Klar til børnehave, eneste store barn i vuggestuen

8. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Klar til børnehave, eneste store barn i vuggestuen

Kære Helen,

Jeg har lidt ondt i morhjertet og brug for dine gode råd!

Min datter er stærkt på vej mod de tre og har fået plads i børnehave om en god måneds tid.

Hun går pt i vuggestue i en integreret institution, men vi har valgt en anden børnehave til hende. Det har vi gjort, selv om det er en virkelig fin børnehave, og hun har mange venner fra vuggestuen i børnehaven - men vi bor midt i det forurenede centrum af København og vil så gerne have, at vores datter får noget græs under fødderne, regnorme mellem hænderne, træer at klatre i og ikke mindst friskere luft. Derfor har vi valgt en skovbørnehave. Det har været et svært valg.

Min datter er helt med på, at hun skal i børnehave, men hun tror selvfølgelig, at hun skal i børnehaven, som hun ser hver dag i den integrerede institution og hvor de større børn fra hendes stue tidligere er rykket op. Samtidig står vi ofte og ser skovbørnehavebørnene komme hjem i bussen, og hun siger så, at hun gerne vil ud og køre med dem og gå i børnehave der. Hun forstår selvfølgelig ikke modsætningen, det går jeg ikke ud fra.

Kan / hvordan forklarer vi hende bedst, hvad hun skal? Kan hun forstå det? Jeg er ret sikker på, at hun bliver lidt ked af ...

Annonce

... det, når hun forstår, at hun ikke skal i børnehaven i sin integrerede institution, og det bliver tydeligere på tirsdag, når hun kommer tilbage efter påskeferie: De to store børn hun har leget RIGTIG meget med på sin stue og har snakket om at skulle gå i børnehave med, er netop rykket op i børnehaven og hun er jo så ikke rykket med op. Det bliver en sorg for hende. Nu er hun alene tilbage med en masse små, de to faste pædagoger er holdt op og der er selvfølgelig startet nye voksne, men de vil have travlt med de nye små, der starter.

Hvordan hjælper jeg bedst min datter til at forstå, hvad der skal ske, hvad kan hun forstå og hvad gør hende mest tryg? Hun har tit meget stor modstand mod at skulle i vuggestue om morgenen, men vi har hidtil kunnet muntre hende op med, at hun skulle over og lege med sine to venner. De er der så ikke længere, og jeg frygter for den næste måned, der kan blive ensom for hende - selv om jeg selvfølgelig ikke vil lade hende mærke det, men forsøge at tage det hele på den mest positive måde. Men hvor skal fokus ligge?

Jeg er heldigvis på nedsat tid, men stadigvæk er hun i vuggestue 7 timer hver dag, det er jo en lang dag, hvis man keder sig.

Med venlig hilsen
Nikkeline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor