Svar: Sut - 3 år, 5 mdr.
14. maj 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
For mange børn er sutten det kæreste eje. Den har fulgt dem altid, de kan slet ikke mindes at den ikke har været der og det er deres trøst, når mor og far ikke er der eller når de er trætte og mangler overskud. Det er for disse børn naturligt rigtig svært at slippe sutten, det er meget svært at tage afsked med så kær en ven og det vil her ofte være nødvendigt at trappe brugen af sutten ned og tage små skridt af gangen.
Det lyder hos jer som om at I rent faktisk har gjort det. I er nået til et punkt hvor sutten kun bruges om natten, hun får den, når hun puttes om aftenen. Om dagen bruges den så vidt muligt ikke (med mindre hun tager lillesøsters ... - kvik pige :))
Det er altid en god idé at sutten fjernes på et tidspunkt, hvor der ikke sker en masse andre omvæltninger i barnets liv. Sutten er netop det, der for mange børn er det trygge og det der hjælper dem igennem de andre udfordringer, som barnet har. Det er derfor rigtig fint at I ikke har forsøgt at fjerne sutten samtidig med at hun er startet i børnehave, er blevet storesøster eller f.eks. samtidig med at I træner renlighed ...
Det er en god idé at finde et alternativ til sutten. Det er altså et spørgsmål om at sætte noget andet og bedre i stedet, det vil både være et nyt putteritual der er lige så trygt og dejligt som det jeres datter har nu og det kan også være en puttebamse i stedet. Når hun puttes vil det f.eks. være rigtig godt at I sidder på sengekanten, læser godnathistorie osv. og hun kan så ligge og holde sin bamse imens. Når hun bliver ked af det og søger sin sut, så skal I vise at I forstår det og at I forstår frustrationen og følelserne som hun har, at det er okay, men at det hele nok skal gå og at I er der og støtter hende og stadig gør hvad I kan, for at det skal være hyggeligt og dejligt at sove.
Nogle familier har glæde af at bruge et suttetræ - de findes rundt omkring i parker, ved kirkegårde, i bycentre, hos tandlægerne. Det er et træ som bliver fyldt med sutter af alle børn i byen. Og at se andre børn har hængt deres sutter der, vil give jeres datter en bevidsthed om at sutten på et tidspunkt skal slippes.
Andre bruger julemanden og sender sutterne til Grønland, hvor nissebørnene kan have glæde af dem. Atter andre har en onkel, en morfar eller en i familien, som samler sutterne sammen og gemmer dem et særligt sted. Der er også nogle legetøjsforretninger som tager imod aflagte sutter, hvis man så køber en lille gave til barnet i butikken - som erstatning for sutten ... For nogle børn fungerer det rigtig godt at lave en sådan byttehandel eller at vide, at sutten nu er hos andre.
For andre børn dur det ikke. De vil ikke forære deres sutter til nogen eller synes generelt at det ikke er rart at involvere andre i at sutten nu skal væk og de kan have glæde af at man kort og godt siger det som det er: "sutterne er belvet gamle og de skal smides ud, de dur ikke mere!" og så er det sådan det er. Det er ligesom andre ting der går i stykker og som må smides ud. Og nogle børn har det rigtig godt med at være med i denne proces, de vil gerne selv være med til at smide deres sutter ud.
Ofte går det fint om dagen, men når man så nærmer sig sengetid, så savner de naturligt alligevel deres sut. Her er det så vigtigt at holde fast i at "sutterne er smidt ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og barnet har selv været med i denne proces. Det er stadig hyggeligt og dejligt at komme i seng, der puttes med bamse, I er der stadigvæk, læser godnathistorie osv. Det hele er som det plejer, der er bare ikke nogen sut.
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at smide sutten og om at det kan være svært. Det kan både pejle jeres datter ind på at det er ved at være tiden og det kan samtidig være lidt lettere at læse og tale om andre, end at tale om sig selv. Der findes mange gode børnebøger om at smide sutten. Et par titler kunne være "Viggas sutter", "Familien von Hansen og suttetræet" og "Lasse-Leif og den sidste sut", der er mange forskellige.
Der findes også "Stopsy" som er en bog, men også et helt koncept med t-shirt og bamse ....
Håber at I hermed har fået lidt idé til, hvordan I bedst kan komme væk fra sutten hos jer - rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske