må være noget med den relation vi har, der gør, at han sådan søger opmærksomhed. Hvornår kan man forvente, at de kan vælge en aktivitet, som de sidder lidt med selvstændigt? Faktisk synes jeg han har været bedre til det, end han er nu. Bør jeg kunne bestemme hvad han skal lave??
Med venlig hilsen
Anja