Svar: Tv i børnehaven
26. april 2012
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære drengenes mor
Tak for dit brev :)
Jeg ved godt at flere børnehaver har et TV og at dette en gang imellem bruges til at vise børnene film. Hvor tit det bør forekomme og hvor længe børnene skal se TV kan så diskuteres ...
Du har naturligvis ret i at børn i 3-6 års alderen ikke bør sidde og se flere timers fjernsyn og som du beskriver det, så er det i perioder nogle gange dagligt og ellers fast hver anden måned. En film varer ofte mellem 1-1 ½ time og det er længe for børn at sidde og se fjernsyn. Især når der i børnehaven er masser af mulighed for at lege med andre, øve sociale færdigheder, være på legepladsen og bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt ...
Der er rigtig meget fokus på at børn skal lære at røre sig og at de fra de er ganske små lærer at bevæge sig og at bruge sig selv motorisk, som noget helt naturligt. Og især i børnehavealderen er det vigtigt at børn synes det er dejligt med bevægelse, for ligeså snart de kommer i skole, så vil de naturligt sidde meget stille og hvis ikke de har fået en naturlig lyst til bevægelse ind i børnehavealderen, så skal der rigtig meget til at de bevæger sig, når de bliver ældre.
Der er naturligt mulighed for at bruge TV og forskellige udsendelser, hvis man vil lære børn om noget bestemt, hvis børnene har om "dyr i skoven" eller andet, så kan det være fint at se en lille film om det. Så der er læring og et formål med at de ser TV. Og jeg synes også det er helt okay at man f.eks. 1-2 gange om året vælger at lave en særlig biograf-dag eller lignende, hvor børnene ser en film og hygger sig og man gør det til "en fest", som er noget der planlægges og ses frem til.
Men generelt så har børn brug for at bevæge sig og børn i børnehavealderen er normalt ikke gearede til at sidde stille i længere tid og det er netop vigtigt at udnytte deres lyst til bevægelse ... Jeg hører tit at når børn sidder foran et TV eller sidder i klynger og spiller på nintendo eller Ipads, så lærer de at sidde stille og det hjælper dem til at kunne sidde stille i skolen. Jeg har den opfattelse, at det kan børn lære på mange andre måder og måske bedre måder... Børn skal naturligt lære at sidde stille, men gerne hvor de så også øver f.eks. deres finmotorik, så de bliver i stand til at holde på en blyant, når de skal i skole ... Børn må også gerne sidde og lytte til en pædagog, der formidler noget spændende og som inddrager dem - det er også vigtig læring, i forhold til at skulle i skole, men at sidde i 1-1 ½ time for at se en film, tvivler jeg på lærer dem så meget, men måske slapper de af ....
For naturligvis har børn også brug for pauser og brug for at kunne slappe af, brug for at geare ned osv. og nogle gange er fjernsynet godt til det, men en anden mulighed kunne jo være at lave afslapningsøvelser med børnene, lade dem ligge på store madrasser på gulvet, lytte til afslappende musik, tale med dem om at mærke kroppen, lilletåen, storetåen, maven osv. og det hele slapper af, fordi de også får kropslig fornemmelse på den måde. Fjernsyn og skærme får de generelt masser af og det behøver man ikke øge ...
Det kunne være en god idé at bringe emnet op i forældrerådet og opfordre til at der bliver indkaldt til et møde, hvor synspunkter kan komme frem og hvor pædagogerne naturligvis også kan fortælle, hvordan de bruger det og hvorfor. Det vil i den forbindelse være en rigtig god idé at få lavet nogle retningslinjer om, hvordan TV og skærme generelt skal bruges i institutionen og hvad formålet er.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske