Svar: Døden og tiden

27. april 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det værste er at miste. At miste dem man holder allermest af og føler sig allermest forbundet med. Og det er helt naturligt, at vi - børn som voksne - kan være bange for at miste vores familie. Og når man så, som I jeres familie, pludselig oplever at miste et nærtstående familiemedlem, så bliver det hele naturligt mere nært, så er det virkeligt, så kan vi rent faktisk miste - og det gør ondt og det gør os utrygge.

Jeg tror på mange måder at det er lidt lettere at miste en oldeforældre ... I hvert fald kan man berolige sig selv og sit barn med at vedkommende dør, fordi man er blevet gammel og at det er tiden at komme væk herfra, når man har levet et langt og godt liv. Men når man mister en søster, en bror, eller mister et barn, - et ungt menneske, så er det sværere at forholde sig til og sværere at finde gode forklaringer på ...

Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at være ærlig, som du også forsøger og så samtidig også forsøge at give ro. Det er rigtig fint at du forsøger at betrygge i at du ikke regner med at dø før du er gammel, ligesom du også kan sige at du vil gøre alt hvad du kan for at leve så længe som muligt. At du fortæller hende igen og igen at det betyder ligeså meget for dig, at være sammen med hende, som det betyder for hende at være sammen med dig og at du elsker hende meget højt. På den måde kan hun aldrig blive for afhængig af dig. Det er meget vigtigt at følge sig elsket og prioriteret, at føle ...

Annonce

... sig som noget særligt for en anden.

Det kan være en god idé at tale om de ting du tror I måske vil opleve i fremtiden. At hun selv bliver voksen, får børn osv. og at du kommer og besøger dem eller at de besøger dig. Måske vil hun her forestille sig at I altid skal bo sammen og så kan I tale om det og hvor hyggeligt det kunne være ... så hun på den måde også får lidt fornemmelse for for alt det der også kommer, alt det I skal opleve og dermed får lidt mere fornemmelse for tiden, som du skriver :)

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at miste, om at nogen dør. Der findes forskellige børnebøger om emnet, som I kan tale ud fra og på den måde få sat lidt ord på, hvad det hele handler om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som udgangspunkt også altid en rigtig god idé at spørge ind til hvad hun tror og hvad hun forestiller sig. Når hun stiller spørgsmål om døden og du ikke ved, hvad du skal svare, så kan du godt stille et modspørgsmål "jeg ved det ikke rigtigt, hvad tror du egentlig der sker, når man dør?" og så tage udgangspunkt i det hun siger.

Det kan være en rigtig god idé at besøge en kirkegård, se på gravstenene, se på blomsterne, fuglene i vandbadet osv. og tale om dem der ligger der og deres familier. Ligesom det også nogle gange kan være en stor hjælp at tale med en præst, fordi det for en præst er noget mere naturligt at tale om døden og om livet ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, - knus og også god weekend til dig! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor