Tandbørstning - med udfordringer

2. maj 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Tandbørstning - med udfordringer

Hej Helen

Det er ved at være længe siden jeg har skrevet og generelt set går det bare rigtigt godt. Vi har en glad, aktiv, intelligent pige på nu 19 mdr som knævrer løs (kan lave små sætninger på op til 4 ord), er god til at lege (elsker især sit køkken og sine dukker som skal skiftes og køre tur i barnevogn) og trives i dagplejen hvor vi er rigtigt glade for dagplejeren. Og så skal det lige nævnes at hun er en lille dame, der ved hvad hun vil. Hvilket jo klart er positivit men nogle gange en udfordring for forældrene :-)

Jeg har for snart mange måneder siden skrevet omkring tandbørstningen som hun ofte protesterede mod og hvordan jeg syntes det er helt forkert at skulle bruge "vold" (fysisk overmagt) for at gennemtrumfe det, men også var bekymret for at hun skulle få problemer med tænderne, fordi vi nogle gange endte med at springe over. Mange andre forældre har sagt at jeg bare skal tvinge hende for "de kan jo ligeså godt lære det", men dels er det næsten fysisk umuligt at gennemtrumfe en tandbørstning, når hun bider sammen og vrider og vender sig, og dels synes jeg det er et helt forkert signal at sende mit barn at jeg er villig til at gøre overgreb på hende og frygter at hvis jeg prøver på det så giver det først for alvor traumer og modvilje omkring tandbørstningen.

På råd fra dig har vi taget det mere afslappet med hvor mange tænder vi har fået børstet og har så startet med de øverste tænder om morgenen og nederste om aftenen så de normalt alle er taget ihf én gang om dagen. Og i lang tid har det faktisk gået rigtigt godt. Nogle gange har hun imidlertid nægtet - enten fra starten eller når vi lige manglede de sidste (tror nogle gange hun har været for træt, har følt sig generet af tandbørsten eller bare ikke har været i humør til at ligge stille mere).

De "almindelige" råd om at synge en sang eller lade hende lege med en anden tandbørste hjælper ikke. Der skal mere end en sang til at distrahere (til gengæld synes hun det er vældigt morsomt at sparke mor i maven imens, hvilket ikke gavner morens tålmodighed...) og tandbørsten er sjov, men den skal jo ind i munden og så er der ikke plads til morens tandbørste. Hun vil jo helst selv.

Jeg har prøvet - og gentager det også stadig nogle gange - at forklare hende at man skal have børstet tænder inden man får morgenmad og inden man går i seng. At det gør mor og far, bedsteforældrene, de andre børn i dagplejen og dagplejeren også. Og at når man er lille så er det ens mor og far der skal gøre det. Men niks.

Jeg ville som sagt ikke bruge vold så for at få en eller anden konsekvens på argumentet så begyndte jeg for flere måneder siden at sige til hende at man skal have børstet tænder om morgenen før man kan få lov at spise morgenmad. Og tilsvarende skal man have børstet tænder om aftenen før man kan få sin sutteflaske (som hun stadig får men nu kun med vand i).

Jeg har lidt dårlig samvittighed over at bruge "afpresning" over for mit barn og ved også godt at jeg kommer til at mangle et argument når hun på et tidspunkt ikke længere bruger sutteflaske. Men samtidig må jeg sige at 99% af gangene så hjælper det så jeg får lov at børste ...

Annonce

... færdigt. Nogle enkelte gange har hun stadig nægtet og så har jeg bare roligt fortalt hende at hun ikke får hhv. morgenmad/sutteflaske og når hun stadig har nægtet så har jeg sagt fint og taget hende ned fra puslebordet. De fleste gange er det endt med at hun efter et par minutter er kommet tilbage og har sagt "morgenmad" eller "mere sutteflaske" og så er vi blevet enige om at jeg lige får lov at tage de sidste tænder. Men vi har også haft et par enkelte aftener hvor hun (måske lidt for træt) er kommet i sin seng og fortsat har protesteret imod tandbørstningen men også har grædt over at ville have sin sutteflaske. En ret træls situation for jeg føler at hvis jeg bare siger - nå, jamen så får du alligevel sutteflasken - så viser jeg inkonsekvens. Men nogle gange har hun også været så træt at jeg har syntes det har været rigtigt synd for hende.

Indtil videre er det heldigvis lykkedes (et par gange efter 15 minutters gråd/diskussion). Så putter jeg hurtigt tandbørsten i munden, børster et par gange og siger færdig (det er ikke tandbørstningen men konsekvensen/princippet der er vigtigst) og roser hende for at være dygtig. Jeg har også en enkelt morgen prøvet at jeg måtte gå i gang med mine havregryn mens hun tilsyneladende ligeglad legede med sine dukker og så først lidt efter fik jeg lov at børste de sidste tænder, så hun også kunne få lov at spise (hun kender godt argumentationen så hun havde selv sagt "ik morgenmad" da hun havde nægtet den sidste del af tandbørstningen. Ja jeg synes ikke længere det er nok at få lov at børste en smule. Jeg synes hun er stor nok til at få at vide at vi lige skal have den sidste med (som så evt. kan tages knap så grundigt) og jeg synes ikke hun skal bestemme hvornår vi er færdige - til gengæld gør jeg mig hurtigt færdigt, hvis hun lader mig fortsætte og sørger for at rose hende (hvilket jeg generelt set gør når jeg har børstet tænder på hende - altså også når det bare går uden problemer).

Det er ikke et dilemma der er ved at ødelægge min nattesøvn som nogle af de tidligere, men jeg vil gerne have et indspark fra dig. Jeg synes lidt det er en falliterklæring ifht. min autoritet som forælder at jeg skal bruge "afpresning", at det ikke bare er nok at sige fast og bestemt " du skal". Er det et udtryk for at jeg måske er for blød (hvilket jeg som udgangspunkt ikke selv synes), er det for tidligt at forvente at et barn bare "adlyder" eller?

Desuden er jeg frustreret over mig selv fordi jeg godt kan se at det ikke nytter at jeg bliver irriteret når hun giver sig til at sparke mig i maven (vi børster tænder mens hun ligger på puslebordet og bøjer os altså ind over hende - jeg synes umiddelbart det virker bedre end at vende hende op eller lægge hende i skødet på os som ellers nævnes af nogle som gode tandbørstestillinger) - at jeg bør være den voksne og rummelige forælder. Den sidste uge har det været en ting der bare skulle overstås som jeg har gruet lidt for i pusleritualet fordi det er træls når vi skal have en konflikt over det.

Har du et par kommentarer - hvis du ellers kan bevare overblikket over en "lidt" lang mail :-)

Mange hilsner
Den små-frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder