Svar: Døden og tiden
27. april 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Hej med dig
Det værste er at miste. At miste dem man holder allermest af og føler sig allermest forbundet med. Og det er helt naturligt, at vi - børn som voksne - kan være bange for at miste vores familie. Og når man så, som I jeres familie, pludselig oplever at miste et nærtstående familiemedlem, så bliver det hele naturligt mere nært, så er det virkeligt, så kan vi rent faktisk miste - og det gør ondt og det gør os utrygge.
Jeg tror på mange måder at det er lidt lettere at miste en oldeforældre ... I hvert fald kan man berolige sig selv og sit barn med at vedkommende dør, fordi man er blevet gammel og at det er tiden at komme væk herfra, når man har levet et langt og godt liv. Men når man mister en søster, en bror, eller mister et barn, - et ungt menneske, så er det sværere at forholde sig til og sværere at finde gode forklaringer på ...
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at være ærlig, som du også forsøger og så samtidig også forsøge at give ro. Det er rigtig fint at du forsøger at betrygge i at du ikke regner med at dø før du er gammel, ligesom du også kan sige at du vil gøre alt hvad du kan for at leve så længe som muligt. At du fortæller hende igen og igen at det betyder ligeså meget for dig, at være sammen med hende, som det betyder for hende at være sammen med dig og at du elsker hende meget højt. På den måde kan hun aldrig blive for afhængig af dig. Det er meget vigtigt at følge sig elsket og prioriteret, at føle sig som noget særligt for en anden.
Det kan være en god idé at tale om de ting du tror I måske vil opleve i fremtiden. At hun selv bliver voksen, får børn osv. og at du kommer og besøger dem eller at de besøger dig. Måske vil hun her forestille sig at I altid skal bo sammen og så kan I tale om det og hvor hyggeligt det kunne være ... så hun på den måde også får lidt fornemmelse for for alt det der også kommer, alt det I skal opleve og dermed får lidt mere fornemmelse for tiden, som du skriver :)
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at miste, om at nogen dør. Der findes forskellige børnebøger om emnet, som I kan tale ud fra og på den måde få sat lidt ord på, hvad det hele handler om.
Det er som udgangspunkt også altid en rigtig god idé at spørge ind til hvad hun tror og hvad hun forestiller sig. Når hun stiller spørgsmål om døden og du ikke ved, hvad du skal svare, så kan du godt stille et modspørgsmål "jeg ved det ikke rigtigt, hvad tror du egentlig der sker, når man dør?" og så tage udgangspunkt i det hun siger.
Det kan være en rigtig god idé at besøge en kirkegård, se på gravstenene, se på blomsterne, fuglene i vandbadet osv. og tale om dem der ligger der og deres familier. Ligesom det også nogle gange kan være en stor hjælp at tale med en præst, fordi det for en præst er noget mere naturligt at tale om døden og om livet ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, - knus og også god weekend til dig! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske