Svar: Sut - 3 år, 5 mdr.

14. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Line

Tak for dit brev :)

For mange børn er sutten det kæreste eje. Den har fulgt dem altid, de kan slet ikke mindes at den ikke har været der og det er deres trøst, når mor og far ikke er der eller når de er trætte og mangler overskud. Det er for disse børn naturligt rigtig svært at slippe sutten, det er meget svært at tage afsked med så kær en ven og det vil her ofte være nødvendigt at trappe brugen af sutten ned og tage små skridt af gangen.

Det lyder hos jer som om at I rent faktisk har gjort det. I er nået til et punkt hvor sutten kun bruges om natten, hun får den, når hun puttes om aftenen. Om dagen bruges den så vidt muligt ikke (med mindre hun tager lillesøsters ... - kvik pige :))

Det er altid en god idé at sutten fjernes på et tidspunkt, hvor der ikke sker en masse andre omvæltninger i barnets liv. Sutten er netop det, der for mange børn er det trygge og det der hjælper dem igennem de andre udfordringer, som barnet har. Det er derfor rigtig fint at I ikke har forsøgt at fjerne sutten samtidig med at hun er startet i børnehave, er blevet storesøster eller f.eks. samtidig med at I træner renlighed ...

Det er en god idé at finde et alternativ til sutten. Det er altså et spørgsmål om at sætte noget andet og bedre i stedet, det vil både være et nyt putteritual der er lige så trygt og dejligt som det jeres datter har nu og det kan også være en puttebamse i stedet. Når hun puttes vil det f.eks. være rigtig godt at I sidder på sengekanten, læser godnathistorie osv. og hun kan så ligge og holde sin bamse imens. Når hun bliver ked af det og søger sin sut, så skal I vise at I forstår det og at I forstår frustrationen og følelserne som hun har, at det er okay, men at det hele nok skal gå og at I er der og støtter hende og stadig gør hvad I kan, for at det skal være hyggeligt og dejligt at sove.

Nogle familier har glæde af at bruge et suttetræ - de findes rundt omkring i parker, ved kirkegårde, i bycentre, hos tandlægerne. Det er et træ som bliver fyldt med sutter af alle børn i byen. Og at se andre børn har hængt deres sutter der, vil give jeres datter en bevidsthed om at sutten på et ...

Annonce

... tidspunkt skal slippes.

Andre bruger julemanden og sender sutterne til Grønland, hvor nissebørnene kan have glæde af dem. Atter andre har en onkel, en morfar eller en i familien, som samler sutterne sammen og gemmer dem et særligt sted. Der er også nogle legetøjsforretninger som tager imod aflagte sutter, hvis man så køber en lille gave til barnet i butikken - som erstatning for sutten ... For nogle børn fungerer det rigtig godt at lave en sådan byttehandel eller at vide, at sutten nu er hos andre.

For andre børn dur det ikke. De vil ikke forære deres sutter til nogen eller synes generelt at det ikke er rart at involvere andre i at sutten nu skal væk og de kan have glæde af at man kort og godt siger det som det er: "sutterne er belvet gamle og de skal smides ud, de dur ikke mere!" og så er det sådan det er. Det er ligesom andre ting der går i stykker og som må smides ud. Og nogle børn har det rigtig godt med at være med i denne proces, de vil gerne selv være med til at smide deres sutter ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ofte går det fint om dagen, men når man så nærmer sig sengetid, så savner de naturligt alligevel deres sut. Her er det så vigtigt at holde fast i at "sutterne er smidt ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og barnet har selv været med i denne proces. Det er stadig hyggeligt og dejligt at komme i seng, der puttes med bamse, I er der stadigvæk, læser godnathistorie osv. Det hele er som det plejer, der er bare ikke nogen sut.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at smide sutten og om at det kan være svært. Det kan både pejle jeres datter ind på at det er ved at være tiden og det kan samtidig være lidt lettere at læse og tale om andre, end at tale om sig selv. Der findes mange gode børnebøger om at smide sutten. Et par titler kunne være "Viggas sutter", "Familien von Hansen og suttetræet" og "Lasse-Leif og den sidste sut", der er mange forskellige.

Der findes også "Stopsy" som er en bog, men også et helt koncept med t-shirt og bamse ....

Håber at I hermed har fået lidt idé til, hvordan I bedst kan komme væk fra sutten hos jer - rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie