Svar: Klar til børnehave, eneste store barn i vuggestuen
8. april 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Nikkeline
Tak for dit brev:)
Det er naturligvis lidt uheldigt, at din datters sidste uger i vuggestuen er med nye pædagoger og flere nye børn og at hendes veninder er flyttet op i børnehaven. Det bliver naturligt en omvæltning for hende og noget hun godt kan reagere på og derfor være mere ked af at komme i vuggestuen lige nu ...
Du kan dog ikke gøre så meget ved det, så prøv at finde det positive i situationen. Det kan f.eks. være godt at jeres datter får lov til i en periode at være den ældste, en af de store piger og prøver at "stå lidt på egne ben" i den situation. Hun kender jo stedet og rutinerne og ved hvordan hverdagen er og det kan godt styrke hende, at hun lige nu skal prøve at være den ældste. Inden hun jo i børnehaven igen skal forholde sig til at være en af de yngste og være usikker på alt det nye, der sker der.
Børn har normalt glæde ved at lege med børn i forskellige aldre og lærer meget af at lege med både yngre og ældre børn. De ældre vil ofte "gå lidt ned i niveau" og de yngste vil "strække sig lidt" og på den måde vil de godt kunne finde ud af at lege sammen. I mange sammenhænge, vil børn være inddelt efter "årgange" og man er således altid sammen med nogen, som har samme alder som en selv. Og det er helt fint, men det er også ganske sundt at kunne lege med nogen, som har en anden alder end en selv - både opad og nedad ... Og den mulighed lyder det som om at jeres datter har lige nu og det skal I se som noget positivt :)
Du fortæller at hun allerede er lidt ked af at komme i vuggestue og det bliver naturligt ikke bedre af at veninderne er væk - men måske netop det også kan være med til at gøre at hun så føler sig parat til at komme i børnehave og derfor vil tage imod starten af børnehaven på en anden måde ...
Det er rigtig godt at hun har set bussen der kører i skovbørnehaven og at hun giver udtryk for at den vil hun gerne køre med. I kan tage en tur i skoven i weekenden og der tale med hende om at hun skal gå i børnehave i skoven, så hun er forberedt på at det ikke er den børnehave hun har set, men et andet sted. Måske kan I køre ud hvor skovbørnehaven hører til, så hun ser stedet og ved hvor bussen kører hen og på den måde gøres tryg ved stedet og tanken om, hvad hun skal.
Du spørger hvor fokus skal ligge og det er rigtig vigtigt at I forsøger at forklare at der er mange børnehaver og at I har valgt en børnehave, som passer til lige netop hende. At hun er en god pige, der skal have det godt og at I har valgt et godt sted for hende at gå, så hun mærker at det ikke er tilfældigt, men at det er en beslutning I har truffet, som I mener er rigtig god og at det bliver dejligt for hende.
Jeg kender desværre ikke til børnebøger skrevet om at gå i skovbørnehave ... Men du kan prøve at gå på biblioteket og se om du kan finde bøger om at gå i børnehave og så tale ud fra dem og se om du på den måde kan få fortalt lidt om den hverdag din datter skal have. Så hun på den måde forberedes lidt. Du kan også spørge børnehaven om de har særlige emner de beskæftiger sig med, som du kan låne billedebøger om og læse højt og så tale med hende om, at nogle af de ting skal hun lave eller opleve, i sin børnehave.
Det lyder rigtig dejligt med "græs under fødderne, regnorme mellem hænderne og træer at klatre i" og det er rigtig fint at I har taget den beslutning for jeres datter. Når man oplever sit barn trives, og have gode venner, så er det ekstra svært at træffe beslutningen om at hun skal noget andet og det er naturligt et svært valg. Men der er sandsynligvis mange gode grunde til at I har valgt skovbørnehaven for hende og det skal nok gå. Hun får nye venskaber og danner nye relationer.
Overgange er svære, det er de altid, men hun vil også spejle sig i jer og I de signaler I sender og når I viser jer glade for stedet, er trygge og rolige ved det hele, så vil hun naturligt også være mere tryg og glad :)
Håber ovenstående giver lidt ro og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske