Svar: Sutter tommelfinger

8. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Tommel-mor

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at børn sutter på finger, de fleste børn gør det allerede imens de ligger i livmoderen og i månederne efter .. og nogle børn foretrækker så deres tommelfinger og afviser sutter. Og så må det jo være sådan :)

Det er rigtigt at det kan påvirke jeres drengs tale, men derudover så er det rigtig vigtigt at du er opmærksom på om hans tandstilling bliver påvirket. Der kan nemlig være en risiko for at barnet får overbid, når det sutter på tommelfinger. Både fordi presset fra tommelfingeren er større end det pres en narresut kan give og det betyder at ganepartiet og fortænderne kan blive presset frem i munden, men også fordi tommelfingeren ofte bruges gennem flere år, den er rigtig svær at komme væk fra fordi den bogstavlig talt jo altid er ved hånden ...

Det handler ofte om "dårlig vane" og at han, når han ser fjernsyn, er ked af det, skal sove eller lignende, naturligt putter sin finger i munden og det bedste du kan gøre er at aflede ham og tilbyde ham noget andet. Hvis han gør det, når han ...

Annonce

... sover, så er det naturligt svært at aflede ham, men prøv at lægge mærke til om han i løbet af dagen f.eks. hvis han ser fjernsyn, læser bog eller lignende, nogle gange gør det - og tilbyd ham så i stedet en gulerod, lidt frugt eller andet, som han kan gumle på.

Man kan naturligvis godt overveje at komme lidt "go-negl" eller lignende på tommelfingeren, så den smager dårligt men min erfaring er, at det ikke virker og måske snarere tværtimod kan gøre ham særligt opmærksom på sin finger hvorved problemet nogle gange forstærkes.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan prøve at læse historier for ham om det at sutte på tommelfinger. Der findes f.eks. "Killingen som altid suttede på tommelfinger", men der findes sikkert også andre. Det kan pejle ham lidt ind på at tommelfingeren ikke skal bruges altid - men igen, det er også en balance, hvor han ikke bliver så fokuseret på den, at lysten til at bruge den forstærkes .. :)

Og ja - nogle gange bruges tommelfingeren i årevis, også når børn starter i skole og det kan derfor være en rigtig god idé at forsøge at komme væk fra det ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"