Afviser brystet - 1 mdr.

2. maj 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Afviser brystet - 1 mdr.

Kære Helen

Jeg har pludselig fået et lidt mærkeligt og ret problematisk ammeproblem. Min datter på 7 uger vil pludselig ikke ammes fra venstre bryst. Det startede for 3 nætter siden hvor hun skreg når jeg lagde hende til det venstre. Og jeg endte med at være nød til at gå i bad kl 4 om natten og malke ud fordi brystet blev meget spændt og ømt af ikke at blive drukket af.

Amningen har ellers forløbet ret uproblematisk og hun har været enormt suttelysten lige fra start. Jeg har dog i en periode haft ondt i venstre bryst, hvilket er gået over efter behandling af os begge med brentan. Hun ligger nogen gange meget uroligt, brokker sig lidt og skiftevis slipper og tager fat, men det har jeg bare tænkt er når hun er utålmodig over at mælken ikke kommer hurtigt nok. Men det her er noget helt andet. Nu begynder hun at græde højt de fleste gange jeg prøver at lægge hende til og bliver hurtigt meget vred eller ulykkelig og vil slet ikke tage brystet. Når jeg så lægger hende til det højre stopper hun som regel med at græde og drikker af det. Hun har også nogen gange bare vendt hovedet bort, når jeg tilbyder det venstre.

Jeg ammer liggende pga bristning v fødslen, og siden den anden nat begynder hun nogen gange at græde allerede, når jeg ligger hende til rette på siden, jeg overvejer derfor om det kunne være fordi hun har ondt, når hun ligger sådan og prøvede derfor istedet at sidde op og amme hende, men det hjalp ikke.

Jeg tror ikke det er fordi jeg har for lidt mælk, for hun har taget meget på siden fødslen og er sprunget op på anden øverste vækstkurve (det er dog lidt tid siden hun er blevet vejet, men hun ser stadig lige dejlig tyk ud) det løber jævnligt fra begge bryster også mellem amningerne, og nogen gange, når hun slipper brystet undervejs i amningen står der ligefrem en stråle ud fra brystet. Dette er især fra det venstre bryst, så jeg har overvejet om det kan skyldes at hun er blevet skræmt af at hun nogen gange har været ved at "kløjs" lidt i det ...

Annonce

... under amningen. Hun slipper nogen gange hurtigt med munden fuld af mælk hvorefter jeg lægger hende lidt over skulderen før jeg lægger hende til igen. Det kan måske også være fordi reguleringen af mængden er dårlig i det bryst for nogen af de gange det er lykkedes at få hende til at tage det inden for de sidste par dage har hun sluppet hurtigt og grædende og der har der ikke været mælk i munden, men hun har også sluppet grædende nogen gange hvor det så løber fra brystet...

Jeg har prøvet med lidt forskelligt: Starte med venstre, så det er når hun er mest ivrig, lokke hende lidt ved at malke lidt ud så der sad et par dråber på brystvorten (det synes jeg dog er svært og jeg bliver ret øm af det) eller ved at lægge hende til det højre først og når det så begynder at løbe fra det venstre skifter jeg derover, når hun kort slipper for at holde pause. Det er lykkedes et par gange. Jeg har også prøvet at ligge hende som om hun skal have højre bryst og så vride mig selv lidt rundt, halvvejs over på maven, så det er venstre bryst hun får. Det har jeg det dog lidt dårligt med, for så "snyder" jeg hende jo lidt til noget hun måske ikke kan lide. Første gang gik det fint men anden gang slap hun og begyndte at græde undervejs og så har jeg ikke gjort det siden.

Det er altså lykkedes nogen gange siden problemet startede, men de fleste gange vil hun ikke og bliver ked af det. Jeg synes, det er rigtig synd for hende og er også nervøs for om hun får mad nok, nu hun primært spiser fra det ene bryst. Hun har også haft en lang grædetur både igår og idag. Det har hun dog desværre tit, som jeg også har skrevet om i mit sidste spørgsmål. Men den anden dag kastede hun op, da min mand havde hendeliggende med hendes mave på hans underarm. Det har hun ikke gjort før. Men lige der virkede hun dog ikke specielt ked af det.

Jeg håber du har et bud på hvad ammeproblemet kan skyldes og et råd om, hvad jeg kan gøre for at hjælpe min datter.

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.