Svar: Forberedelse på at der måske kommer en søster eller bror

27. april 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære måske kommende adoptivforældre

Hvor dejligt et brev at modtage ... tak :) Jeg håber naturligvis at det lykkes for jer at adoptere.

Med den alder jeres dreng har, så synes jeg fint at I kan inddrage ham. I hvert fald fortælle ham at I overvejer at få et barn mere, så det ikke er fuldstændig nyt for ham. Så han ved at det kunne I godt tænke jer og derfor kan vænne sig lidt til tanken.

De fleste børn vil naturligt i 4-5 års alderen begynde at interessere sig lidt for de store spørgsmål i livet "hvor kommer vi fra?", "hvordan kommer babyen ind i maven?", "hvad sker der, når man dør" osv. og hvis jeres dreng er begyndt at tale lidt om disse ting, så synes jeg det vil være oplagt at gribe en af disse små snakke og fortælle lidt om at babyer f.eks. ikke altid behøver komme ud af mors mave, men også kan komme med en flyvemaskine eller kan hentes på et hjem eller lignende. Så I på den måde giver ham lidt viden om, hvordan ting kan foregå og også får snakket lidt om, hvad det er I gerne vil og hvorfor.

Det kan være en rigtig god idé at læse historier for ham om de forskellige måder man kan være familie på. Bogen "Hvor er Karlas far?" handler om to årige Karla, der blevet til ved hjælp af en sæddonor. Karla forstår det ikke helt, men han må være en flink mand, fordi han har hjulpet mor og Karla så de kunne få hinanden. Den er skrevet af Pia og Karla Olsen.

Bogen "Slottet med de mange værelser" giver et ...

Annonce

... indblik i de mange forskellige måder som børn kommer til verden på. Nogle bliver til på en fertilitetsklinik, andre i soveværelset, nogle børn adopteres. Nogle børn har to mødre, nogle børn har ikke nogen far osv. Den er skrevet af Maruska la Cour Mosegaard og Helene Goldberg. Du finder den i min bogguide under ´bøger for børnehavebørn´.

Bogen "Forunderlige familier" giver svar på nogle af de spørgsmål der kan opstå, når man er adopteret, er far og bor alene med sin søn, er familie med sammenbragte børn, er mor der er blevet gravid med donersæd eller er et lesbisk forældre par. Den er skrevet af Gitte Lyngbye og Kathrine Hvidman.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ved at tale om familie og forskellige måder at være familie på, tænker jeg at I kan komme ind på jeres familie og at I måske får en lillebror eller lillesøster en dag. I kan tale om at når man normalt er gravid, så går der lang tid, mange måneder før barnet kommer og når man adopterer som jer, så kan der også gå lang tid før barnet kommer, men nogle gange går der også kort tid.

Jeg vil også foreslå jer at I kontakter adoptionsbureauet og hører om det er muligt at I får kontakt til en anden familie, der har adopteret barn nummer to selvom de havde et biologisk barn i forvejen - det kan være rigtig rart at tale med andre, der har stået i en sådan situation og bruge deres erfaringer og hører deres råd.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og glæder mig til at følge jer fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin