Sutter tommelfinger

8. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Sutter tommelfinger

Kære Helen

Jeg har igen brug for dit besyv... :)

Vores dreng på godt 3 år sutter på tommelfinger... Det har han gjort fra han var 6-8 mdr. gammel...

Vi har (naturligvis) forsøgt at give ham sutten da han var lille (maaange gange, maaange forsøg, maaage sutter osv. osv.) - men vi fik ham aldrig rigtig glad for den. Desværre...

Han bruger den, når han skal sove om aftenen (sover ikke til middag mere), og når han slapper af og "hænger" lidt hos os fx sidst på eftermiddagen og når han ellers slapper af i løbet af dagen.

I børnehaven ser de ham aldrig med fingeren i munden...

Han er virkelig dygtig til at snakke! ...

Annonce

... Og dygtig til at kommunikere ønsker, følelser og behov. Når jeg spørger ham, hvorfor han bruger sin tommelfinger siger han, at det er rart, at han godt kan lide den og at han har det godt...

Han har 3-4 bamser som han er meeeget glad for. Jeg har prøvet at give ham dem i stedet og generelt finde substitutter, men den lille pokkers tommel finder altid vejen til munden...

Så kort og godt: Har du nogle tommelfinger-afvænning-tips? :) Og - Hvad mon tidshorisonten er? Folk siger til os, at han jo nok ikke sutten tommel, når man bliver konfirmeret... Men hvad når han er 4, 5 - starter i skole (!)...?

Kærlig hilsen
Tommel-mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig