Svar: Tandbørstning - med udfordringer
2. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Kære små-frustrerede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af tandbørstningen hos jer. Faktisk synes jeg det lyder som om at I har fundet en måde, hvorpå tingene ret ofte kan foregå uden de store skænderier og uden at det bliver en magtkamp. Og det tiltaler mig, fordi der som du også selv skriver, altid er en risiko for at man med tvang bare gør det værre og hun for alvor får traumer omkring tandbørstningen ...
Jeg synes ikke det gør noget at du nogle gange siger "du skal have børstet tænder, før du får morgenmad" (måske sagt omvendt, af hvad du gør) - det virker som regel og hun accepterer det og I får det gjort. Og når det ikke lykkes, så er det naturligvis vigtigt at du holder fast i at det er sådan det er, at du ikke viser inkonsekvens, som du også forsøger. Det lyder okay. Om man kan kalde det afpresning .. tja, måske er det mere et spørgsmål om at stille lidt krav til hende og det må du gerne.
Derfor kan du også nogle gange sige "tænder skal børstes, sådan er det!" eller "det bestemmer jeg!", for sådan er det jo og så sige "jeg ved godt du synes det er irriterede, så jeg skynder mig!", så hun hører at du godt ved at hun ikke bryder sig om det, at du gør hvad du kan for at det skal gå hurtigt og snart være overstået, men også holder fast i at det er sådan reglerne er og det er trods alt dig der bestemmer ... Præcist som du også selv skriver: "Jeg synes hun er stor nok til at få at vide at vi lige skal have den sidste med (som så evt. kan tages knap så grundigt) og jeg synes ikke hun skal bestemme hvornår vi er færdige - til gengæld gør jeg mig hurtigt færdigt, hvis hun lader mig fortsætte og sørger for at rose hende". Det er en god indstilling og du må gerne stille sådanne små krav til hende.
Lidt ligesom når hun f.eks. skal holde dig i hånden, når I går over vejen. Her vil hun nogle gange også hellere gå selv og protesterer højlydt, men hun skal holde i hånden, sådan er det. Du ved at det er irriterende, men nødvendigt og bagefter kan hun så få lov til at gå uden at holde i hånd igen ...
Der er situationer, hvor tingene ikke står til forhandling, men hvor vi må holde fast i at sådan er reglerne, fordi vi ved bedst - og det der er så vigtigt i de situationer hvor det er sådan, det er at børnene stadig føler sig set, mødt og anerkendt. Og derfor er det også rigtig vigtigt at du husker nogle gange at sige "det bestemmer du!", så hun også føler at hun har medbestemmelse og at hendes mening tæller.
Med hensyn til hvordan hun skal sidde, ligge osv. når hun får børstet tænder, så må det vigtigste være at tænderne børstes. Nogle gange kan det dog være en god idé at sætte barnet foran et stort spejl, f.eks. på badeværelsesbordet, så hun sidder med ryggen op af dig og lægger hovedet lidt bagover, imens du så børster. Du kan her så vise hende, de to tænder du mangler at børste og lade hende følge processen "nu børster jeg foroven, så forneden" osv. så hun lærer rytmen og genkendeligheden og derved ved, hvor lang tid der er tilbage. Det kan være rart for hende at følge med. Og i sådan situation er det at du så kan sige " vi skal lige have børstet forneden, det mangler vi!" og holde fast i at sådan er det og derefter er det slut og hun kan lege videre eller hvad hun nu skal.
Læs også min artikel "Tænder og tandbørstning" fra den 21. marts 2012, som du finder i artikelsamlingen her på siden.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske