Svar: Sutter tommelfinger
8. maj 2012
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Tommel-mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn sutter på finger, de fleste børn gør det allerede imens de ligger i livmoderen og i månederne efter .. og nogle børn foretrækker så deres tommelfinger og afviser sutter. Og så må det jo være sådan :)
Det er rigtigt at det kan påvirke jeres drengs tale, men derudover så er det rigtig vigtigt at du er opmærksom på om hans tandstilling bliver påvirket. Der kan nemlig være en risiko for at barnet får overbid, når det sutter på tommelfinger. Både fordi presset fra tommelfingeren er større end det pres en narresut kan give og det betyder at ganepartiet og fortænderne kan blive presset frem i munden, men også fordi tommelfingeren ofte bruges gennem flere år, den er rigtig svær at komme væk fra fordi den bogstavlig talt jo altid er ved hånden ...
Det handler ofte om "dårlig vane" og at han, når han ser fjernsyn, er ked af det, skal sove eller lignende, naturligt putter sin finger i munden og det bedste du kan gøre er at aflede ham og tilbyde ham noget andet. Hvis han gør det, når han sover, så er det naturligt svært at aflede ham, men prøv at lægge mærke til om han i løbet af dagen f.eks. hvis han ser fjernsyn, læser bog eller lignende, nogle gange gør det - og tilbyd ham så i stedet en gulerod, lidt frugt eller andet, som han kan gumle på.
Man kan naturligvis godt overveje at komme lidt "go-negl" eller lignende på tommelfingeren, så den smager dårligt men min erfaring er, at det ikke virker og måske snarere tværtimod kan gøre ham særligt opmærksom på sin finger hvorved problemet nogle gange forstærkes.
Du kan prøve at læse historier for ham om det at sutte på tommelfinger. Der findes f.eks. "Killingen som altid suttede på tommelfinger", men der findes sikkert også andre. Det kan pejle ham lidt ind på at tommelfingeren ikke skal bruges altid - men igen, det er også en balance, hvor han ikke bliver så fokuseret på den, at lysten til at bruge den forstærkes .. :)
Og ja - nogle gange bruges tommelfingeren i årevis, også når børn starter i skole og det kan derfor være en rigtig god idé at forsøge at komme væk fra det ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske