Brev:
Lav BMI
26. april 2012
Alder:
4 mdr.
Lav BMI
Hej Helen
Jeg har lige oprettet mig som medlem, og har tastet min datters oplysninger ind. Som ventet har hun ret lav BMI-tal.
Jeg har været bekymret for hendes vægt siden hun blev født (hun blev født 12 dage over tid) og selvom min SP her i Sverige siger, at hun ligger i "normalen", så synes jeg bare, at hun er meget slank af en baby at være. Hun er 16 uger i dag og vejer 5795g.
I starten ammede jeg ved hjælp af ammebrik, men i håb om, at hun ville tage mere på, stoppede jeg for en måned siden og det er som om, at hun tager mindre på. Jeg synes, at hendes ammeteknik er fin, men hun ammer kun 5 min. (med ammebrik ammede hun mindst 45.min) og ammer hver 2. time (om natten hver 3. time og i længere tid). Hun han haft problemer med at bøvse, men jeg synes, at det er blevet bedre nu. Tit synes jeg dog, at jeg kan høre mælken i halsen på hende - sådan en hakkende (slimagtigt) lyd.
For en uge siden var vil til kontrol fordi hun har tørre, røde områder på kinder og hals. Min SP rådede mig til ikke at spise mælkeprodukter i to uger for det kunne være, at hun har mælkeallergi og at hun derfor har eksem og tager forholdsvis lidt på.
Nogle dage efter begyndte hun at vågne oftere om natten (ca. hver 2. time), men hun har også sovet to nætter som normalt. Fordi hun vågnede oftere, blev jeg nysgerrig (og fordi jeg er vægtbesat:)) og vejede hende og hun havde taget 30 gram på på en uge! Vi prøvede at give hende Nutramigen, men det gad hun overhovedet ikke, og vi prøvede at give lidt NAN bare for at se, om det var smagen hun ikke kunne lide, men det gad hun heller ikke. Den smule hun fik (måske 20ml), kastede hun op tre timer efter.
Ellers er hun en meget, meget aktiv pige, hun spræller med arme og ben, smiler og er begyndt at grine, så jeg vil sige, at hun trives. Jeg synes dog, at jeg har svært ved at få hende til at sove flere timer i træk om dagen. Hun sover 45. min, vågner og ammer 5. min. Jeg prøver at tilbyde hende brystet så ofte som muligt for at få mere i hende og specielt inden hun skal sove, men lige meget hjælper det. Ofter gylper hun, når hun vågner.
Hvad vil du råde mig til at gøre? Kan det være, at hun ikke får nok af den fede mælk, fordi hun ikke ammer i særlig lang tid? Forbrænder hun bare meget energi, fordi hun er så aktiv? Eller kan det i virkeligheden skyldes mælkeallergi (har selv haft eksem, men hverken min mand eller jeg er ikke mælkeallergikere)?
Det var en del, jeg fik skrevet :) Jeg håber, at det ikke blev for rodet.
Med venlig hilsen
Danka