Svar: Voldsom temperament

25. april 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to temperamentsfulde piger

Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Det er rigtig dejligt at E er en sød og kærlig pige, der som udgangspunkt trives. Jeg får lidt indtryk af at hun er en kvik pige, der på nogle områder måske nogle gange virker ældre end hun er og hun opfatter rigtig meget af, hvad der sker omkring hende, men hun er stadig "en lille pige" og derfor ikke i stand til at håndtere det hele.

Hun virker sandsynligvis ofte stor i forhold til sin lillesøster og det er vigtigt at I prøver ikke at forvente for meget af hende og ikke stiller for store krav. Det kan faktisk være en rigtig god idé at I nogle gange vælger at gøre ting for hende, "nurser" hende lidt ekstra med de ting, I egentlig godt ved at hun kan eller burde kunne selv, ligesom det vil være rigtig godt at I ikke stiller for mange spørgsmål eller giver for mange valg, men simpelthen vælger for hende.

Uden at kende jer, så kunne jeg forestille mig at I ofte medinddrager hende meget, både i forhold til, hvad hun vil have på af tøj, hvad hun vil have at spise osv. Og det er fint og forståeligt, fordi hun jo snart er fire år og naturligt gerne vil have medbestemmelse, hvilket hun også gerne må få. Men I skal passe på ikke at gøre det hele tiden, nogle gange skal I bare sætte en tallerken foran hende med noget mad på, som I har valgt, uden at spørge om det er det hun vil have ...:)

Der vil stadig være situationer, hvor jeres datter ikke kan overskue maden, ikke kan overskue selv at tage tøj af og på, ikke kan overskue at skulle i bad, ikke kan overskue at lillesøster tager hende legetøj osv. Og det er rigtig vigtigt at hun mærker, at I har styr på det og kan bevare roen, når hun ikke kan. I skal være følelsesmæssigt stærke, når hun ikke er det.

I skal lade hende være ked af det, frustreret, vred og møde hende ved at sætte ord direkte på den følelse du tror de har. Lad være med f.eks. at sige "du er også bare så hysterisk" eller "hold op med at skabe dig!". Sig i stedet "du bliver bare så vred lige nu" og "det er også dumt at du skal i bad, når du er træt, nu skynder vi os at få det overstået" eller lignende, så hun føler sig forstået og mødt. Det er ikke det samme som at hun får sin vilje.

I skal også bruge fysiske beroligelse. Fysisk ømhed udløser ro i jeres datter, så jo mere I kan tage hende på skødet, holde om hende, vugge hende og på den måde berolige hende, jo bedre er det. Selvom hun nu er snart fire år gammel, så må I gerne holde hende i armene, som "en lille baby" og så mærker jer helt tæt på. Nogle gange vil hun protestere voldsomt og vil ikke have at I rører hende og det er okay, - I skal ikke finde jer i at hun slår ud efter jer, men er det nødvendigt at gå, så sig ikke "jeg går, ...

Annonce

... hvis du skal være sådan", men sig i stedet "jeg kan mærke at du har brug for at være lidt alene, jeg går lige ud i køkkenet lidt" og "jeg kommer ind til dig om lidt, du må også gerne kalde på mig", så hun mærker at I stadig gerne vil hende, men naturligt ikke vil slås på.

Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og selvom jeres datter udvikler sig i rivende fart og allerede har lært rigtig meget, så er der stadig forbindelser i hjernen der ikke er dannet og naturligt situationer, hvor hun kan reagere voldsomt på noget I oplever som bagateller, eller hvor hun måske reagerer meget voldsomt, med gråd, skrig og fysisk reaktion hvor hun slår, vrider sig på gulvet eller lignende.

Man kan beskrive hjernen på flere måder, men i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad det er der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i 3 dele:

1. Den rationelle hjerne, som også kaldes storhjernen. Det er denne del af hjernen der styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke og lignende.

2. Pattedyrhjernen, som også kaldes mellemhjernen eller det limbiske system. Den udløser store følelser der skal styres af den rationelle hjerne. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske og lignende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

3. Krybdyrhjernen er den nederste del af hjernen og den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner. Det er sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur, at kunne bevæge sig, kamp eller flugt.

Når jeres datter reagerer som hun gør, hvor hun skriger, slår ud efter jer, sparker osv. så sker der en aktivitet i pattedyrhjernen. Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du/I forældre aktiverer med jeres reaktion. Netop jeres reaktion er vigtig for at skabe forbindelse mellem hjernens dele.

Derfor er det vigtigt at I reagerer med lydhørhed, viser hende, at du forstår hvad hun vil. Det er naturligvis helt fint at sige AV!, Nej! eller lignende og også at flytte hende sætte hende fra dig, hvis hun f.eks. slår ud efter jer - så hun forstår, at det hun gør er forkert - men det er rigtig vigtigt at det netop er det hun gør, der er forkert og at hun ikke får en følelse af at det er hende der er forkert. Det er vigtigt at I viser hende at det er okay at hun har de frustrationer og stærke følelser som hun har.

I skal legelisere det hun føler, altså gøre det okay, så I må godt sige "jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende", så hun hører at det er okay. Ligesom I nogle gange kan sige "jeg kan godt forstå du bliver vred ....", "det er også dumt at ...", "jeg bliver også nogle gange ked af det, når ..." eller lignende.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg