Powernaps og mad - 5 mdr.

27. april 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Powernaps og mad  - 5 mdr.

Kære Helen

Tak for dit svar!

Jeg snakkede lidt med min læge om problemerne både ved min datters 5 ugers undersøgelse og til 8 ugers undersøgelsen. Dengang stod jeg jo midt i det hele med svære smerter og baby med kolik og eksplosive opkastninger, så både min læge og jeg mente at trætheden m.m. skyldes situationen og ikke en depression. Hun sagde jeg skulle kontakte hende, hvis jeg mente jeg var ved at få en depression. Det må jeg nok hellere få gjort ;)

Powernaps
Det med at powernappe er ikke noget der er startet i 3-4 mdr. alderen, jeg kan ikke huske hvornår det blev sådan men jeg fandt et ufærdigt brev skrevet da hun var 2½ mdr. som jeg aldrig fik skrevet færdigt og sendt til dig. Her er et uddrag:

”Min datter sover kun på min arm eller hen over min skulder i dagtimerne. Jeg kan ikke få hende til at sove i vugge/tremmeseng/min seng. Jeg har prøvet at lægge hende, når hun viser tegn på træthed, når hun lige er faldet i søvn og når hun sover tungt, men hun skriger hjerteskærende indtil jeg tager hende op og kan være svær at trøste.
Når hun er vågen, vil hun gerne ligge selv og kigge på sit legetøj, hun virker glad og nysgerrig, sparker ivrigt med benene og vifter med armene, mens hun pludrer henrykt, men så snart hun er træt vil hun ligge hos mig. Jeg har prøvet at lægge mig med hende i min seng hvor hun også sover om natten, men på en eller anden måde ”ved” hun at det ikke er nat.
Om natten vil hun gerne ligge ved siden af mig i sengen (ca. mellem 22:00/24:00 og 6:00) vågner ca. 4-6 gange for at blive ammet og skiftet (har som regel afføring efter amning) men i dagtimerne sover hun kun på mig. Hun powernapper sig igennem dagen, oftest mellem 5 og 15 minutter af gangen. Hun spiser ca. hver anden time og får efterfølgende mavekneb og har dermed en del skrigeture i løbet af dagen. Mellem 17:00/18:00 og 22:00/24:00 skriger hun kun afbrudt af amninger, hun vil gerne spise hele tiden men får ondt i maven af det og kaster op. Hun gylper generelt ikke ret meget, men har dagligt 1-2 eksplosive opkastninger nogle gange flere.”

Mønstret har ændret sig siden, hun sover stadig kun kortvarige lure og helst kun over min skulder eller ved brystet. Kolikken er jo heldigvis væk nu og nu gylper hun bare almindeligt, som andre babyer, ikke de der voldsomme opkastninger.

Mad
Du foreslår at jeg introducerer en flaske, jeg har prøvet nogle gange, men hun kaster op når hun får flaskesutten i munden, så det kan ikke lade sig gøre. Det er det samme med sutten, jeg har virkelig kæmpet for at få hende til at bruge sut, ved godt at det ikke er nødvendigt at børn bruger sut, men med et barn med kolik som man ikke kan gå rundt med pga. smerter, havde jeg i den grad brug for noget mere at trøste med. Har haft problemer med svamp, rifter i brystvorterne og brystbetændelse, så det har ikke været så rart, når hun har villet bruge mig som sut. Jeg tror, at jeg har prøvet sutter i alle de udformninger der findes på markedet, korte og lange, latex, silikone og naturgummi ;)

Jeg har et par gange malket lidt mælk ud og ladet hende prøve at drikke lidt af kop, for at lære hende det, i tilfælde af at det skulle blive nødvendigt med erstatning. Der kommer ikke ret meget indenbords, men hun hygger sig meget og tager selv fat i koppen og trækker den hen mod munden.

På grund af hendes maveproblemer og skrigeture er jeg rædselsslagen ved tanken om at give hende grød. Jeg har for nogle dage siden givet hende ca. 2 tsk. risgrød, samme aften fik hun en skrigetur hvor hun skreg uafbrudt i lidt over 3 timer. Det er SÅ enormt hårdt, når hun har det sådan. Jeg har det så skidt med ikke at kunne trøste hende. Selvom 3 timer ikke lyder af meget efter at have været igennem 4 mdr. med kolik, så oplever jeg det som et mareridt, får det nærmest fysisk skidt med hjertebanken, fryser og sveder og bliver svimmel når hun skriger, også når det kun er få minutter, for jeg ved jo ikke, om hun holder op om 1 minut eller 8 timer.

Jeg ved jo ikke om hun fik ondt i maven af grøden eller om der slet ikke var nogen sammenhæng. Jeg brugte Aurions ”Den første grød”, vand, olivenolie og udmalket mælk. Ammede lige efter. Hun ville meget gerne spise og var ivrig efter at få skeen i munden og gumlede på skeen, mens grøden løb ud af hendes mund. Jeg tænker, at jeg vil prøve at lave en lidt tykkere grød næste gang, så hun når at få fornemmelsen af at have det i munden inden det er løbet ud igen ;)

Du foreslår at jeg ammer liggende eller giver en flaske i barnevognen. Liggende amning har desværre aldrig fungeret, da jeg kommer til at ligge meget akavet og har svært ved at få brystet i den rette vinkel uden at vride i bækken/ryg. Indimellem gør jeg det, men jeg får ondt bagefter. Flaske kan hun ikke tage og barnevognen kan jeg ikke løfte op i lejligheden. Jeg bor på 3. sal og har ikke altan. Jeg har lidt blandede erfaringer med barnevognen, hun er ikke nem at holde sovende deri og bryder sig ikke om at ligge der, når hun er vågen. Jeg begyndte først at gå med barnevognen da hun var knap 3 mdr. gammel, da det først var der jeg kunne gå uden krykker, så hun har ikke været vant til den fra starten. Det går dog bedre og bedre, jeg tænker/håber at det hjælper når jeg kan sætte hende op deri.

Dagsrytme
Jeg har kigget på din dagsplan. Den ser fin ud, men jeg har lidt svært ved at se hvor jeg skal starte og hvordan jeg skal få hende til at spise eller sove på bestemte tidspunkter. Jeg ved ikke helt hvordan jeg finder balancen mellem struktur og at følge hendes behov.
I starten af april skrev jeg ”dagbog” et par dage for at se om jeg kunne finde et mønster at tage udgangspunkt i, så jeg kunne arbejde mod lidt mere struktur, men jeg har svært ved at finde hoved og hale i ...

Annonce

... det, er simpelthen bare så træt:

Fredag d. 6. april:
06:10 Vågner, ammes, hygger/leger med mor i sengen, skiftes, leger med mor på tæppe i stuen.
07:20 Ammes, leger på tæppe i stuen mens mor spiser morgenmad.
08:10 Skiftes, bæres rundt på mors arm (lidt pylret), leger/tumler med mor på tæppe i stuen.
09:10 Ammes, falder i søvn
09:20 Sover, lægges i sengen og vågner ved det, mor lægger sig ved siden af holder hænderne på hende, stryger over panden, snakker beroligende, synger. Men det lykkes ikke at få hende til at sove i sengen. Mor går rundt med hende over skulderen. Falder hurtigt i søvn, men vågner to gange hvor mor forsøger at sætte sig med hende, stadig over skulderen, så mor fortsætter med at gå rundt til hun vågner 10:25.
10:25 Vågner let grædende, men smiler kort efter og pludrer til mor, leger først med mor derefter selv på tæppet mens mor sidder ved computeren.
11:10 Skiftes, leger/snakker længe med mor inden bleen kommer på.
11:30 Lægges på tæppe, vrøvlet trods aktivering. Mor sidder på tæppet hos hende.
11:05 Ammes, er fortsat lidt pylret efter amningen, kommer med i vaskekælderen, derefter går mor rundt i lejligheden med hende på armen.
12:00 Sidder først i autostolen mens mor spiser, men kommer op på skødet efter lidt tid. Følger maden med øjnene, slikker lidt på mors gulerod. Leger derefter med mor på tæppet.
13:15 Får hue og trøje på og ammes og falder i søvn.
13:30 Lægges sovende i Duniduo posen og løftes med i vaskekælderen uden at vågne, køres derefter tur i barnevogn (let regnvejr)
14:05 Vågner, accepterer at blive kørt i barnevognen de første fem vågne minutter men bliver derefter ked af det og skriger hjerteskærende til hun pakkes ud af Duniduo posen hjemme i lejligheden 14:18, leger/tumler derefter på tæppet i stuen med mor.
15:45 Skiftes og ser på at mor vasker tøj i håndvasken. Dét er meget spændende ;)
16:22 Ammes, er pylret og bliver gået rundt med.
17:15 Skiftes.
17:32 Ammes i sengen
17:55 Sover
18:04 Vågner grædende, svær at trøste, bæres rundt og falder i søvn efter 20 min men vågner i det sekund hun lægges i sengen og fortsætter med at græde, bliver båret rundt og vugget i armene, falder ikke i søvn. Ca. kl. 19:30 kan hun ligge på tæppet uden at græde, men har brug for at mor sidder ved siden af og leger/snakker med hende, smiler og pludrer men så snart mor kigger væk græder hun.
20:10 Skiftes
20:20 Tumler/triller/flyver/synger i sengen
20:40 Ammes i sengen, bruger brystet som sut lææænge inden hun falder i søvn.
21:32 Sover
23:24 Ammes
00:23 Ammes
03:16 Ammes, har lidt svært ved at falde i søvn igen.
04:22 Ammes

Lørdag d. 7. april:
07:01 Vågner, smiler og pludre. Hygger/snakker med mor i sengen, viser ingen tegn på at ville ammes.
07:45 Skiftes
08:03 Ammes, viste ingen tegn på at ville ammes, men spiste da det blev tilbudt, hold mange pauser i måltidet for at smile og pludre til mor..
08:16 Leger på tæppet i stuen mens mor spiser morgenmad og skriver på computeren.
08:40 Pylrer og gnider øjne. Bliver båret rundt i lejligheden.
08:50 Ammes og lægges i sengen men vil bestemt ikke sove. Nusses og vugges og der synges. Falder ikke i søvn.
09:15 Lægges på tæppet i stuen, men vil ikke lege med mor. Er pylret/skriger gås rundt med, vugges, synges for, leges med, men intet hjælper.
09:35 Skiftes er glad på puslebordet så der hygges og snakkes længe. Bliver derefter båret rundt, er tilfreds så længe mor ikke stopper op eller sætter sig ned.
10:26 Ammes og falder i søvn, lægges i sengen.
10:36 Sover
10:51 Vågner grædende. Mor lægger sig ved siden af i sengen, holder om, nusser, synger, men hun vågner blot helt op. Bæres rundt og er tilfreds så længe mor ikke stopper op eller sætter sig ned.
11:30 Kommer i viklen og sidder der mens mor går ud og handler. Tilfreds med at sidde der og kigge.
12:10 Hjemme igen sidder i viklen mens mor går rundt og snakker i telefon. Mor må ikke sætte sig.
13:15 Ammes i sengen men vil ikke sove efterfølgende. Leger på tæppet med mor, pylret
14:40 Ammes i sengen og falder i søvn
14:54 Sover
15:18 Vågner grædende, er pylret men kan afledes når hun leges/tumles med.
15:40 Skiftes
16:30 Ammes
16:52 Skiftes
18:16 Skiftes
18:34 Ammes, falder i søvn og lægges ind i seng
18:52 Sover
19:21 Vågner grædende, kan ikke falde til ro i sengen men falder i søvn over mors skulder efter at være blevet båret rundt i lejligheden, vågner dog så straks hun lægges i sengen og kan ikke beroliges, heller ikke ved at blive båret rundt, ammes, falder i søvn ved brystet og kan puttes.
19:51 Sover
(Har været pylret hele eftermiddagen, kan afledes og smiler/griner/pludrer men nærmest på en overstadig måde, som om hun har fået 8 kopper stærk sort kaffe)
22:00 Ammes
23:54 Ammes
01:40 Ammes
03:08 Ammes
04:18 Ammes

Søndag d. 8. april:
06:13 Vågner, Ammes men har svært ved at koncentrere sig om at spise da hun samtidig skal smile og pludre til mor. Hygger bagefter i sengen.
07:12 Skiftes
08:20 Ammes og puttes
08:42 Sover, vågner kort 09:53 men falder til ro når mor holder hænderne på dynen.
09:08 Vågner grædende, trøstes let men sover ikke videre. Leger med mor på tæppet i stuen. Kommer med mor i brusebad.
10:40 Ammes
11:02 Sover
11:44 Vågner

Selvom det er noget tid siden jeg noterede ovenstående, ligner det den struktur (eller mangel på samme) som vi har nu. Den største forskel er at mine tanker tiltagende kredser om ubehagelige oplevelser, ydmygelser og svigt i graviditeten og i tiden efter fødslen.

Netværk
Du spørger til mit netværk: Jeg er alenemor og har ikke kontakt med mine forældre (deres valg) Jeg har mine søstre og nogle gode veninder.

Du må undskylde, at brevet er blevet så langt og rodet.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder